Vad tror ni om det här tältet?

Polyester

Min erfarenhet säger att polyester är mer "vattenavstötande" än nylon, men däremot inte lika tåligt. Erfarenheten kommer ifrån yttertyget på mina GTX-jackor. Se också detta klipp ifrån MEC:

Face Fabrics
A garment's outside fabric affects performance as much as design and features do. Polyester and nylon differ in their inherent waterproofness and abrasion resistance, so choose an external fabric that suits your intended use.

Polyester
Polyester is inherently quick drying and water-repellent. It absorbs only a tenth as much water as nylon, keeping the inside surface of the garment warmer and reducing interior condensation. Unlike water repellent DWR finishes applied to a fabric, polyester's low absorbency is integral and will not wear or wash off. However, polyester is less abrasion resistant than nylon, so for high-abration pursuits, such as bushwacking, choose a more durable nylon garment.

Nylon
With its high abrasion resistance, nylon is the preferred face fabric for garments meant for rugged uses such as climbing and mountaineering. Although not as water repellent as polyester, good-quality nylons offer excellent durable water repellency. New lightweight nylon fabrics are supple and compressible, but still offer tough protection. Innovations such as false-twist yarns add durabilty in high-wear areas and improve rain and snow shedding ability.


Angående MSR-tält så är det ju "gamla" Mosstält som hade väldig bra renommé i USA tidigare, nu vet jag inte. Äger själv ett tuuungt Moss Little Dipper som är extremt stabilt och bra. MSR Fury är fd Moss Stardome, som också ansetts som ett riktigt bra tält. MSR har för övrigt vidareutvecklat Mosstälten till att bli framför allt lättare samt smartare (snabbare och lättare) uppsättning.

MEC-fantasten/Pottan
 
Jodå, tältet verkar ju rejält bra! Provade en lite enkel montering på hemmaplan för att undersöka och testa lite *skratt* (vem klarar vänta?) :)

Ska ut och testa det nu i helgen! Men den där pinnen i dörren begriper jag mig inte på än?

cpic41f90a272dadd.jpg
 
Mepps; sa:
Provade en lite enkel montering på hemmaplan för att undersöka och testa lite *skratt* (vem klarar vänta?) :)

Det där är ju rena fälttestet - själv tvingades jag slå upp tältet i rummet i min lilla 27-kvadratare när jag hade köpt nytt tält. :)

För vänta klarar man ju som sagt inte...
 
Nordesjö; sa:
Det där är ju rena fälttestet - själv tvingades jag slå upp tältet i rummet i min lilla 27-kvadratare när jag hade köpt nytt tält. :)

För vänta klarar man ju som sagt inte...
Hmm.. inomhus! att jag inte tänkte på det? (jag har bott för länge i norge) hehe..
 
Vemm faan är den där Mike Horn? Något auktoritet eller? :)

Bara för att någon sponsrad överlever en expidition behöver det ju inte vara ett suberdupertält.

Om jag skulle iväg på en expedition skulle jag nog mer lita på mer renomerade märken.

Annar verkar det vara ett schyst tält som säkert duger för våra svenska förhållanden. Synd att innehöjden inte var högre. Är man två i tältet så tar huvet i duken.
 
crazy; sa:
Vemm faan är den där Mike Horn? Något auktoritet eller? :)

Bara för att någon sponsrad överlever en expidition behöver det ju inte vara ett suberdupertält.

Om jag skulle iväg på en expedition skulle jag nog mer lita på mer renomerade märken.

Annar verkar det vara ett schyst tält som säkert duger för våra svenska förhållanden. Synd att innehöjden inte var högre. Är man två i tältet så tar huvet i duken.
Ja, det med 2 personer kan ju bli lite trångt. Men det varierar ju såklart med storleken på personerna också. :)

Vad som är suberdupertält kan ju diskuteras länge, men.. det är nåt speciellt med detta! Lite svårt att förklara men enkelt sagt så blir det lixom en känsla av "jag vill ut nu, och jag kan gå vart som helst".. och det har jag aldrig känt på ett tryggare sätt nångång förut, när det är vinter.

Och det är inte ofta jag drömmer om snö-orkan och 40 minusgrader när man ska ut på tur. Men nu sprallar det i kroppen och jag hoppas på det värsta ovädret på över hundra år.. hehe.. Nu kan jag gräva ned mig och ligga i sovsäcken, äta choklad och läsa en monsen bok! Inte ligga och fundera på om och när tältet blåser bort. :)

Renommerade märken i all ära, och detta är ju ett av dem. Men även de bästa märken tillverkar ju skräp också, man kan ju inte lita på att produkterna är bra bara för att märket sägs vara bra. Och alltså, det som gör den stora skillnaden här i mina ögon är just att det inte är oss vanliga svenskar som säger "vi var på keb engång och det är ett fantastiskt bra tält" och "vi var runt sylarna i blåsväder samt minusgrader och det fungerade ypperligt".

Utan här är det "jag var med och utvecklade det, hade det runt planeten och i världens kallaste och blåsigaste områden.. och det gick bra".

Nog kan man kalla det bra marknadsföring, eller att jag är en komplett idiot som köper ett tält bara för att en sponsrad halvgalning använt det. Men utav alla halvgalningar och deras sponsrade tält så är det bara detta som... hmm.. kan beskrivas som "JA! Du är perfekt för mig! Äntligen hittade jag dig!!". :)
 
Och se där ja... nu börjar det snöa och blåsa lite! Vädergudarna verkar vara på min sida! :)

Men 'host' .. jag har ju med ett extra tält.. ifall..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Godisaron Tankar om tältet "TOG Viken"? Samt pyramidtält i allmänhet. Bo och sova 4
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Benny G Vatten på tältgolvet i tältet Bo och sova 18
andreasnattochdag Stort liggunderlag täckandes hela tältet? Bo och sova 7
Kimkim Blöt hund i tältet Bo och sova 7
medic Första tältet. Bo och sova 33
Giant Torka och förvara kläder i tältet.... Bo och sova 6
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
Homie vad avgör om tältet är för 3 eller 4 säsonger? Bo och sova 5
Tagetes Nya elastiska linor till tältet? Bo och sova 8
nicko_ Hur fäster ni tältet på ryggsäcken? Bo och sova 34
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
Snubblaren Hyr få tältet svalt? Bo och sova 21
hypnosaa Nya tältet läckte (Outwell nevada M) Bo och sova 6
Tela Hur bra klarar tältet att sitta uppe i 4 veckor? Bo och sova 4
Jockemeister Vad heter tältet? Bo och sova 3
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
McGallon Är tältet för stort? Bo och sova 7
estetdrägg Tyngsta tältet som nån vågat kalla lätt? Bo och sova 5
sparken Tältet Ferrino Lightent 2 Bo och sova 5
Stuvarn Lättaste tältet Bo och sova 12
mnen Vad bör tältet ha för vattenpelare? Bo och sova 1
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
fremag Lättaste 4-manna tältet?? Bo och sova 20
Stordrulen Tältet blåste sönder. Bo och sova 9
marnit Lykta i tältet? Bo och sova 4
EBx Hur torka ur tältet/hängmattan Bo och sova 6
gunillaalrot Snart slänger jag tältet och hyr en husvagn! Bo och sova 27
Lystorp Extra bågar i tältet Bo och sova 1
Sph1nx Är tältet för bra för att vara sant? Bo och sova 19
bekkis Tältet hittar du här! Bo och sova 3
lilla_my Läcker tältet? Bo och sova 11
hansthomas Färg på tältet? Bo och sova 45
Ont Problem med tältet. Bo och sova 6
Zaijdan Mögel i tältet! Bo och sova 6
mattias_altin Erfarenhet av tältet CRUX X2? Bo och sova 14
föhl Mögel i tältet Bo och sova 1
fisherman tvätta tältet Bo och sova 4
Strmbrg Nu har jag testat Salewa Micra-tältet! Bo och sova 0
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
i95matra Tältet luktar illa Bo och sova 5
mmmmm Ljus i tältet ? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.