Vad är smidigt sommarkök?

Hej

Jag ska skaffa ett nytt kök för fjäll och skogsliv och har inte koll på alternativen, förutom att jag sett/testat ett par varianter. och så har jag nu försökt läsa på. Mest kokar jag vatten, men har gärna möjlighet till lite variation, särskilt på kortare turer.

Så jag funderar först på typ av kök. Därefter blir det svåra med modell.

Utsidan har ju en mängd trådar om denna djungel. Jag har försökt få något grepp, uppfattar jag detta rätt?

1. Välj bränsle.
-Multifuel: Om du tänker vara ute på vintern eller kan behöva proviantera där det är svårt att hitta t.ex. campinggas.
-Gas: Om du enbart eller främst ska vara ute i plusgrader och värdesätter låg vikt, enkelt handhavande, snabb uppvärmning
-Sprit: Om du vill ha ett alternativ som tekniskt sett knappt kan gå sönder och kan tänka dig längre tillagningstider och mer pyssel. Eller har fossilfritt som absolut princip.
-Tabletter, liknande: Om du kräver extremt låg vikt, är ute en kortare tid och endast ska värma vatten. Du kan tänka dig en del pyssel med vindskyddsbyggande och att tillagningen tar tid.
-Ved: Om du inte vill bära på ett helt kök och ser vedsamling och eldning som en del av upplevelsen och gärna lägger tid på detta. Vid långvarigt regn, särskilt på fjället så är stor kunskap och erfarenhet ett krav.

För mig som söker ett tresäsongskök och gärna fokuserar på annat än uppvärmningsaktiviteter under vandringen så hittar jag få argument för att inte välja gas.

2. Välj typ av gaskök
-Toppmonterat: Om låg vikt är det viktigaste, och matlagning mest handlar om vattenkokning (fast en del verkar tycka att det går bra med mer komplicerad matlagning också) Flexibelt på så sätt att du själv kan sätta ihop ett paket som passar bra för just dig. Lite vindkänsligare, passar sämre med barn i närheten och kan vara lite pyssligare att packa upp och ner än t.ex. jetboil.
-Paket med brännare och kastrull som hör ihop, t.ex. jetboil: För den som främst kokar vatten och vill ha ett bekvämt alternativ. Lättpackat, snabbt, enkelt handhavande, integrerat vindskydd. Är inte lättast, men inte heller tungt. Kan användas till mer än vattenkokning, men är knappast lämpligt för det. Lämpar sig inte för eldning med begränsad ventilation.
-Spindelkök: Stadigt och allsidigt till relativt låg vikt, funkar från vattenkokning till mer avancerad matlagning. Flexibelt på så sätt att du själv kan sätta ihop ett paket som passar bra för just dig. Lite pyssligare att packa upp och ner än t.ex. jetboil och kan bli större volym än de minsta toppmonterade. Går inte att nå lika låg vikt som ett toppmonterat men lika eller lägre än jetboil-typen.
-Trangia: Stadigt och allsidigt, funkar från vattenkokning till mer avancerad matlagning, men är inte så lätt jämfört med övriga. För dig som vill ha det vindsäkraste och inte är så viktberoende. Är rätt lättpackat.

Jag är nog inne på toppmonterat för vikten, men ev. spindel för mångsidigheten och stadigare.

3. Val av märke/modell

Här känns det svårt att säga något kort. kanske bäst att titta ut några varianter och nörda ner sig i trådar om dessa.

Med tanke på priset så är jag nyfiken på Biltema. Jag läste mig till att de tidigare hade rätt bra kvalitet på brännare. Hur är det med de nuvarande köken?

4. Val av tillbehör (om det blir toppmonterat eller spindel)
-Kastrull: Trangia verkar vara bra viktmässigt. Värmeväxlare är olämpligt ur viktsynpunkt och vid dålig ventilation.
-Handtag: Trangias lättare variant verkar vara lättast, men inte lika robust som andra.
-Grytmysare: Ett bra komplement för att hålla värme men också göra paketet mer lättpackat.
-Vindskydd: Inbyggt eller hemmagjort i tunn, lätt metallfolie.

En fundering är om det är ur packningssynpunkt är bäst med en mindre 0,8 l kastrull för solotur än en större? Viktskillnaden är rätt liten, är det bättre med den större för att få plats med grejer i kastrullen?

Så dit jag kommit nu är att vikten är relevant, men ev. kan jag kompromissa lite för allsidigheten. Så toppmonterat, kanske spindel. Trangiakastrull till. Möjligtvis brännare från Biltema.

Synpunkter?
 
Pocket rocket med biltemas lilla kastrullset kör jag med. Funkar skitbra tycker jag. Kör utan vindskydd till vardags Med grytmysare.
Steker, kokar, skjuder.

Jetboil är betydligt mer krångel tycker jag. Visst sitter kastrullen fast, men det innebär att du måste klicka fast den för att det ska funka. Ska du använda ngn annan kastrull måste du använda en adapter som blir en ytterligare pryl att fippla med.
Och om det kokar över eller bränns så kan du inte lyfta av kastrullen utan att hålla emot och vrida. Väldigt jobbigt att tvingas få skållhett kaffe/sås etc på fingrarna för att kunna dra ner värmen/lyfta kastrullen.
Dessutom är tändarna kända för att sluta fungera och förvandlas då till meningslös dödvikt.
Och så klart tråkigt att det lämpar sig så dåligt att använda jetboil i förtältet.
Och så kan man inte få plats m brännare och gas inne i kastrullen. Och så betalar man typ 5 gånger så mkt som för PR+biltemakastruller.
Nä smaken är som baken, men man ska nog inte välja jetboil för att det skulle vara smidigare än andra lösningar..

Pocketrocket är ett under av smidighet i jämförelse. Trangias kastruller blir för breda dock..
 
Mitt val va 1973 ett Trangia, det har jag kvar. Köpte nytt kök för 2 år sedan. Det blev också Trangia men nu den mindre modellen 27. jag har både spritbrännare och gasbrännare.
Jag byter aldrig ut det.
Står stabilt på i stort sett vilket underlag som helst (nåja - i naturen alltså)
Kokar upp vatten till kaffet snabbt.
Ja, det är tyngre än spindelkök, men allt utom gasflaskan finns tillsammans, bara att ta tag i remmen och dra fram det ur ryggsäcken.
Som sagt, jag byter aldrig till något annat, inte ens ett Trangia Triangle
 
Björkasp: Jag tycker det finns ett par till parametrar att ta upp i valet av kök - men det är helt egna reflektioner och inte "facit" på något sätt - men:

1) När man _lagar mat på riktigt_ vill man ha möjlighet att under processens gång kunna reglera värme etc. Detta gör sig mycket lättare på t.ex. gaskök eller kök för fotogen/bensin än t.ex. med spritbrännare, tabletter eller vedkök.

2) Bränsle/ekonomi/effektivitet Alkylatbensin, t.ex. finns att köpa på t.ex. Biltema för några tior flaskan, brinner väldigt "rent" i brännare - och de flesta brännare bränner ungefär 1 dl bensin på 1 timma. Sprit är möjligen billigare per liter, men det tar betydligt kortare tid att elda upp en dl på en timma. Uteffekten av brännarna ger dessutom ungefär runt 700w för sprit (vilket gör att allt tar ganska lång tid) medan det i bensinfallet kommer att ligga på runt 2000w... Är man bara ute några gånger om året gör det här givetvis inte många kronor i skillnad - men är man ute varje helg , t.ex. och några veckor under sommarhalvåret på semestern märks det rätt snart i plånboken...

3) Köksval vid eldningsförbud. Kök som går på pinnar går normalt sett bort (det brukar stå något om "fast bränsle" i riktlinjerna) - medan kök som går på flytande bränslen eller gas normalt sett är tillåtet.

--

Skulle _jag_ välja ett "första kök" och vilja ha ett "jack of all trades" - att använda både på fjäll och i lågland, under framförallt sommartid och inte särdeles ofta i minusgrader skulle jag:

A) Välja ett kök för gasol i standardkanistrar.
B) Som inte var "toppmonterat" - i min värld går stabilitet före viktoptimering och ibland vill jag ställa på någon udda panna (eller t.ex. en Omnia-ugn) på köket. Jag gillar kök med ben (spindelkök).
C) Som det antingen finns reservdelar, pannor, tillbehör och grejer till i princip var som helst, och framförallt i Sverige, utan att man behöver leta speciellt länge.
D) Som är lättservat och/eller är i det närmaste underhållsfritt.

Det skulle förmodligen bli ett "spindelkök" eller ett "trangiakök av lämplig storlek - men med gasolbrännare.

Till "spindelköket" skulle jag köpa lite kastruller, pannor och eventuellt köpa eller bygga en "grytmysare". I fallet Trangia får man med allt man behöver - om man inte behöver en grytmysare. (Jag tror dock att jag sett sådana som tillbehör till Trangias kök? Kan nån rätta mig om jag har fel?

Och se till att jämföra priser - så man kommer undan billigt. Billigt är alltid bättre än "lättast möjliga" i början, så man efterhand lär sig vad man kan/bör/ska köpa till för tillbehör snarare än att köpa allt "lättast och dyrast" från början.

Och sedan - till sist - börja använda köket. Mycket. Så ofta man kan. Så man kommer igång och lär sig dels hur det funkar - men också hur man själv funkar och vad man vill göra på köket.

Lycka till!
 
@Björkasp Jag tycker du har gjort en utmärkt sammanställning. Några egna erfarenheter:

Jag har sedan min scouttid använt Trangia 25 och det är ju oslagbart stabilt och enkelt att använda. Bytte ut spritbrännaren mot en gasbrännare för 20 år sedan. Dock är köket tungt, men kan ju betjäna 2-3 personer. Skaffade en Pocketrocket för några år sedan som jag använder på dagsturer. Om jag ska laga en soppa tar jag en trangiakastrull och tamoj med mig och om det bara ska värmas vatten tar jag Trangias kaffekittel. Någon mera avancerad matlagning tycker jag är svårt på en toppmonterad brännare. Lurar nu på ett Trangia 27 för ensamvandring.
 
Jag har ett gäng friluftskök som används efter behov.

Är det ett större köksjobb så krävs större grytor. Har upp till 4,5 liter och större stekpanna. För att få ekonomi blir det inte gas utan alkylat. Kanske två brännare. Ibland är kravet att värma en massa vatten till stordisk eller tvagning.

Växlar jag ner finns en mindre uppsättning men samma bensinbrännare och som komplement gas.

Lägre växel är den utmärkta Trangian som körs oftast med gas men även kan köras på bensin, vilket är min favorit.

Handlar det om lågvikt och liten volym finns allt från små gasspindlar till toppmonterat.

De vedeldade småköken är kul att leka med men oftast funkar en vanlig eld då gärna den sotiga kaffepannan kan användas till mer än bara kaffe.

Räcker inte det här har jag med mig familjen spis som är med ugn och fyra plattor. Trefas...
 
Senast ändrad:
Tack för svaren! Flera bra synpunkter och tips.

Jag har inte tänkt på bränsleekonomi som ett argument, utan har valt bort multifuel helt i tanken pga högre vikt, krångligare att använda, mer skötsel och högre inköpspris. Borde jag tänka om? Finns det fler skäl att välja bensin/multifuel? Bränsleekonomin är ju bra att fundera på och jag förstår den som kör ett par dagar i veckan året runt, men jag är ute mer sällan (några helger vår, höst mer på sommaren) och då borde det väl ta ett antal år innan det blir billigare med multifuel?

Tack för synpunkterna om jetboil. Med det som du beskriver, vad finns det då för fördelar? Jag trodde smidigheten var hela grejen med dem? Jag har sett MSR windburner där allt packas i ett litet paket och är lätthanterligt, det är väl därifrån jag fick för mig att det gällde alla av den typen.

Trangia verkar ju många gilla, men om jag köper ett helt nytt kök, är det värt några hundra gram extra för stabiliteten och vindskyddet, om man jämför med spindelkök som också är stabila? Volymmässigt i ryggsäcken är det väl ungefär lika?

Bra info om pocketrocket. Jag är nog mest inne på spindelkök eller toppmonterat, typ pocketrocket. Fast gärna biltema som är betydligt billigare, om kvaliteten är ok. Flexibiliteten i toppmonterat verkar det vara olika synpunkter kring, så jag är kluven. Det verkar skilja omkring 100-150 gram mellan toppmonterat och spindelkök. Kanske är den vikten värd för att få stabilare och lite mer flexibelt? Hur är skillnaden mellan dessa när det blåser mycket?
 
Trangia 27 eller 25 med GB-74 gasbrännare (beroende på antal personer) är ett svårslaget kök om man vill göra något mer än bara värma vatten samt vill få varm mat och dryck oavsett väder sommartid. För vinterbruk kan multifuel brännare vara ett komplement.
Jag har flera toppmonterade brännare, både Pocket Rocket och Micro Rocket, samt Omnilite för olika användning. Men skall vi på en längre fjällvandring långt från led är det Trangia 27 med gas för två personer som får hänga med. Ibland lägger jag med Micro Rocket som reserv men aldrig behövt använda den. Oavsett väder inkl matlagning i blåst och regn har jag kunnat lita på att Trangia köket gett oss varm mat och dryck.
Även bränsleekonomiskt är Trangia med gasbrännare oerhört effektivt, och med ekonomi här tänker jag på bränsleåtgången då det måste bäras med på en längre tur.
Jag lagar ofta mat i tältabsiden vid dåligt väder, och då är Trangias stabilitet och välskyddade låga viktig. För mig är pålitlighet och enkelhet viktigt när jag är ute, och jag är beredd att bära några extra gram för detta. Dessutom har Trangia slätbottnade grytor utan värmeväxlare som är viktigt för att undvika kolmonoxidförgiftning.
Var även uppmärksam på att vissa fristående kök ger en hel del värme mot underlaget, så placera aldrig ett sådant på ex tältgolv eller footprint.
 
Senast ändrad:
... I fallet Trangia får man med allt man behöver - om man inte behöver en grytmysare.
(Jag tror dock att jag sett sådana som tillbehör till Trangias kök? Kan nån rätta mig om jag har fel?) ...
EVA-fodralen (619025 och 619027) kan nog fullgöra tjänst även som grytmysare - när köket ändå är
utlyft och i drift. Läderfodralen (620025 och 620027) är nog mer ett gränsfall i den aspekten - men de
är ju såå snygga! Själv har jag funderat på att förse ett 25-läderfodral med inre isoleringsmaterial så
att det lagom rymmer ett 27-kök. Då blir det fodralet definitivt en mycket bra grytmysare - och ett bra
skydd för själva köket under transport...

Tack för svaren! Flera bra synpunkter och tips.

Jag har inte tänkt på bränsleekonomi som ett argument, utan har valt bort multifuel helt i tanken
pga högre vikt, krångligare att använda, mer skötsel och högre inköpspris. Borde jag tänka om?
Ja.
Finns det fler skäl att välja bensin/multifuel? Bränsleekonomin är ju bra att fundera på och jag
förstår den som kör ett par dagar i veckan året runt, men jag är ute mer sällan (några helger vår,
höst mer på sommaren) och då borde det väl ta ett antal år innan det blir billigare med multifuel?
Förvisso - om du är civilekonom och i livet enbart ser till kostnader och avskrivningstider...

Men multifuelbrännarna är ju mer slutgiltiga så att säga - och väljer du rätt redan från början så
har du helt fritt val avseende bränsle: gasol / bensin / fotogen / diesel - efter omständigheterna.
Och att sätta fart på rätt multi-/omni-fuel -kök tar inte mycket extra tid när man lärt sig och fått
flyt och fart på handlaget.
Trangia verkar ju många gilla, men om jag köper ett helt nytt kök, är det värt några hundra
gram extra för stabiliteten och vindskyddet, om man jämför med spindelkök som också är
stabila? Volymmässigt i ryggsäcken är det väl ungefär lika?
I min värld är det värt det.
Jag passar även på att dra en lans för DuoSSAL som är ytterligare något mindre lätt. Kombina-
tionen av ULHA i vindskydd, DuoSSAL i kittlar och stekpanna samt UL alu i kaffepannan är ytter-
ligt svårslagen kvalitetsmässigt. Komplettera sedan med en Polaris-brännare, lös eller i brännar-
kopp nr 788205, och dess tystbrännarhatt så är du framme... I princip oändlig livslängd (iom den
rostfria insidan) och helt oberoende av vilket bränsle som enklast hittas lokalt.
/Odd
 
Senast ändrad:
Utgå inte från kök och bränslen utgå från vilket jobb behöver ditt kök klara, mat för 2-3, varm dryck eller soppa och frystorkat.
Själv kör jag mest med stuvning för de är enkastrullmatlagning, men ibland från färska råvaror och ibland från torkade.
Somliga lever på vattenkokning och jag vill ha bryggkaffe efter.

go tur
 
Min första tur med nyinköpt Pocket Rocket samt ett MSR grytsätt med 2 kastruller och en stekpanna. Funkade jättebra att packa brännare, diskborste, diskmedel mm i köket. Hade en bränsletub som jag testat på Sörmlandsleden några vandringar. Min tanke var att "inga problem att fixa gas i Valsjöbyn". Jo tjo flöjt, de hade gas på tub, men bara till husvagnar, små flaskor skulle komma om några veckor...
Då jag inte hade bil då så blev det att elda med ved/kol för att laga käk under resterande tid ca 1½ vecka när jag var uppe och fiskade.

Lärdom 1: Så lita inte på att ALLTID kunna få tag på bränsle, oavsett kök.

Lärdom 2: Eldar du med gran/tall så löser varm kåda färgen på MSR kärlen

Lärdom 3: I stekpannan bränner värmen från elden teflonen så den blir brun.

Lärdom 4: Har inte haft det problemet med mitt trangiakök som jag eldar med T-röd, funkat utmärkt över eld och på glöd.
 
Teflon bränner oavsett värmekälla. Sätt aldrig en tom teflongryta eller teflonstekpanna på värmen. Jag har bränt flera teflonpannor fast jag har som vana att lägga i en smörklick som värmevarnare innan jag ställer pannan på plattan.
Har slutat använda teflonpannor. Tycker om gjutjärn.

Jag köper mellan varven en påse frystorkad turmat med ziplockstängning. Har en grytmysare som passar sådana påsar. Det går bra att laga såväl egenfångad fisk, eget frystorkat, ris eller pasta med hjälp av den sparade turmatspåsen och grytmysaren. har ofta bara Trangia Triangel eller Klickstand, spritbrännare B25 o kaffepanna 27 med mig om jag går långt.

Stoppa i det du vill laga i turmatspåsen, ställ påsen i grytmysaren, häll över det kokande vattnet och vänta.

Ja det är turmat första lagade målet på nästan varje längre tur.

Vill man ha bryggkaffe är det ju bara att ha melittafilter, filterhållare o kopp med sig. Brygga rakt i koppen.

På en dagstur är det ju inte så kinkigt med vikten. Då kan man ju kosta på sig både gjutjärnsstekpanna och färdig pannkakssmet.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias1981 Smidigt 1-2 personskök Kök och brännare 44
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
ekis Smidigt "tryckkök" Kök och brännare 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...