Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
värme i tältet?
- Trådstartare ptte
- Start datum
Kör köket en stund om du fryser
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Kondens?
1. Kondens bildas i tältet vid förbränning. Nu bildas ju kondens i alla fall av andingen, men att elda i tältet borde ju förvärra situationen (dvs, det blir inte så mysigt efter ett tag)?
2. Koldioxidhalten ökar. Nu ökar det förmodligen inte till hälsovådliga nivåer om man har god ventilation, men god ventilation ökar ju också värmeförlusten?
3. Risken för ofrivilligt hål tältduk (kök välter, det börjar sprejas bensin för multifuelkök osv...)
Jag har en känsla att det kan bli en lång tråd...
Att köra med eldslåga i tältet - är det verkligen att rekommendera? Jag kan komma på tre möjliga komplikationer med detta:öringen; sa:Kör köket en stund om du fryser
1. Kondens bildas i tältet vid förbränning. Nu bildas ju kondens i alla fall av andingen, men att elda i tältet borde ju förvärra situationen (dvs, det blir inte så mysigt efter ett tag)?
2. Koldioxidhalten ökar. Nu ökar det förmodligen inte till hälsovådliga nivåer om man har god ventilation, men god ventilation ökar ju också värmeförlusten?
3. Risken för ofrivilligt hål tältduk (kök välter, det börjar sprejas bensin för multifuelkök osv...)
Ett brinnande tält
Undvik öppna lågor i tältet! Om något händer och tältet tar eld, så kan du räkna med väldigt otrevliga följder! Bättre att förse dig med riktigt varm sovsäck / liggunderlag, och att hänga en sluten ljuslykta i lampkroken i taket. Lämpligen en ljuslykta som drivs med stearinljus, eftersom det, om du välter den, inte kommer att bli någon katastrof.
Undvik öppna lågor i tältet! Om något händer och tältet tar eld, så kan du räkna med väldigt otrevliga följder! Bättre att förse dig med riktigt varm sovsäck / liggunderlag, och att hänga en sluten ljuslykta i lampkroken i taket. Lämpligen en ljuslykta som drivs med stearinljus, eftersom det, om du välter den, inte kommer att bli någon katastrof.
Naturligtvis eldar man i tältet! Är det skitväder ute så blir det att bränna i tältet, bensin, gasol ellr vad man nu har för kök.
Gasol är rätt så enkelt att köra i tält och nästan nödvändig för att få lä.
Bensin är lite knepigare, startar den alltid i absiden innan jag tar den in i tältet. Har en scoutbräda under köket.
Naturligtvis finns det risker men de är marginella. Största risken är kolmonoxid som kan bildas vid ofullständig förbränning. Det tar syrets plats i de röda blodkropparna och poff! Helt borta, avsvimmad och död! Läs mer!
Shit nu hann Ture före mig!!! Men inuiter släper inte omkring fotegenkaminer i ryggan eller i pulkan. De har snöfordon, båtar och annat. Förresten går bensinköken att köra med fotogen om man är lite harig
Bara byta munstycke.
Lågan får komma rätt så nära tältduken om det skall börja brinna men om det börjar så går det jävlig fort. Jag har testat med samma tältväv som jag har i mitt tält. // Roland
[Ändrat av walk_alone 2003-10-06 kl 23:29]
Gasol är rätt så enkelt att köra i tält och nästan nödvändig för att få lä.
Bensin är lite knepigare, startar den alltid i absiden innan jag tar den in i tältet. Har en scoutbräda under köket.
Naturligtvis finns det risker men de är marginella. Största risken är kolmonoxid som kan bildas vid ofullständig förbränning. Det tar syrets plats i de röda blodkropparna och poff! Helt borta, avsvimmad och död! Läs mer!
Shit nu hann Ture före mig!!! Men inuiter släper inte omkring fotegenkaminer i ryggan eller i pulkan. De har snöfordon, båtar och annat. Förresten går bensinköken att köra med fotogen om man är lite harig
Lågan får komma rätt så nära tältduken om det skall börja brinna men om det börjar så går det jävlig fort. Jag har testat med samma tältväv som jag har i mitt tält. // Roland
[Ändrat av walk_alone 2003-10-06 kl 23:29]
Re: Kondens?
Vem har sagt nåt om eldslåga? Att köra ett gasolkök i tältet är ju helt ok. Du kör ju bara en kort stund för att torka/värma upp lite. Fullständigt ofarligt.
IslandTraveller; sa:Att köra med eldslåga i tältet - är det verkligen att rekommendera? Jag kan komma på tre möjliga komplikationer med detta:öringen; sa:Kör köket en stund om du fryser
Vem har sagt nåt om eldslåga? Att köra ett gasolkök i tältet är ju helt ok. Du kör ju bara en kort stund för att torka/värma upp lite. Fullständigt ofarligt.
Värme i tältet stavas...tältkåta;-) Annars finns sådana här varianter:
Kolla: http://www.tipikifaru.com/paratipi.htm
Själv skulle jag dock hellre slå till på en kåta, om jag inte redan hade en
Raskesven

Kolla: http://www.tipikifaru.com/paratipi.htm
Själv skulle jag dock hellre slå till på en kåta, om jag inte redan hade en
Raskesven
Re: Re: Kondens?
Replikerade bara föregående svar. Jag tolkar att ett kök fungerar så att det finns en öppen låga någonstans... Tillverkas tält/sovsäckar i brandsäkra material nuförtiden?öringen; sa:Vem har sagt nåt om eldslåga? Att köra ett gasolkök i tältet är ju helt ok. Du kör ju bara en kort stund för att torka/värma upp lite. Fullständigt ofarligt.
Liknande trådar
- Svar
- 0
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg