Vad tror ni om det här tältet?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re: Skulle inte tro det...

MikeMike; sa:
Tja skulle inte tro det, den saknar två bågar till för att du ska få ett riktigt vidtåligt tält kolla in det här tältet i ställe! http://www.mountainhardwear.com/www/action/catalog/DisplayStyle?id=886

//Micke

Jag har daliga erfarenheter av Mountain Hardwear Annapurna...

Jag kopte mitt talt i september 2003 och har anvant det ca 30 dagar under ganska blasiga forhallanden i Sydamerika och Spanien.

Nar jag anvande det tidigare i somras pa en lattare tur i Peak District (England) sprack innertaltet i sommen ovanfor framre oppningen, det blev en reva pa ca 30 cm!

Jag kontaktade butiken dar jag kopte det (www.snowandrock.com) och fick ett nytt talt inom 2 veckor (bra service!).

Jag och min flickvan kopte ocksa en varsin MH Velocity jacka och byxa fran samma butik, holl i 5 dagar innan resaret i midjan och vristerna gick av pa alla 4 plagg! Samma sak, tillbaka till butiken och dom fixade det inom 2 veckor.

Jag har inte langre fullt fortroende for Mountain Hardwears produkter...

Nordpolen...

Ja, köp för allt i världen inte det tältet. Det har ju bara använts på en expedition till Nordpolen. Det uppfyller nog inte dina höga krav. :))

Sorry Micke, kunde inte låta bli. Gillar OPS:en btw.

Däremot är jag inte impad av priset för ett tvåmanna, nytt märke på 3,3 kilo. Det finns andra mer beprövade.

hansthomas; sa:
Vad tror ni om det hät tältet? Ser onekligen vindtåligt ut.

M.H.L Evolution
http://www.fritidsbutiken.com/imageviewer.asp?bildid=99095&mode=&mcmode=T%C4LT&back=
Jag har beställt det där tältet som "grisen i säcken" men jag har inte fått det ännu... Men alltså, tältet verkar sjukt bra och speciellt som vintertält i fjällen. Priset är ju överraskande billigt!! :)

Tältet används ju dagligen av mike horn på sina expeditioner... vilket räcker som bevis för min del!
http://www.mikehorn.com/

Kan ju också tillägga att fritidsbutiken var riktigt trevliga, och det skulle komma in fler sådana tält till hösten! :)

KLAGER; sa:
Ja, det är möjligt men hade jag börjat prata "Cuciture nastrate nel doppio tetto e nel pavimento" så hade jag antagligen fått 3 sovsäckar och ett par stövlar i posten istället för tältet.. :)

Snabba puckar...

Såg ingen info om Ferrino på länken Thomas gav. Svarade lite snabbt där.

Vad gäller självstagande, så var det väl vindtåligt han var ute efter? Självstagande var väl inte en faktor?

Har själv ett tungt självstagande pga behov (kajakpaddling), men hade gärna haft ett lättare, när jag själv ska bära det på ryggen... *pust*.

hansthomas; sa:
Vad tror ni om det hät tältet? Ser onekligen vindtåligt ut.

M.H.L Evolution
http://www.fritidsbutiken.com/imageviewer.asp?bildid=99095&mode=&mcmode=T%C4LT&back=

Materialmässigt så tycker jag tältet verkar klart vettigt om man ser till priset! Hade dock gärna sett att dom hade använt nylon istället för polyester i yttertältet, men då hade ju iofs priset vart högre oxå :)
Om Mike Horn andvänt det flertalet gånger på expeditioner så lär det hålla måttet för de flesta faktiskt.
Dock är det en liten detalj som gör att jag inte blir riktigt köpsugen. Att bågkanalerna är uppdelade i sektioner. Vilket försvårar uppsättnignen MARKANT i blåsiga situationer.
Desssutom måste jag säga att jag ställer mig frågande till vindstabiliteten i och med att tältet bara har 2 bågar som håller upp innertälet.
Att tältet testats i vindtunnel med ca 40m/s vind är för mig rätt ovesäntligt då jag inte såg resultatet av testet. Det räcker ju inte bara med att tältet står upp, utan man vill ju görna känna sig trygg också. Testade dom tältet från alla vindriktningar?
Nä. Allt för lite detaljer till vindtestet för att de ska kunna vara seriöst tycker jag.

// Lars

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips