avslutat_17_06_20
Avstängd
De här håller vad de lovar: http://orust-kajak.se/produkter/chotagloveNG300.html. Varma och sköna.
Bra att någon påpekar det "farliga" med poogisar utan något under!
Kör själv med 5-fingers neopren och det fungerar bra ner mot 2-3° i luften och 4-5° i vattnet. Sen blir det för kallt.
Det är ett sätt att se det. Självklart är ju tanken att man inte ska välta på vintern. Jag tänker extra mycket på säkerheten under vintern och har försökt att bara paddla nära land under lugna förhållanden och med sällskap de gånger jag varit ute. Skulle jag av någon anledning tappa balansen och sen missa det höga stödet och välta så har jag en bra roll som funkat fint i skarpa lägen förut. Det känns egentligen rätt tryggt på det hela taget. MEN jag gillar detta med hängslen och livrem, särskilt om insatsen i värsta fall skulle kunna vara mitt liv. Därför vill jag ha något på händerna som gör att jag känner mig trygg med att fingrarna skulle funka efter en wet exit.Där har ni helt klart en poäng! Men jag fortsätter ändå med poogisar eftersom jag använder en bredare kajak vid höst/vinterpaddling för att minimera risken att ramla i vattnet.
För mig är balansen det viktigaste räddningsverktyget - med god balans behöver man sällan bada.
Det är ett sätt att se det. Självklart är ju tanken att man inte ska välta på vintern. Jag tänker extra mycket på säkerheten under vintern och har försökt att bara paddla nära land under lugna förhållanden och med sällskap de gånger jag varit ute. Skulle jag av någon anledning tappa balansen och sen missa det höga stödet och välta så har jag en bra roll som funkat fint i skarpa lägen förut. Det känns egentligen rätt tryggt på det hela taget. MEN jag gillar detta med hängslen och livrem, särskilt om insatsen i värsta fall skulle kunna vara mitt liv. Därför vill jag ha något på händerna som gör att jag känner mig trygg med att fingrarna skulle funka efter en wet exit.
Av samma anledning har jag hjälm när jag cyklar trots att jag inte har för vana att krascha och slå i huvudet. Men det är alltid en avvägning utifrån var och ens erfarenheter och synsätt. Självklart skulle det vara ännu säkrare om jag cyklade med skinnställ och MC-hjälm men det gör jag ju inte. Det skulle kanske också vara säkrare att paddla en riktigt bred kajak som är omöjlig att välta, eller allra helst stanna hemma, men det gör jag inte heller utan kör med en normal havskajak (med vattentäta skott och med torrdräkt på). Allt är en avvägning som sagt.
//Ala
Vi är helt överens om detta! För mig har ökad erfarenhet inneburit att jag satsat mer på säkerheten inom paddlingen.Men i slutändan måste man ju dra begränsningarna utifrån sin egen erfarenhet, omdöme och skicklighet.
fick inte tag i kapellstroppen pga vantarna.