Vad har ni på händerna?

Vad har ni på händerna när ni paddlar vintertid? Min kombination av tjocka fleecehandskar + tjockare diskhandskar är lagom varmt vid 0 C men det är rätt så klumpigt. Kombination av poogies och tunna neoprenhandskar fungerar bra så länge det är torrt men det rinner in vatten och blir lite kallt i alla fall vid 0 C och nu sjunker ju temperaturen ännu mer.
 
Ett par korta poogisar, når till handleden ungefär, i nåt stelt vattenavisande tyg.

Kan vara ganska kallt ibland när turen startar men viftar man lite på fingarna och får upp ångan så blir händerna varma igen.
 
Fleecefordrade dykhandskar eftersom jag har torrdräktsmanschettringar på mina dräkter. "Dykhandskarna" kommer från den lokala järnhandeln och är heldoppade pvc-handskar dvs. inget dyrt special. Mjuka och smidiga och varma eftersom man badar torrt så att säga.
 
Inhandlade NRS Mambas i höstas och tycker att de fungerar bra. Skaftet kan vikas ner och fästas med knappar. Inga problem att få i händerna efter en näsblåsning eller dylikt. Det blir varmt så inget att paddla i över plus fem. Inga problem med skavsår på knogarna än.

Har ett par öppna Padlers motion och ett par vanliga klassiska "poogies".
 
Kalltet kommer in...

Brr, kalltet kommer in, som vår nysvenska vän säger...

Händer? Vilka händer? Förlorade kontakten med den regionen av kroppen redan vid mitten av oktober, och förväntar mig inte höra av nåt förrän slutet maj...

Skämt åsido, jag är mycket frusen om händerna (gamla frostskador) och kör därför med neoprenfingervantar inuti ett par tjocka neoprenpogies. Brukar klara biffen trots istemperaturer.

För pauser finns ett par fiberpälsvantar i den stora tjocka jackans fickor, dessutom ett par värmepåsar (ni vet såna där man tar av ett ytterpapper och sen avger dom värme en 20-30 minuter).

För stelfrusna fingrar finns en pinne hängande vid mobilens vattentäta påse, pinnen kan alltså brukas till att trycka på knapparna.

hälsningar
Jens
 
Ner till 0gr funkar det bra med Padlers pogisar! Håller med Disco-Kaj man får snabbt upp värmen så fort man börjar paddla! Är det ännu kallare så använders jag ett par tjocka neoprenpogisar från Orust Kajak!

/Janne
 
För stelfrusna fingrar finns en pinne hängande vid mobilens vattentäta påse, pinnen kan alltså brukas till att trycka på knapparna.

hälsningar
Jens[/QUOTE]

En jättebra idé faktiskt. Med frusna fingrar trycker jag på minst 2 knappar samtidigt. Fast det är nog inget behov av att ta med pinne. Det brukar finnas. :) Jag ringer bara när jag är på land.
 
Torrhandskar

Poogisar funkar kanske bra så länge man håller sig torr. De långa är dock riktigt bökiga att få på sig. Jag vill ha en handske som jag kan blöta ner mig i, eller rättare sagt slippa blöta ner mig i... Om jag skulle hamna i vattnet tror jag att kalla fingrar skulle vara en av de största riskerna. Med stela fingrar blir räddningsmetoderna svåra eller omöjliga. En kamrat testade självräddning förra vintern men klarade det inte pga fingrarna inte fungerade i kylan. Därför är jag inne på torrhandskar. Lite klumpiga är dom men inga problem att hålla i paddeln eller doppa händerna i vattnet.
Torrhandskar.jpg

Jag har ni inte kört någon räddningsövning sedan november men då funkade dessa utmärkt trots att det var riktigt kallt i vattnet. Neoprenhandskar tycker jag oftast blir kallt om det är kallt i luften. Kan funka med poogisar eller diskhandskar över, men mina långa poogisar är, som sagt, bökiga att få ner handen i.

