värme i tältet?

Heat pal

Moskoselkåtan tar ut ett över pris ser det ut som (1650:).
Kolla runt på båttillbehörs butiker (runt 1100:).
Kan även ha utförsäljning efter sommaren.
Före vi åkte till fjällen (25aug) tänkte jag köpa en Heat pal tank ca 370:- men hittade en båtbutik som sålde hela "kaminen" för 795:- så jag köpte hela och inte bara tanken, men skall jag ut och gå så tar jag bara med mig tanken. Kaminen kan ju vara bra att ha vid andra tillfällen.

Ha det / Janne
 
Re: Re: Re: Kondens?

IslandTraveller; sa:
öringen; sa:
Vem har sagt nåt om eldslåga? Att köra ett gasolkök i tältet är ju helt ok. Du kör ju bara en kort stund för att torka/värma upp lite. Fullständigt ofarligt.
Replikerade bara föregående svar. Jag tolkar att ett kök fungerar så att det finns en öppen låga någonstans... Tillverkas tält/sovsäckar i brandsäkra material nuförtiden?

Nja, för att vara precis så citerade du mitt första inlägg. Du får naturligtvis tolka kök hur du vill, faktum är att det är helt ofarligt att köra ett gasolkök en stund i tältet för att torka/värma upp sig lite. Huruvida tält/sovsäckar tillverkas i brandsäkra material har jag ingen aning om, då jag aldrig försökt göra eld med dom.
 
Risk att elda i tält

Som vanligt när man bedömer risken för något så gör man på följande vis:
Om frågan är "Hur stor risk är det att det börjar brinna i tältduken när man använder köket i tältet".
1. Om man använder köket i tältet, vad kan göra att det börjar brinna? Vilka riskabla händelser finns?
- Köket placeras för nära tältduken
- Köket välter
osv (gnistbildning och annat finns ju, men jag tar inte med det i exemplet).

2. Hur stor sannolikhet är det att respektive händelse inträffar?
- För nära tältduken. Mycket sällan, t ex 1 på en skala 1-10
- Köket välter. Sällan, kanske 2 på samma skala

3. Vad är konsekvensen?
I båda fall blir det mycket stora konsekvenser, kanske t o m död. 10 på en skala från 1 till 10

4. Multiplicera fram en riskfaktor.
- För nära tältduken. 1x10 = 10
- Köket välter. 2x10 = 20

5. Är riskfaktorn acceptabelt låg? Om ja = frid och fröjd. Om nej = åtgärd krävs.

6. Åtgärd. Minska antingen sannolikheten eller konsekvensen (eller båda).
Konsekvensen är nog svår att minska, en pulversläckare i ständig beredskap på fjället ger mycket extra vikt.
Återstår sannolikheten.
Enklaste åtgärden som helt eliminerar risken är naturligtvis att ta ut köket utanför tältet, men då får man inte de kondensutdrivande funktionerna et c.
Så om man ändå vill ha köket kvar i tältet, så bör man då i första hand inrikta sig på att minska risken för att köket ska välta. Hur gör man det?
Scoutbricka?
Bättre fotstöd?
Var mer uppmärksam på underlaget/uppsättningen av köket?
osv.

Sen gör man om "beräkningen" . Har man nåt acceptabla riskfaktorer så är ju allt OK.

Om man ska få ett helt riktigt värde för riskfaktorn så måste man ju ha bra data att basera sannolikheten på, men ofta duger höftningar bra.

Beskrivningen här hur man ska beräkna osv är kanske överdrivet teoretisk, men det är inte det som är det viktiga. Det viktiga är att förstå vad en risk är och hur man minskar/eliminerar den.

Ibland tar man risker, de bör då i möjligaste mån vara risker där man är medveten om sannolikhet och konsekvens. Speciellt i det här fallet, tältduk brinner bra...

/Håkan - som dock lagar mat i absiden
 
Det här går inte... Det är så kallt å rått i tältet så man skall dra med sig värmeljus, heat pal, kaminer, kånka in stenar å akta sig för att bränna upp tältet. Om inget annat hjälper kan man köpa en kåta med kamin å släpa omkring med det, om det in´t blåser bort i första stormen.
Å jag räknar inget men jag kommer fortsätta bränna bensin i tältet om det är skitväder. Står inte ute i helvetes regenet med blåst i ryggen och äter, det gjorde jag i Låptavagge det får räcka.
Kom mot Suorva en gång, det blåste kallt och dugga regn. Reste yttertältet för att laga mat, inget lä i videsnåren. Kompisen gillade det skarpt, det var som att komma in i govärmen.
Har ätit huttrande i lä av en stor sten i Bastavagge, men inte plockade jag fram köket i regnet inte. Nej bara bröd, torrkött å kaviar.
Nu måste jag kolla potatisen som kokar å inte har jag nån värme i lägenheten, måste fan lufta elementen.
Nej fan, fryser man så kan man stanna hemma. // Roland
 
Eld i tält

Har också lyxeldat mycket i tält, framförallt med Trangia Arctic som går på fotogen. Det blir en fotogenig doft i tältet, förmodligen pga läckage av oförbränt bränsle som förångas men jag tror inte koloxid (CO) är något som bildas i större omfattning, förbränningen är ju så gott som fullständig. Skulle aldrig lägga mig och sova med brinnande kök dock!

Om kondens: Visst, det bildas vatten vid förbränning, ca 1,2 g vatten /g fotogen. Vid 2 kW effekt åtgår ca 2.5-3 g bränsle/min så det bildas ca 3g vatten/minut.

Man lär ha lite öppet när man eldar, och torkeffekten blir betydligt större än det från förbränningen bildade vattnet!

Om man eldar med T-sprit eller metanol blir det betydligt mer vatten, minst dubbelt så mycket eftersom dessa bränslen har sämre värmevärde. Dessutom anser jag att T-sprit är betydligt farligare eftersom brinnande bränsle kan rinna ut i tältet!
 
Bensinkök

Brukar köra bensinkoket, Primus MFS, i taltet. Har alltid gatt bra hittils. (Flera turer per ár i fem ár med det köket) MFS brinner mycket hett och luktar inte illa, ren o bra förbränning, även med fotogen. Otäckt hög o gul lága vid förvärmning, sá det kan man (men máste inte) göra utanför.

Spritbrännare brukar göra tältet fuktigt. Har för mig att det bildas ánga vid förbränningen.

Har aven testat att kora Optimus Hiker (hattbrännare, fotogen) i ett talt när det var -30. Det stack sa mycket i ögonen att jag inte stod ut. Använd altsà ett hett kök. Skulle köket explodera sá blev det trákigt, men det är en ganska liten risk. Problemet är väl bara att det blir sá tungt att bära en massa bensin.

Se upp med att använda köket i snökoja. Om den är rätt gjord och har skorsten o öppen ingáng gár det bra, men se upp sá inte hálen drevar igen. Om köket gár dáligt kan det bero pá syrebrist....

Satt inregnad en gáng pá campingen i Argentierre. Stort tält och litervis med billig tysk Lampenöl (fotogen) gjorde alla tuffa blötingar i smá Mountain Hardwear-tält avundsjuka. Vi hade det varmt o torrt.
 
Gasollykta

Hej!

En gasollykta som man hänger upp i tältet ger både ljus och värme. Det blir snabbt riktigt varmt i ett litet tält. Se bara till att den inte hänger för nära duken och ta det försiktigt så att du inte kommer åt den med kläderna, speciellt om du har syntet.

Mvh, Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.