Vad har ni på händerna när ni paddlar vintertid? Min kombination av tjocka fleecehandskar + tjockare diskhandskar är lagom varmt vid 0 C men det är rätt så klumpigt. Kombination av poogies och tunna neoprenhandskar fungerar bra så länge det är torrt men det rinner in vatten och blir lite kallt i alla fall vid 0 C och nu sjunker ju temperaturen ännu mer.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vad har ni på händerna?
- Trådstartare martallen
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Inhandlade NRS Mambas i höstas och tycker att de fungerar bra. Skaftet kan vikas ner och fästas med knappar. Inga problem att få i händerna efter en näsblåsning eller dylikt. Det blir varmt så inget att paddla i över plus fem. Inga problem med skavsår på knogarna än.
Har ett par öppna Padlers motion och ett par vanliga klassiska "poogies".
Har ett par öppna Padlers motion och ett par vanliga klassiska "poogies".
Kalltet kommer in...
Brr, kalltet kommer in, som vår nysvenska vän säger...
Händer? Vilka händer? Förlorade kontakten med den regionen av kroppen redan vid mitten av oktober, och förväntar mig inte höra av nåt förrän slutet maj...
Skämt åsido, jag är mycket frusen om händerna (gamla frostskador) och kör därför med neoprenfingervantar inuti ett par tjocka neoprenpogies. Brukar klara biffen trots istemperaturer.
För pauser finns ett par fiberpälsvantar i den stora tjocka jackans fickor, dessutom ett par värmepåsar (ni vet såna där man tar av ett ytterpapper och sen avger dom värme en 20-30 minuter).
För stelfrusna fingrar finns en pinne hängande vid mobilens vattentäta påse, pinnen kan alltså brukas till att trycka på knapparna.
hälsningar
Jens
Brr, kalltet kommer in, som vår nysvenska vän säger...
Händer? Vilka händer? Förlorade kontakten med den regionen av kroppen redan vid mitten av oktober, och förväntar mig inte höra av nåt förrän slutet maj...
Skämt åsido, jag är mycket frusen om händerna (gamla frostskador) och kör därför med neoprenfingervantar inuti ett par tjocka neoprenpogies. Brukar klara biffen trots istemperaturer.
För pauser finns ett par fiberpälsvantar i den stora tjocka jackans fickor, dessutom ett par värmepåsar (ni vet såna där man tar av ett ytterpapper och sen avger dom värme en 20-30 minuter).
För stelfrusna fingrar finns en pinne hängande vid mobilens vattentäta påse, pinnen kan alltså brukas till att trycka på knapparna.
hälsningar
Jens
hälsningar
Jens
Orginaltillbehör från Nokia?
hälsningar
Jens[/QUOTE]
En jättebra idé faktiskt. Med frusna fingrar trycker jag på minst 2 knappar samtidigt. Fast det är nog inget behov av att ta med pinne. Det brukar finnas.
Jag ringer bara när jag är på land.
hälsningar
Jens[/QUOTE]
En jättebra idé faktiskt. Med frusna fingrar trycker jag på minst 2 knappar samtidigt. Fast det är nog inget behov av att ta med pinne. Det brukar finnas.
Torrhandskar
Poogisar funkar kanske bra så länge man håller sig torr. De långa är dock riktigt bökiga att få på sig. Jag vill ha en handske som jag kan blöta ner mig i, eller rättare sagt slippa blöta ner mig i... Om jag skulle hamna i vattnet tror jag att kalla fingrar skulle vara en av de största riskerna. Med stela fingrar blir räddningsmetoderna svåra eller omöjliga. En kamrat testade självräddning förra vintern men klarade det inte pga fingrarna inte fungerade i kylan. Därför är jag inne på torrhandskar. Lite klumpiga är dom men inga problem att hålla i paddeln eller doppa händerna i vattnet.
Jag har ni inte kört någon räddningsövning sedan november men då funkade dessa utmärkt trots att det var riktigt kallt i vattnet. Neoprenhandskar tycker jag oftast blir kallt om det är kallt i luften. Kan funka med poogisar eller diskhandskar över, men mina långa poogisar är, som sagt, bökiga att få ner handen i.
Torrhandsken från nordic blue är det bästa jag hittat så här långt. Lokala dykshopen sålde dem för halva priset. Med dessa handskar kan jag paddla och plaska som vanligt.
Dock kan det bli lite svettigt under långpaddlingar, men det regleras med tjockleken på innerhandsken (jag har skurit loss det fastsydda fodret). Drömhandsken är nog en fingerskalhandske i andasmaterial med latexmudd. Jag har ännu inte hittat någon sådan... Jag har även ett par "torrhandskar" i neopren av märket crewsaver men de läckte i sömmarna från första stund. Butiken gav mig pengarna tillbaka och jag fick behålla handskarna som nu funkar som vanliga neoprenhandskar.
Jag och mina kompisar tänkte köra en ny räddningsövning under januari om det inte är för mycket is då. Kanske ger det någon ny kunskap i handskfrågan.
