värme i tältet?

HEAT PAL

Jag kommer just från fjällen har jagat ripa några dagar, vi hade mellan 18°- 22° inne på utsidan var det mellan 5°- -2°. Har en tältkåta Tåpp Jakt 7 lätt som jag har köpt ett inner-tält till, uppvärmningen är en heat-pal kamin från ORIGO (går på T-röd) jag tar bara med mig "tanken" upp på fjället och hunden bär T-spriten.
Tanken väger nästan ingenting och rymmer 1,2 liter och varar nästan hela natten på kvällen har vi även en gasollampa. Nu är ju inte vi ut och vandrar utan går upp på fjället 6-10km och sätter upp tältet och jagar där omkring, men vi bor kungligt.

Ha det
 
Re: HEAT PAL

Idolf; sa:
Jag kommer just från fjällen har jagat ripa några dagar, vi hade mellan 18°- 22° inne på utsidan var det mellan 5°- -2°. Har en tältkåta Tåpp Jakt 7 lätt som jag har köpt ett inner-tält till, uppvärmningen är en heat-pal kamin från ORIGO (går på T-röd) jag tar bara med mig "tanken" upp på fjället och hunden bär T-spriten.
Tanken väger nästan ingenting och rymmer 1,2 liter och varar nästan hela natten på kvällen har vi även en gasollampa. Nu är ju inte vi ut och vandrar utan går upp på fjället 6-10km och sätter upp tältet och jagar där omkring, men vi bor kungligt.

Ha det


Det vore ju intressant att jämföra erfarenheter av den naturliga temperaturskillnaden mellan omgivning och tält. Mitt
gamal North Face gav c:a 10 grader över på morgonen,
mitt Hilleberg ger lite mindre. När jag sätter upp tältet
efter etappen brukar temperaturen nästan direkt springa upp
mot 20 grader, ännu mer om det är sol. Jag är sommarvandrare
så uppvärmning har jag aldrig grubblat över.

Och även om jag lagar den mesta maten, speciellt alla frukostar,
i absiden, skulle jag aldrig drömma om att ta in köket i tältet.

il C.
 
Alternativ till tältuppvärmning

Det finns katalysatorkök, ingen öppen låga men varmt. Se Globetrotter. Varma stenar från brasan är ett annat välverkande alternativ. God effekt ger några värmeljus på en gång. Ställ dem på köksunderlaget alt på uppochnervända kastrullen i mitten av tältet.
Givetvis är en tältspis bästa alternativet men vikt och volymkrav på tältet gör att det hör till camping och knappast till buren utrustning.
Varmare sovsäck och en rask promenad före ikrypandet gör att du kan övergå till tarp och det blir lättare, torrare och enklare!

Go tur

Johan K
 
Re: Re: HEAT PAL

il Camoscio; sa:
Det vore ju intressant att jämföra erfarenheter av den naturliga temperaturskillnaden mellan omgivning och tält.

Det är väl ändå ganska enkelt att räkna på? Brukar man inte räkna på ungefär 200 W per person i avgiven värme? Huruvida man är påklädd eller inte borde inte påverka hur mycket värme som avges, bara hur lång tid det tar för den att nå ut till luften i tältet.


Angående det problem som nämnts med kondens så är det ju så här: En kamin ger mer värme än bara rökgaserna, rökgaserna och tillhörande kondens kan man ju faktiskt leda ut genom en skorsten. Och kaminens lufttillförsel kan ju få komma utifrån, den luften behöver ju (i teorin) inte blandas med luften inuti tältet.

Man kan ju alltså ha en liten slang liggande utifrån och in till kaminens luftintag och sen en skorsten ut för rökgaserna. Kaminen värmer sen luften i tältet enbart genom att dess sidor (inklusive skorstenen) blir varma.

Men å andra sidan är den nog bra att låta kaminens drag dra ut luften ur tältet och på så vis transportera bort utandningsfunkten. Visserligen får man då in kall luft i tältet men kaminens effekt värmer den ganska fort.
 
Flamskyddsmedel har begränsad effekt

Även om någon tälttillverkare skulle ha i det, så lär det knappast vara i sådana mängder att det har någon nämnvärd effekt (läses som att cigarettändarre på full effekt räcker för att få fyr). Flamskyddsmedel är betydligt dyrare än plast och det krävs stora mängder om det skall ha någon större effekt = används bara i stora mängder då lagkrav kräver det.

Dessutom har vi ju uppenbarligen några på Utsidan som har testat i praktiken och då fanns det inte i tillräckliga mängder.

Med tanke på att tälten är oisolerade, så håller sig inte värmen något vidare. Förutom råden bättre sovsäck och liggunderlag, så lägger jag till ett till: få ned något varmt i sovsäcken (flaska med varmvatten, kemisk värmare etc). Alla de tre råden väger betydligt mindre än om du skall släpa runt på bränsle och kamin - och funkar bättre!
 
Re: Alternativ till tältuppvärmning

johankse; sa:
....
Givetvis är en tältspis bästa alternativet men vikt och volymkrav på tältet gör att det hör till camping och knappast till buren utrustning.
Varmare sovsäck och en rask promenad före ikrypandet gör att du kan övergå till tarp och det blir lättare, torrare och enklare!

Go tur

Johan K
Det beror på vilka vikt och volymkrav man har. Två personer som använder en tältkåta av Moskoseltyp Tåpp 5 i bomull/poly (tyngre varianten av tältkåta), inklusive golv och eldspis (plåtlåda med hål i botten) bär c.a. 3-3,5 kg mer per skalle än om samma två skallar haft ett typ HB 3 tält. Går alldeles utmärkt att inkludera i buren utrustning. Har gjort det de senaste 6-7 åren. Förstår inte fixeringen vid "lättare". De nya materialen och teknikerna ger möjligheten inte endast att gå verkligt lätt när man så önskar, utan även att bära med sig en rymlig trevlig boning man kan elda i när man så önskar.

Raskesven
 
Om man har haft en eld igång innan läggdags så låter man några lagom stora stenar ligga i elden o bli rejält varma, linda in dom i ett tygstycke eller papper och lägg dom i tältet så driver det ur den fuktiga o råa känslan och håller uppe temperaturen några timmar. Betydligt säkrare än öppen eld i tältet och enda vikten att bekymmra sig om är ju tygbiten eller tidningen.
 
När jag inte bryr mig om vikten så mycket (ganska sällan numera), brukar jag ta med en UCO ljuslykta för vinterturerna. Känns som den värmer en del och minskar kondensen i tältet, svårt att säga hur mycket. Trevlig är den i alla fall, brinner 10 timmar per ljus, hängs i tältets torksnöre med krokkedjan. Enda som händer om den välter är att den slocknar. Slukar knappast så mycket syre att det finns risk för kvävning.

i007.jpg
 
Re: Alternativ till tältuppvärmning

johankse; sa:
Det finns katalysatorkök, ingen öppen låga men varmt. Se Globetrotter...

pi01001-.jpg


Verkar i grund och botten vara en stor gammaldags metalltändare med huva. Väger 50 gram, 12 timmars brinntid (ger 100 grader, osäker på effekten), strålande omdömen av s.k. användare. Kostar 170:-

http://www.hakkin.co.jp/

http://www.globetrotter.de/de/shop/...tel%2C+Heizung&u_kat=Heizung%2C+Taschen%F6fen

Ytterligare nåt för nästa prylträff!

/ G
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.