Vad har ni på er i sovsäcken?

Sjukt mycket tack för alla snabba och bra svar!!!
Har fått lite idéer om hur jag ska packa, klä på mig.

Själv tänka öjag så här... har man vandrat en hel dag kanske det inte är det allra mysigaste att lägga sig med det underställ man har på sig, så att byta kanske är ett bra sätt, dels också för att skydda sovsäcken mot smuts...
När man är ute ska man ju ändå ha ett extra underställ med sig, då kan väl det lika gärna tjänstgöra som pyjamas. Eller tänker jag fel då? boö jag ha ytterligare ett nedpackat i en plastpåse som håller sig tort ifall vätan skulle vara framme?

(...) Själv tänker jag så här... har man vandrat en hel dag kanske det inte är det allra mysigaste att lägga sig med det underställ man har på sig, så att byta kanske är ett bra sätt, dels också för att skydda sovsäcken mot smuts...
När man är ute ska man ju ändå ha ett extra underställ med sig, då kan väl det lika gärna tjänstgöra som pyjamas. (...)
Jag (med flera) tänker precis som du - se ovan :)
(...) bör jag ha ytterligare ett nedpackat i en plastpåse som håller sig tort ifall vätan skulle vara framme? (...)
Nä, varför det? Stoppa i stället "pyjamas"/reservunderstället i den plastpåsen - se bara till att den är riktigt vattentät :)
Gärna även din sovsäck - billig livförsäkring att hålla den torr.

Du måste inte springa iväg och köpa dyra silnylonpåsar med klumpig rullstängning från dyra märken. En kraftig polypropylenpåse från byggaffären plus en vanlig köksklämma som stängning funkar lika bra, öppnas/stängs smidigare, och håller nästan lika bra förutsatt lite förnuftig hantering.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag (med flera) tänker precis som du - se ovan :)

Nä, varför det? Stoppa i stället "pyjamas"/reservunderstället i den plastpåsen - se bara till att den är riktigt vattentät :)
Gärna även din sovsäck - billig livförsäkring att hålla den torr.

Du måste inte springa iväg och köpa dyra silnylonpåsar med klumpig rullstängning från dyra märken. En kraftig polypropylenpåse från byggaffären plus en vanlig köksklämma som stängning funkar lika bra, öppnas/stängs smidigare, och håller nästan lika bra förutsatt lite förnuftig hantering.
Perfekt. Tack för tipset ;)

En kraftig polypropylenpåse från byggaffären plus en vanlig köksklämma som stängning funkar lika bra...

Bra tips! Men menar du att man ska använda den tjocka påsen man får i kassen eller finns det speciella påsar att köpa på byggmarknaden? Vilken byggmarknad menar du i sådana fall?

avslutad210712

Gäst
Om jag har på mig något så är det ett tunt ullunderställ som jag i det längsta försöker undvika att använda vid vandring.

Ibland en tunn luva om det är kallt ute.

För det mesta använder jag dock sovsäcken mer som täcke än sovsäck eftersom den kan vara lite för varm i normala nattemperaturer på sommaren.

Bra tips! Men menar du att man ska använda den tjocka påsen man får i kassen eller finns det speciella påsar att köpa på byggmarknaden? Vilken byggmarknad menar du i sådana fall?

"Sopsäck" antar jag att det är som menas. Inte de vanliga tunna svarta, det finns i tjockare plast, de är ofta gröna, grå eller blå tycker jag.

Har man en dyr dunsäck så vill iaf jag skydda den från smuts, så att sova med ett svettigt underställ gör jag inte. förra året hade jag ett separat ullunderställ, men ett sidenlakan väger mindre så tänkte använda det i år ist och några hyfsat rena kläder på kroppen vid behov

"Sopsäck" antar jag att det är som menas. Inte de vanliga tunna svarta, det finns i tjockare plast, de är ofta gröna, grå eller blå tycker jag.
Ungefär så :). Korrekt materialterm är "coextruderad LLDPE", så sök på det.
För skridskoåkning "fodrar" jag hela ryggsäcken med en 125-liters, men de finns även i mindre storlekar (exempel) för sovsäck + ombyteskläder.
Hittar jag inget som passar exakt så klipper jag helt enkelt bort överskottet. Priset är ju överkomligt och det är bekvämt med stor bredd i förhållande till höjden.

Ungefär så :). Korrekt materialterm är "coextruderad LLDPE", så sök på det.
För skridskoåkning "fodrar" jag hela ryggsäcken med en 125-liters, men de finns även i mindre storlekar (exempel) för sovsäck + ombyteskläder.
Hittar jag inget som passar exakt så klipper jag helt enkelt bort överskottet. Priset är ju överkomligt och det är bekvämt med stor bredd i förhållande till höjden.

Annars finns det numera tämligen billiga torrsäckar med rullstängning...
Biltema, stadium m fl har billiga i medelgod kvalitet.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips