Välja ny stekpanna till Trangia 27.

Stekpannan på mitt gamla Trangia 27 börjar ge upp, Teflonbeläggningen börjar skäppa på ett par ställen.
Den är av den gammal typen med grå utsida med små svarta prickar och har varit mycket lätt att rengöra och hållbar.

2222.jpg

Denna röda Nonstick var den jag funderade på att köpa.

1111.jpg

Jag har i bakhuvudet att jag läst att folk tyckt att dom nya Nonstick inte riktigt håller samma kvalitet, så frågan är om man i stället ska ska satsa på en Duossal ?

Någon som testat både nya och gamla Nonstick och kan ge ett omdöme ?

Senast ändrad:
Jag har inte testat nonstick men är av åsikten att det är värdelöst ändå, radikal som jag är.

Jag är dock mycket vänligt inställd till duossal, det är fantastiskt. Och hur härligt är det inte att du komma kunna vanvårda den hur mycket som helst, och den kommer ändå överleva dig? Duossalpannan kan skrivas in i testamentet såvida du inte begår svårt våld på den!! Du slipper ångesten över att eventuellt repa beläggningen för att du glömt ta med dig plaststekspade, funderingar på hur många stekningar till du kan göra när du ser att nonsticken börjar släppa, och kan packa ihop trangiat utan den där fjantiga lilla trasan som skydd för stekpannan.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ska inte kapa TS tråd med att flytta fokus till krabbelurer, men ni förstår inte riktigt vidden av mitt problem :) Min åttaåriga systerdotter som är släktens självvalda stora Krabbelur-expert struntar fullständigt i hur Morbror beter sig för att diska stekpannan efter utförd stekning. Det är däremot snudd på livsviktigt att själva stekningen utförs till perfektion med knapriga kanter och inga brända partier på själva Krabbelur-kroppen. Men jag tror att hon köper er lösning med mer smör under stekningen till fullo :D

Du får steka in pannan för att få rätt stekyta, man kan hålla på med olika i höga halter fleromättade oljor och köra varmt till kraftig ryktemp några gången - men den bästa stekytan får man genom att bara använda pannan många gånger och ta smällen att det vill fastna mycket i början (och därmed ha extra mycket matfett/olja till en början)

Oljan/fettet hjälper också till med att bilda stekyta med leverans av omättade och fleromättade fetter som oxideras och härdas på ytan tillsammans med annat av stekgodset i form av mer eller mindre förkolning av kolhydrater och proteiner som armerar upp det hela (därför är inte den 'konstlade' stekytan kapad med bara upphettade oljor lika bra som den som bildas vid stekning av riktig mat under längre tid) - det finns nog ingen som kan exakt säga vad en stekyta egentligen innehåller - mer än att det inte är giftigt för oss och får stekningen att fungera lika bra som på en teflonyta, men även här bör man inte använda vassa stekspadar som skrapar sönder ytan under stekning men är mer förlåtande än teflon vid uppkommna repor då det självläker sakta men säkert.

Även en teflonpanna får en stekyta efter en tid om man inte hela tiden river bort den med hård diskning och skrapar bort med vassa verktyg - sedan gäller det bara att diska pannan på rätt sätt dvs. helst inte alls och bara torka ur den varm - en droppe diskmedel då och då för att emulgera den lösa oljan/fettet med varmt vatten går dock bra då det inte löser stekytan om det görs under kort tid och mild tryck med diskborste. Akaliska diskmedel (för diskmaskin) och diskmaskin som med dagens diskmedel också slipar ganska mycket är dock inte alls lämplig för stekpanna med en etablerad stekyta.

Att steka sura rätter tex att göra köttfärsås med tomater i etc. och som ligger kvar länge i pannan är stekytans värsta fiende, likaså länge blötläggning och kokstekning (dvs. inte tillräckligt varm panna och man lägger i för mycket kallt på en gång - nu har förvisso en trangiapanna knappt någon värmemagasin alls på samma sätt som en gjutjärnspannan har och blir kall även vid mindre ilägg, men ändå att ha det i minnet att undvika den tiden med för kall panna och kokande i stället för stekning så mycket som möjligt.

Senast ändrad:
Duossal används likadant som en rostfri panna. Stek in med rapsolja. Stek med rapsolja o smör (en liten klick som temperaturindikator) Lägg i när smöret tystnar. Rör inte köttet förrän det är dags att vända. Det ser först ut att fastna i pannan men krymper lite när det får stekyta och lossnar då igen. Om du vill ha olivolja så tillsätter du det efter stekning. Sura ingredienser (köttfärssås), puttrande panna eller fisk gör att du måste diska med diskmedel och steka in på nytt.
All annan stekning klarar sig med urtorkning med papper.
Jag skriver här köttet men detsamma gäller andra matvaror.
Instekninjg: I med olja så det täcker botten, hetta upp tills det börjar ryka lite om oljan. Klart.

Detta tycker jag funkar bra.
Det år knepigare att steka med en Trangia än det är med ett spindelkök.

/John

Bara namnet duossal är värt en slant: DUO = två legerade matrial, SS= stainless stell och AL för aliminium.
Kudos till den som kom på namnet.
Kör med Trangia Duossal och funkar bra, sanddiskar oftast ute. Enda synliga påverkan är några små veck (några mm) på en panna, kan ha torrkokt eller blivit överhettad (kör med gas) eller för hastigt kyld så inre metallen dragit ihopa sig lite mer än yttre. Men som sagt, bara estetiskt, inte märkt något påverkan vid matlagning, t ex inte sett att något fastnar.

/Patrik

Ok, tack för synpunkter.

Lutar åt en Duossal då jag gärna diskar med mossa, kråkris, sand och annat naturen erbjuder när jag vandrar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips