Utvärdering av Friluftskartan Pro

Friluftskartan Pro

Det var definitivt svensk support (var den är lokaliserad vet jag inte, men det är inte i Gbg). Telnummer får man om man lyssnar igenom hela meddelandet när man ringer til Garmin (Sportmanship).

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Höjdkurvorna skiljer sig åt mellan kartor

chuck; sa:
Höjdkurvor med 10 meters ekvidistans med attribut var 10 meter (kartmaterial 1:100 000)

Höjdkurvor med 20 meters ekvidistans med attribut var 20 meter (kartmaterial över fjällvärlden 1:100 000)

Höjdkurvor med 5 meters ekvidistans med attribut var 25:e meter samt punkthöjder (kartmaterial 1:50 000)

Vid en jämförelse mellan FriPro i Sveland (terrängkartans höjdkurvor) och gamla Friluftskaran (Vägkartans höjdkurvor) med avseende på kurvorna för tio och tjugo meter (vilka ju framgår på båda även om de ej attribuerats på terrängkartan) finner jag att de ritade höjdkurvorna skiljer sig åt väsenligt. Terrängkartans kurvor förefaller mer utslätade medan gamla kartans kurvor har mycket fler noder i vektorlinjerna. Men det kan ju vara som tidigare påtalats med avseende på fjällkartan, nämligen att de gamla fjällkartorna föreföll ha detaljrikare höjdkurvor - men att detaljerna inte alltid låg rätt, varför den mer utslätade moderna kurvan förmodligen är sannare.

Det är uppenbarligen inte samma höjddatabas som ligger till grund för kartorna.

Det ska bli intressant att höra observationer från terrängen - vilken karta har de bästa höjdlinjerna, FriPro eller gamla kartan?

Varning för dåliga info på frilufskartan

Vill att alla skall observera att köper de en frilufskarta v2 pro så är de väldigt inaktuell vad de gäller kraftledningar av mindre modell och att den är väldigt dåligt uppdaterad på skogsbilvägar såm till kommit de senaste tre åren ,,ta tex söker de någon skogsbilväg på frilufskartan och den inte finns kan du kolla på bil navigatornkartan så finns dom med på den kartan ,, tycker de är uselt av garmin att sälja sådan kartor för dyra pengar ,,jag jobbar i skogen och använder min garmin 620 dagligen året runt men saknar väldigt mycket info på kartan ,, svaret man får från garmin är som att man är helt korkad och inte kan använda gps alls men tacka vet jag maggellas karter uppdaterade regelbundet och allt finns med där

KÖP ANNAT ÄN FRILUFSKARTAN V2 PRO
//ROGER

Varning för dåliga info på frilufskartan

Vill att alla skall observera att köper de en frilufskarta v2 pro så är de väldigt inaktuell vad de gäller kraftledningar av mindre modell och att den är väldigt dåligt uppdaterad på skogsbilvägar såm till kommit de senaste tre åren ,,ta tex söker de någon skogsbilväg på frilufskartan och den inte finns kan du kolla på bil navigatornkartan så finns dom med på den kartan ,, tycker de är uselt av garmin att sälja sådan kartor för dyra pengar ,,jag jobbar i skogen och använder min garmin 620 dagligen året runt men saknar väldigt mycket info på kartan ,, svaret man får från garmin är som att man är helt korkad och inte kan använda gps alls men tacka vet jag maggellas karter uppdaterade regelbundet och allt finns med där

KÖP ANNAT ÄN FRILUFSKARTAN V2 PRO
//ROGER

Intervallen

för uppdatering av tryckta topografiska kartor från Lantmäteriet är 10 år. Garmin kunde om dom ville lägga in väginfon från CityNavigatorkartan som uppdateras varje år i topografkartan.

På svenska garmins site finns inte ens CityNavigatorkartan med. Antar att Garmin försöker kränga både bilnavigatorer (med vägkartan i paket) och friluftsnavigatorer till samma köpare allt för att tjäna maximalt med kronor per konsument. Det är mera pengar att käna inom vägnavigation än inom friluftsnavigation och man får mer för pengarna när man köper vägkartor.

Som så många skrivit här tidigare på forumet kan man skaffa CityNavigator på DVD eller kanske kan det räcka på sikt räcka med fria kartor från http://www.openstreetmap.org/ när tillräckligt många hjälps åt att hålla den kartan uppdaterad.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips