Bensinkök i tältet???

Använder ni era bensinkök i tältet, eller är det något man absolut inte skall göra??? Hur är det med fotogen kan man använda det tryggt i tältet??
 
när du säger i tältet.. var i tältet pratar vi om?.. Absiden hoppas jag och i så fall så använde jag fotogen i absiden och nu använder jag gas där..
 
ja självklart i absiden. Det brukar stå att man inte skall använda bensin i tält, men det kanske går när man blir lite proffsig på sitt kök???
 
Jag har till och med kört bensinkök inne i innertältet för att torka det, men då får man vara försiktig. Förvärma är det däremot säkrat att göra i absiden.
 
Det finns väl två huvudrisker med kök i tält:

1. Giftig gas
Risken borde kunna minimeras med god ventilation och ständig koll på köket. Vilket bränsle som är farligast vet jag inte, förutom vanlig bilbensin som man ju ändå inte ska använda.

2. Brandrisk
Eftersom bensin är så energirikt och lättantänligt är det det farligaste, och förgasarkök (som förvärms) borde vara farligare än andra.
Kökets stabilitet torde spela roll också. Alltså är små gaskök farliga.
 
Nordesjö; sa:
Det finns väl två huvudrisker med kök i tält:

1. Giftig gas
Risken borde kunna minimeras med god ventilation och ständig koll på köket. Vilket bränsle som är farligast vet jag inte, förutom vanlig bilbensin som man ju ändå inte ska använda.

2. Brandrisk
Eftersom bensin är så energirikt och lättantänligt är det det farligaste, och förgasarkök (som förvärms) borde vara farligare än andra.
Kökets stabilitet torde spela roll också. Alltså är små gaskök farliga.

När det gäller bensin o fotogen så är det väl bara förknasarkök som kommer i fråga, men vanliga Trangia och andra spritkök kan vara än värre om man råkar välta eländet. Tänk er en brinnande, nyfylld Trangiabrännare med härlig T-doja, i hastigt sidläge över sovsäckar och syntetkläder...

Fast jag tycker inte det är livsfarligt ur förgiftningsaspekt (är det koldioxid eller kolmonoxid?) att brassa lite i tält eller snöka. Man fär väl vara uppmärksam helt enkelt. Vad är förresten alternativet om det blåser satan ute?

/K
 
carvingkimbo; sa:
Fast jag tycker inte det är livsfarligt ur förgiftningsaspekt (är det koldioxid eller kolmonoxid?) att brassa lite i tält eller snöka. Man fär väl vara uppmärksam helt enkelt. Vad är förresten alternativet om det blåser satan ute?

/K

Det bildas både koldioxid och kolmonoxid. Kolmonoxiden är den värsta eftersom den blockerar syreupptagningsförmågan. Att resonera med att vara uppmärksam håller inte. Kolmonoxid är en luktlös gas och när du väl börjar känna dig påverkad är det ofta försent -->Svimning/död. Det är kort sagt INTE att leka med. men men, klart man har eldat trangia i absidern när det blåst ute, men man måste se till att ha bra ventilation då.
 
När...

...jag ska bestiga Everest tänkte jag då inte sitta med köket utanför tältet vid läger 4 :) Nej skämt åsido, självklart kör man köken i tältet, men med lite extra försiktighet. Normal tältventilation klarar nog av eventuell CO-produktion ganska så enkelt. Jag har då inte haft några problem, varken sommar eller vinter (sämre ventilerat). Tom i snöka funkar det ok.
 
inte i gröna firman! Re: När...

Om jag minns rätt så får man inte enligt militären säkerhetsintruktioner köra köket i småtält pga både förgiftning/kvävningsrisken och brandrisken.

Väl ventilerat och inte välta köket om man absolut inte vill köra köket ute är mitt råd.

/Patrik
 
Brand i tält

Jag låg ute på min slutövning i lumpen -89. Hade turen att hamna på ett kompani repgubbar som Kvartermästare, de hade antagligen glömt lite från sin gröntjänst för de lyckades bränna ner ett tält, lyckligt vis fanns det ingen i det (de eldade utan eldpost...). Från att vi upptäckte att det brann tills det var nerbrunnet han vi inte göra så mycket, hastigheten var förvånansvärd och då var det ingen syntetduk, utan ett 20 manna tält som gick upp i rök.
Sedan dess är jag mycket försiktig med eld i tält, ska vara rejält dåligt väder för att elda i det!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.