//Ala
Poogisar funkar kanske bra så länge man håller sig torr. De långa är dock riktigt bökiga att få på sig. Jag vill ha en handske som jag kan blöta ner mig i, eller rättare sagt slippa blöta ner mig i... Om jag skulle hamna i vattnet tror jag att kalla fingrar skulle vara en av de största riskerna. Med stela fingrar blir räddningsmetoderna svåra eller omöjliga. En kamrat testade självräddning förra vintern men klarade det inte pga fingrarna inte fungerade i kylan. Därför är jag inne på torrhandskar. Lite klumpiga är dom men inga problem att hålla i paddeln eller doppa händerna i vattnet.

Jag har ni inte kört någon räddningsövning sedan november men då funkade dessa utmärkt trots att det var riktigt kallt i vattnet. Neoprenhandskar tycker jag oftast blir kallt om det är kallt i luften. Kan funka med poogisar eller diskhandskar över, men mina långa poogisar är, som sagt, bökiga att få ner handen i.
Torrhandsken från nordic blue är det bästa jag hittat så här långt. Lokala dykshopen sålde dem för halva priset. Med dessa handskar kan jag paddla och plaska som vanligt.
Jag och mina kompisar tänkte köra en ny räddningsövning under januari om det inte är för mycket is då. Kanske ger det någon ny kunskap i handskfrågan.
//Ala
Poogisar funkar kanske bra så länge man håller sig torr. De långa är dock riktigt bökiga att få på sig. Jag vill ha en handske som jag kan blöta ner mig i, eller rättare sagt slippa blöta ner mig i... Om jag skulle hamna i vattnet tror jag att kalla fingrar skulle vara en av de största riskerna. Med stela fingrar blir räddningsmetoderna svåra eller omöjliga. En kamrat testade självräddning förra vintern men klarade det inte pga fingrarna inte fungerade i kylan. //Ala
Bra att någon påpekar det "farliga" med poogisar utan något under!
Kör själv med 5-fingers neopren och det fungerar bra ner mot 2-3° i luften och 4-5° i vattnet. Sen blir det för kallt.
Handskar - torra eller tjockare neopren är mitt givna val.
För mig är det viktigaste att händerna kan fungera efter ett bad. Man får helt enkelt ha utrustning som man kan hantera med ett par tjocka handskar.
Det var jag som "vinterbadade" förra året. Fingrarna blev snabbt stela.Det gick överhuvudtaget inte att greppa om något efter 30 s. Hade ett par fleecehandskar och en torrdräkt. Totalt var jag i vattnet 2 min och märkte ingen större försämring efter den första tiden. När jag väl kom upp fick jag tillbaka känseln ganska snabbt i fingrarna.
Idag har jag ett par 5 mm våthandskar (5-finger). De är lite kalla runt nollan efter kanske en timme eller två. Definitivt om de har blivit blöta ett par ggr. Däremot så tappar jag inte känseln när jag hamnar i vattnet. Så torrhandskar eller kanske 3-finger kan vara ett alternativ vid ännu lägre temperaturer.
Poggisar har aldrig varit ett alternativ eftersom jag vill kunna flytta händerna på paddeln. Fast när det är riktigt kallt i luften kan de funka om man har ett par rejäla handskar under. Vattnet blir ju aldrig mer än noll grader
För mig är det viktigaste att händerna kan fungera efter ett bad. Man får helt enkelt ha utrustning som man kan hantera med ett par tjocka handskar.
Det var jag som "vinterbadade" förra året. Fingrarna blev snabbt stela.Det gick överhuvudtaget inte att greppa om något efter 30 s. Hade ett par fleecehandskar och en torrdräkt. Totalt var jag i vattnet 2 min och märkte ingen större försämring efter den första tiden. När jag väl kom upp fick jag tillbaka känseln ganska snabbt i fingrarna.
Idag har jag ett par 5 mm våthandskar (5-finger). De är lite kalla runt nollan efter kanske en timme eller två. Definitivt om de har blivit blöta ett par ggr. Däremot så tappar jag inte känseln när jag hamnar i vattnet. Så torrhandskar eller kanske 3-finger kan vara ett alternativ vid ännu lägre temperaturer.
Poggisar har aldrig varit ett alternativ eftersom jag vill kunna flytta händerna på paddeln. Fast när det är riktigt kallt i luften kan de funka om man har ett par rejäla handskar under. Vattnet blir ju aldrig mer än noll grader
Poggisar har aldrig varit ett alternativ eftersom jag vill kunna flytta händerna på paddeln. Fast när det är riktigt kallt i luften kan de funka om man har ett par rejäla handskar under. Vattnet blir ju aldrig mer än noll grader![]()
Jag har aldrig haft några problem flytta händerna på paddeln med poogisar! Brukar bara paddla med poogisar på vintern men har alltid ett par neoprenhandskar lätt tillgängliga på en armficka på "torrisen"
Här har på västkusten kan vattnet faktiskt bli lite kallare än noll grader (tror det kan beror på salthalten)
/Janne
Liknande trådar
- Svar
- 4
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 12
- Visningar
- 3 M
- Svar
- 5