Vad kan denna säck heta..

Ramen är inte Haglöfs Grönland eller Alaska de hade ramar av fyrkantalurör.

Blixtlåsen i fronten skulle kunna tala för en amerikansk säck.

Ramgeometrin liknar Bergans men varför rödlackad ram?

Thure

Hej!

Modellen heter Kerki. Lars Fält var med och tog fram den på 80-talet åt Åhléns vill jag minnas.
Hade en själv då en släkting är bekant med Lars.
Inte den bästa säcken på marknaden men överlevnadsexpertens namn hjälpte försäljningen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kerki var från början nångång i mitten av 80-talet en produktlinje från Åhlens med designidéer från Sten Brander. Kerki på samiska är betyder just sten. Ordet finns på finska också vet inte om det betyder sten på finska också.

Många långfärdsskridskoåkare hade en lila softpack med gröna remmar som funkade bra. Minns att det fanns ramsäck också.

Tunneltälten var fina jag hade ett tremanna men fick byta glasfibertältbågarna som inte höll när det var kallt. Alubågarna jag skaffade höll bättre.

Hittade en bild på ramsäcken på nätet men där var det grön ram. http://www.auction2000.se/auk/w.Obj...oryId=5633820&inPageMode=&inShowOnlyNotSold=0

Thure

Jag har nu tittat lite närmare...utsidan av locket har två fickor..den mot ramen innehåller ett fastsytt fint regnskydd bara att dra över.
Remmarna på locket verkar vara original och är i sydda kanaler
På vardera sida ovanför fickorna är fyrkantiga läderbitar fastsydda..för remmar.
Snöret på framsidan är nog till för att komprimera säcken,
öljettern sitter i flärpen som täcker blixtlåset.
Nåväl den är väldigt lätt och vad jag får fram
ca 90 liter och blir perfekt bla när jag ska med grejor till nån av kojorn .. ..

Camptrails?

Påminde med en gång om Camptrails säckar, har en själv och känner igen topplocksfickan och snöret som är placerat på framsidan. Dock är ramen skumm. Läderbitar för remmar ovan fickorna har min också.Ett exempel :

Bilagor

• säck.jpg
    säck.jpg
    8.3 KB · Visningar: 525

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips