Vad bör man kunna laga?

Nu är det lite mindre än ett år kvar. Tror jag. Sen blir det att ge sig ut på cykling, åt Asien-hållet. Kanske över gränsen, kanske inte.

Jag har gått till en cykelaffär/-reparatör och frågat om lektioner. Inga problem att få det. När jag däremot frågade vad innehavaren tyckte att jag borde lära mig av honom, så tog det stopp. Han visste ingenting. "Det är ju du som kommer till mig och vill lära dig... " säger han.

Vad tycker ni; vad bör man lära sig reparera innan ett sånt här äventyr? Vad är det vanligaste som går sönder under långfärdscykling?
 
hjulriktning

byta ekrar, justera hjulet ser jag som det viktigtaste att kunna.

Ställa in växlarna, byte vajrar, byta kedja, byta styrlager vevlager.

Skulle ramen bli sned eller söder så byt ram.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Fyller på med lite grejer (vet inte på vilken nivå du ligger nu): laga punktering, byta däck. Navunderhåll (vad nu det skulle innebär), justera bromsarna.

Ja egentligen behöver du väl kunna lite om allt på cykeln. Gå igenom din egen cykel o fundera över vad som kan gå fel.
 
Skarva kedja och rikta växelförare (självupplevt). Laga (sy) sidovägg på däck. Ta med en lös bit sidovägg, sy fast och tejpa innifrån med silvertape. Se till att ha lika komponenter fram och bak så man till exempel kan byta plats på bromsarna och däcken vid oämnt slitage. Minst lika viktigt är mekanisk empati. Växla inte i onödan, spara på bromsarna, dvs trampa aldrig nerför om du tror du kommer behöva bromsa. Mina skivbromsbelägg tog slut på 800 mil trots att jag hade dynamo igång i nedförsbackarna och tog det försiktigt. Tänk på vad du använder för växlar för att minimera bryt i kedjan. Fundera också på hur mycket kraft kedjan får ta. Det är stor skillnad mellan minsta och största drevet fram. Hoppa inte med cykeln, osv.
 
När jag började långfärdscykla visste jag inget om att laga cyklar. Jag visste inte hur man lagade en punktering, spänna ekrar, ställa in växlar osv. Det funkade ändå men det tog lång tid i början att hitta felen och laga dem.

Det du kommer att få problem med är punkteringar, brutna ekrar, byte av bromsklossar och vajrar som går av. Allt detta är enkelt att laga om man har rätt verktyg med sig. Fråga i cykelaffären hur man fixar det och lär dig själv. Att ställa in växlar kan vara svårare när man är ute i fält men det är bara att testa sig fram. Lär dig principerna bakom och när du behöver ställa in växlarna så är det bara att gör om det till det blir bra. Det kommer inte att bli bra första gången men till slut blir det bra.

Lycka till
 
Allt utom att svetsa ramen!
Med förebyggande vård och rätt smörjning, justering förbygger du många förtretligheter. Det kommer att gå sönder i alla fall pga damm och kullkörningar.
 
Jag har sedan många år servat min cykel en HP Velotechnik Street Machine GT (liggcykel) inför säsongen och haft boken Big Blue Book Of Bicycle Repair från Park Tool som stöd.

Boken kan jag rekommendera och den är inte speciellt dyr heller ca 200Kr.

Det är bra att gå igenom cykeln innan man far iväg för då vet hur allt ska hanteras. Det vanligaste som händer under färd är punktering, ekerbrott tyvärr ofta på bakhjulet på den sida där man måsta ta bort kransen för att komma åt ekern och att vajrar släpper eller går av. Börjar något skallra under färd måste man omedelbart kolla vad som håller på att lossna annars kan de lossna så man tappar bort skruvar och/eller muttrar.

Underhåll som smörja kedjan och växlar bör man göra då och då under färden särskilt om det har regnat eller är dammig.
 
Val av växlar

Tänkt på vad du väljer för växlar, tex är 10-delat inte särskilt lätt att få tag på ute på landsbygden...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips