Utvärdering av Friluftskartan Pro

Höjddata i FriPro

Då jag testar FriPro på iQue blir jag fundersam över höjdkurvorna. I Svealand är dessa angivna för var femte meter. Emellertid finns höjdsiffra inlagd enbart för var tjugofemte meter så för mellanliggande kurvor får man gissa. Det finns överhuvudtaget ingen höjdinformation inlagd för de mellankommande så man får vare sig statisk eller dynamisk information. Lite märkligt för på fjällkartan finns infon på var tjugonde meter.

Jag försöker jämföra med Fårö där jag dels kan se i terrängkartan dels i källdata som shapefiler. På en kurva som i terränkartan är utmärkt med tio meter kan jag dock inte identifiera den höjdinformationen i shapefilens motsvarande höjdkurva.

Så frågan är: Hur tätt finns höjdinformation i källdata över Sveland resp fjällen?

Har man avstått från att visa tillgängliga höjddata dynamiskt för femmetersintervallen i Fripro?
 
Höjdkurvor med 10 meters ekvidistans med attribut var 10 meter (kartmaterial 1:100 000)

Höjdkurvor med 20 meters ekvidistans med attribut var 20 meter (kartmaterial över fjällvärlden 1:100 000)

Höjdkurvor med 5 meters ekvidistans med attribut var 25:e meter samt punkthöjder (kartmaterial 1:50 000)
 
Re: Höjddata i FriPro

jonasolof; sa:
Jag försöker jämföra med Fårö där jag dels kan se i terrängkartan dels i källdata som shapefiler. På en kurva som i terränkartan är utmärkt med tio meter kan jag dock inte identifiera den höjdinformationen i shapefilens motsvarande höjdkurva.

Så frågan är: Hur tätt finns höjdinformation i källdata över Sveland resp fjällen?

Har man avstått från att visa tillgängliga höjddata dynamiskt för femmetersintervallen i Fripro?
Kodningen i källdata tycks variera något beroende på kartserie. För Terrängkartan levereras normalt höjdkurvor som enbart linjer, där de inte är kodade med aktuellt höjdvärde.

För höjdkurvor i Vägkartan/Fjällkartan finns dock höjdvärdet med.

Varför det är på detta sätt vet jag i nuläget inte.

För den som är intresserad av att titta på grunddatas struktur i vektorformatfinns möjlighet att ladda ner demodata över Norrköpingstrakten.

Demodata för Fjällkartan finns tillgängligt Härjedalen (Lofsdalen), och i raster. Till större delen är dock vektordata för Fjällkartan lika med data för Vägkartan.

Den som har MapInfo kan ta hem data i TAB-format. Om man inte har något GIS-verktyg finns det möjlighet att ladda hem gratisprogrammet ArcExplorer som kan visa data i ESRI:s Shape-format och georefererade TIF-filer (tif+tfw).

Tätort:
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=9031

Fastighetskarta (exkl. orto):
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=8949

Terrängkartan:
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=8946

Vägkartan:
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=894

Fjällkartan:
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=1345

ArcExplorer:
http://www.esri.com/software/arcexplorer/

Den som vill har alltså möjlighet att hänga med Jonas i grävandet i originaldata... :)

/torbjörn
 
chuck; sa:
Höjdkurvor med 10 meters ekvidistans med attribut var 10 meter (kartmaterial 1:100 000)

Höjdkurvor med 20 meters ekvidistans med attribut var 20 meter (kartmaterial över fjällvärlden 1:100 000)

Höjdkurvor med 5 meters ekvidistans med attribut var 25:e meter samt punkthöjder (kartmaterial 1:50 000)

Tack, alltså innehåller både gamla friluftskartan och FriPro all tillgänglig information med avseende på respektive källdata.

Punkthöjderna hjälper en del för höjdorienteringen i Svealandskartan. Här är det dock uppenbart att det vore värdefullt om attribuering funnes för varje femmeterskurva. En följd av teknikutvecklingen med gpsmottagare som kan visa vektorkartor.
 
Ny ModifyMaps och time out

Vi har nu fått en ny version av ModifyMaps som ska medge editering av den nya generationen topokartor (franska, svenska, kommande hollänska troligen).
Framför allt handlar det om att kunna återföra införa information som tappats bort ur källdata samt att rätta till skönhetsfel som "onödiga" labels (t ex HUS).

Det ska omedelbart sägas, att metoden att rensa filer i mp format efter konvertering med GPSmapedit och sedan återkompilera dem med cgpsmapper är brutal. Filstrukturen förändras. Det är i all hantering av garminformatet olämpligt att bryta upp färdiga img filer till textformat och sedan återkompilera dem. Samtidigt ska sägas, att erfarenheterna från den nya generationen topokartor är goda, det ser bra ut på skärmen (iQue). Tillvägagångssättet är inte användbart för att eftereditera i produktionsledet och kommer aldrig att användas av karttillverkarna.

Däför hoppas jag på nästa projekt mapModify2,som innebär att img-filerna redigeras i binärt skick, utan konvertering till mp och rekompilering. Det finns gott hopp om att sådan programvara kan fås fram tämligen snart även om det är ett knepigt jobb. Jag är delsponsor. Det är osannolikt att Garmin själva skulle ta fram och tillhandahålla ett dylikt program och det lär vara få programmerare som känner till img-formatet tillräckligt väl för att klara det.

Fördelen är att filernas interna struktur lämnas opåverkad vilket är en uppenbar förutsättning för att karttillverkarna möjligen ska kunna använda metoden, t ex för att revidera FriPro sedan Mapsource försetts med skilda symboler för hus, höjdpunkt och djuppunkt.
Det lär ha sagts från den franske importörens håll, att en större revision av Mapsource är på väg. Ur svensk synpunkt har jag svårt att föreställa mig en mer angelägen uppgradering än att de nämnda objektkategorierna får egna symboler på PC skärmen. först då får vi rimlig ordning på handenheternas skärmar.

Till slut: Det nya Mapmodify behöver förses med bruksanvisning och ny konfigurationsfil samt testas men Per och jag behöver engagera oss i annat en tid framöver, så ha tålamod.
 
En lärorik dag med Friluftskartan Pro

Idag anlände Friluftskartan Pro. Installationen OK fram till att Map Source startades. "Error Message.. MS kommer att avslutas". Ner i lådan, CDn återfanns, reparation genomfördes och börjar ladda ner kartan till min nya Quest 2. Vad händer? "Cannot find file XXX, MS kommer att avslutas". #@!!!@¤#... Ringer Garmin support (de har hyfsad väntemusik, jag hörde den nog 2 eller 3 gånger) och får prata med en trevlig och kunnig person. Han klarade ut felet direkt (jag var nog inte den första) och konstaterade att 2 filer skulle döpas om och flyttas. Voila! det fungerade bra efter denna övning. Blev anmodad att skicka CDn till Garmin för utbyte till en fungerande version.
Summan av kardemumman: Hur kan man släppa en version som har sådana elementära fel? Tur att man har bra support som grejar detta! Om någon har samma problem så tar det någon minut att fixa.
 
Fritidskartan Pro

Jodå, det var Götaland här oxå. Felet kan kanske ha att göra med min Quest även om det verkar långsökt med tanke på att det var fel namn på div filer. Hittar ingen annan info om versionsnummer på kartan än att det rör sig om 2.0 (allaredan!).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
MatteBE Friluftskartan täckning Kebnekaise Navigering 2
Finnwoodman Ändra färg på vägar i Friluftskartan Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.