Torrhandsken från nordic blue är det bästa jag hittat så här långt. Lokala dykshopen sålde dem för halva priset. Med dessa handskar kan jag paddla och plaska som vanligt. :) Dock kan det bli lite svettigt under långpaddlingar, men det regleras med tjockleken på innerhandsken (jag har skurit loss det fastsydda fodret). Drömhandsken är nog en fingerskalhandske i andasmaterial med latexmudd. Jag har ännu inte hittat någon sådan... Jag har även ett par "torrhandskar" i neopren av märket crewsaver men de läckte i sömmarna från första stund. Butiken gav mig pengarna tillbaka och jag fick behålla handskarna som nu funkar som vanliga neoprenhandskar.

Jag och mina kompisar tänkte köra en ny räddningsövning under januari om det inte är för mycket is då. Kanske ger det någon ny kunskap i handskfrågan.

//Ala
 
Poogisar funkar kanske bra så länge man håller sig torr. De långa är dock riktigt bökiga att få på sig. Jag vill ha en handske som jag kan blöta ner mig i, eller rättare sagt slippa blöta ner mig i... Om jag skulle hamna i vattnet tror jag att kalla fingrar skulle vara en av de största riskerna. Med stela fingrar blir räddningsmetoderna svåra eller omöjliga. En kamrat testade självräddning förra vintern men klarade det inte pga fingrarna inte fungerade i kylan. //Ala

Bra att någon påpekar det "farliga" med poogisar utan något under!

Kör själv med 5-fingers neopren och det fungerar bra ner mot 2-3° i luften och 4-5° i vattnet. Sen blir det för kallt.
 
Handskar - torra eller tjockare neopren är mitt givna val.

För mig är det viktigaste att händerna kan fungera efter ett bad. Man får helt enkelt ha utrustning som man kan hantera med ett par tjocka handskar.

Det var jag som "vinterbadade" förra året. Fingrarna blev snabbt stela.Det gick överhuvudtaget inte att greppa om något efter 30 s. Hade ett par fleecehandskar och en torrdräkt. Totalt var jag i vattnet 2 min och märkte ingen större försämring efter den första tiden. När jag väl kom upp fick jag tillbaka känseln ganska snabbt i fingrarna.

Idag har jag ett par 5 mm våthandskar (5-finger). De är lite kalla runt nollan efter kanske en timme eller två. Definitivt om de har blivit blöta ett par ggr. Däremot så tappar jag inte känseln när jag hamnar i vattnet. Så torrhandskar eller kanske 3-finger kan vara ett alternativ vid ännu lägre temperaturer.

Poggisar har aldrig varit ett alternativ eftersom jag vill kunna flytta händerna på paddeln. Fast när det är riktigt kallt i luften kan de funka om man har ett par rejäla handskar under. Vattnet blir ju aldrig mer än noll grader ;)
 
Poggisar har aldrig varit ett alternativ eftersom jag vill kunna flytta händerna på paddeln. Fast när det är riktigt kallt i luften kan de funka om man har ett par rejäla handskar under. Vattnet blir ju aldrig mer än noll grader ;)

Jag har aldrig haft några problem flytta händerna på paddeln med poogisar! Brukar bara paddla med poogisar på vintern men har alltid ett par neoprenhandskar lätt tillgängliga på en armficka på "torrisen"
Här har på västkusten kan vattnet faktiskt bli lite kallare än noll grader (tror det kan beror på salthalten) ;)

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
Niftigolebb Vad har ni på er för att inte bli blöta Paddling allmänt 24
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
bionicon Butik som har Salamander Revisor hjälmskärm på lager?? Paddling allmänt 2
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8
umevargen Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 7
bluewing Har någon testat medvindsegel på vanlig kajak? Paddling allmänt 2
gullegubben Jag har funderat på Rainbow Oasis... Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
avslut111101 Har du byggt en thomassonsk skönhet? Paddling allmänt 13
torger Har du moddat din kajak? Paddling allmänt 6
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
KebneKajsa Har storleken betydelse? Paddling allmänt 52
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
hassex Säsongen har börjat Paddling allmänt 11
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1
Brune Ytterligare en pryl för den som redan har allt Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
melleand Mari3 extra edyl, har du en sån?(läs inte annars) Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...