värme i tältet?

finns det något litet, typ kamin, på fotogen lr liknande att uppbringa? något som går att bära?

MVH
Patrik
 
Kondens?

öringen; sa:
Kör köket en stund om du fryser
Att köra med eldslåga i tältet - är det verkligen att rekommendera? Jag kan komma på tre möjliga komplikationer med detta:

1. Kondens bildas i tältet vid förbränning. Nu bildas ju kondens i alla fall av andingen, men att elda i tältet borde ju förvärra situationen (dvs, det blir inte så mysigt efter ett tag)?

2. Koldioxidhalten ökar. Nu ökar det förmodligen inte till hälsovådliga nivåer om man har god ventilation, men god ventilation ökar ju också värmeförlusten?

3. Risken för ofrivilligt hål tältduk (kök välter, det börjar sprejas bensin för multifuelkök osv...)

Jag har en känsla att det kan bli en lång tråd...
 
undviker nog helst kök.. hade tänkt mej någon liten fotogenkamin... fast det kanske är bra att köra köket?? tror inte de skulle funka för mej..
 
Sovsäck och liggunderlag

Skaffa ett bra liggunderlag och sovsäck, glöm kaminen.

Däremot så kan köket kört i absiden enligt min erfarenhet äta lite av nattkondensen vid vintertältning.
 
Ett brinnande tält

Undvik öppna lågor i tältet! Om något händer och tältet tar eld, så kan du räkna med väldigt otrevliga följder! Bättre att förse dig med riktigt varm sovsäck / liggunderlag, och att hänga en sluten ljuslykta i lampkroken i taket. Lämpligen en ljuslykta som drivs med stearinljus, eftersom det, om du välter den, inte kommer att bli någon katastrof.
 
Fotogenkök

Eskimåer och andra erfarna vintertältare lär använda fotogenkök. Det blir varmt men borde vara viss risk för kolmonooxidförgiftning i varje fall om man somnar ifrån köket.

För komforten en kortare stund fungerar det OK det har jag provat.

Thure
 
Naturligtvis eldar man i tältet! Är det skitväder ute så blir det att bränna i tältet, bensin, gasol ellr vad man nu har för kök.
Gasol är rätt så enkelt att köra i tält och nästan nödvändig för att få lä.
Bensin är lite knepigare, startar den alltid i absiden innan jag tar den in i tältet. Har en scoutbräda under köket.
Naturligtvis finns det risker men de är marginella. Största risken är kolmonoxid som kan bildas vid ofullständig förbränning. Det tar syrets plats i de röda blodkropparna och poff! Helt borta, avsvimmad och död! Läs mer!
Shit nu hann Ture före mig!!! Men inuiter släper inte omkring fotegenkaminer i ryggan eller i pulkan. De har snöfordon, båtar och annat. Förresten går bensinköken att köra med fotogen om man är lite harig :) Bara byta munstycke.
Lågan får komma rätt så nära tältduken om det skall börja brinna men om det börjar så går det jävlig fort. Jag har testat med samma tältväv som jag har i mitt tält. // Roland
[Ändrat av walk_alone 2003-10-06 kl 23:29]
 
Re: Kondens?

IslandTraveller; sa:
öringen; sa:
Kör köket en stund om du fryser
Att köra med eldslåga i tältet - är det verkligen att rekommendera? Jag kan komma på tre möjliga komplikationer med detta:

1. Kondens bildas i tältet vid förbränning. Nu bildas ju kondens i alla fall av andingen, men att elda i tältet borde ju förvärra situationen (dvs, det blir inte så mysigt efter ett tag)?

2. Koldioxidhalten ökar. Nu ökar det förmodligen inte till hälsovådliga nivåer om man har god ventilation, men god ventilation ökar ju också värmeförlusten?

3. Risken för ofrivilligt hål tältduk (kök välter, det börjar sprejas bensin för multifuelkök osv...)

Jag har en känsla att det kan bli en lång tråd...

Vem har sagt nåt om eldslåga? Att köra ett gasolkök i tältet är ju helt ok. Du kör ju bara en kort stund för att torka/värma upp lite. Fullständigt ofarligt.
 
Re: Re: Kondens?

öringen; sa:
Vem har sagt nåt om eldslåga? Att köra ett gasolkök i tältet är ju helt ok. Du kör ju bara en kort stund för att torka/värma upp lite. Fullständigt ofarligt.
Replikerade bara föregående svar. Jag tolkar att ett kök fungerar så att det finns en öppen låga någonstans... Tillverkas tält/sovsäckar i brandsäkra material nuförtiden?
 
Prova gärna att elda ett gammalt tält! Om inte annat så får man mycket stor respekt för att elda i och t o m i närheten av tält.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.