Vad ha med sig på 7-dagar?

Så man kanske ska ta med sig 200g långkalsonger och ett par långkalsonger LTE (tynsta) istället för två stycken LTE?
Ja det blir ju mer flexibelt (och varmare sammanlagt vid behov). Sover du i det tjockare understället kan du kanske ta med en tunnare sovsäck i stället.
Kalsonger är som det låter kalsonger, ibland kan det vara för varmt för långkalsonger. Men iofs är det inte höga kusten utom Sarek man ska till så där är det ju tämligen kallt.
Oj, jag bara antog att du menade långkalsonger, jag skulle personligen inte klara mig utan på de breddgraderna men det finns ju varmblodigare personer även på detta forum, som vandrar i shorts och låter nytvättade kläder torka på kroppen ;).
Jag vill inte heller sova med bar hud mot sovsäckstyget, därav det andra paret, men utan dem skulle jag ju behöva en lite varmare sovsäck och sakna förstärkning vid ovanlig kyla.
Är det varmt är det ju inte förbjudet att gå utan :)

Däremot vill jag ha ett ombyte av kalsonger=underbyxor, dvs två par totalt. Oskönt att sova i de svettsalta jag gått i (jag tvättar dem på kvällen eller morgonen därpå, har på mig dem jag sovit i medan de tvättade torkar på ryggsäcken, och så vidare).
Men där kan det kanske skilja på kvinnliga och manliga behov :)
 
Jag ska vara i Sarek 12 dagar i aug och detta kommer jag ha med mig utöver 1 par kalsonger, strumpor/sockar, byxor, ull-tshirt:
1 Aclima nätbrynja (turtle neck)
1 Haglöfs Barrier jacka
1 400g frottébyxa
1 Goretexjacka
1 Goretexbyxa
1 Ull-liners
1 400g sockar
1 Sulor
1 Kalsong
1 Foppatofflor
1 Mössa
1 Hatt
1 Myggnät
1 Handskar

Detta höll mig varm under sommarens sämsta vecka 2015 på artfjället - storm, regn och kallt som fasen i 8 dagar.
 
Så man kanske ska ta med sig 200g långkalsonger och ett par långkalsonger LTE (tynsta) istället för två stycken LTE?

EDIT:
Kalsonger är som det låter kalsonger, ibland kan det vara för varmt för långkalsonger.
Men iofs är det inte höga kusten utom Sarek man ska till så där är det ju tämligen kallt.

så uppdaterade listan lite.

1st t-shirt
2st liner
2st 400g sockor
2st sulor
1st Långkalsonger LTE
1st Långkalsonger 200g
1st kalsonger
2st långärmad t-shirt
1st 400g zip tröja
1st mössa
1st fingervantar
1st regn / vindjacka
1st regnbyxor
1st "tub" som man har kring halsen.

Jag har med ett par långkalsonger som jag använder som lägerbyxor om de andra är blöta eller under om det är en kall kväll. Ytterst sällan som jag använder långkalsonger under vandringsbyxorna under dagen. Blir alldeles för varmt att vandra med. Börja småfrusen och efter en liten stund är man lagom varm.
Inte ens när det börjar snöa och blåsa tar jag på dem utan då kör jag regnbyxorna utanpå istället.
 
(...) Ytterst sällan som jag använder långkalsonger under vandringsbyxorna under dagen. Blir alldeles för varmt att vandra med.(...)
Det kan ju, utöver rent personliga skillnader, också bero på vad man har för ytterbyxor. Ser nu att TS har Fjällräven Keb och kan visst tänka mig att man lättare blir för varmsvettig i den sorten.

Med mina tunna luftiga 3/4 ökencargos + 130g/kvm kalsonger tycker jag sällan det blir för varmt, och hela paketet väger fortfarande rejält mindre än Keb ensamma.

Men oavsett, så skulle jag inte vilja vara utan möjligheten att vid behov dra på något värmande mellanskikt på benen.
Det andra paret är mer en fråga om vad man har för sovsäck, hur rädd man är om den, och inte minst, vilka säkerhetsmarginaler man vill ha.
 
Det kan ju, utöver rent personliga skillnader, också bero på vad man har för ytterbyxor. Ser nu att TS har Fjällräven Keb och kan visst tänka mig att man lättare blir för varmsvettig i den sorten.

Med mina tunna luftiga 3/4 ökencargos + 130g/kvm kalsonger tycker jag sällan det blir för varmt, och hela paketet väger fortfarande rejält mindre än Keb ensamma.

Men oavsett, så skulle jag inte vilja vara utan möjligheten att vid behov dra på något värmande mellanskikt på benen.
Det andra paret är mer en fråga om vad man har för sovsäck, hur rädd man är om den, och inte minst, vilka säkerhetsmarginaler man vill ha.

Har även jag ett par lite kraftigare byxor precis som trådstartaren för att slippa åtminstone en del myggstick...
Har alltid med ett underställ för säkerhets skull men sällan att det används. Är också väldigt varm av mig när jag sover så det är sällan jag har underställ på mig i sovsäcken. Alternativet är ju att köpa en svalare sovsäck och ha med ett sovställ men jag är nöjd men den jag har o känns onödigt att lägga pengar på en ny när den gamla funkar
 
Hijackar tråden lite, behöver synpunkter om jag saknar något eller har något överflödigt.
Sträcka: Kungsleden 7-9 dagar

Huvud:

1st Mössa
1st Keps
1st Myggnät
1st Solglasögon
1 st tunn Sjal

Kropp:

1 st Vindjacka/regnjacka - (haglöfs lim)
1 st Dunjacka
3 st T- shirts (2 kort, 1 lång)

1 st Vandrings byxa
1 st Regnbyxa
1 st Shorts
3 st Underkläder
1 st Underställ (tröja+byxa)

Fötter:

2 st Marino-ull sockor
1 st Tunnare strumpor
 
Hijackar tråden lite, behöver synpunkter om jag saknar något eller har något överflödigt.
Sträcka: Kungsleden 7-9 dagar

Huvud:

1st Mössa
1st Keps
1st Myggnät
1st Solglasögon
1 st tunn Sjal

Kropp:

1 st Vindjacka/regnjacka - (haglöfs lim)
1 st Dunjacka
3 st T- shirts (2 kort, 1 lång)

1 st Vandrings byxa
1 st Regnbyxa
1 st Shorts
3 st Underkläder
1 st Underställ (tröja+byxa)

Fötter:

2 st Marino-ull sockor
1 st Tunnare strumpor

- Känns lite överflödigt att du har 3 st T-shirt + underställ. Går det inte att lämna bort något där?

- Hur är det med handskar / fingervantar? Det kan bli kallt om händerna
 
Hej, tack för svaren.

Oj, hade glömt handskar, tack att du påpekade det. Jo jag kanske ska strunta i en t-shirt eller något.
Sover i en cumulus sovsäck, (lite line 300.) Den ska vara bekväm till 0 grader.

Men det räcker med kombinerad vind/regnjacka som haglöfs l.i.m. Eller ska jag även ta med tex en regnponcho?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
Vandrare Bomull/polyester - formar sig tyget alls? Kläder 1
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
anders_b Nya kängor "går ut sig"? Kläder 13
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
MonicaKa Lundhags Liberty, röda: färgar av sig? Kläder 2
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
svebur Att klä sig varmt om benen! Kläder 10
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
grodanbolle Gore-Tex, bra länk för alla som vill lära sig. Kläder 0
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.