Utrustningstips, länge vandring

Hej!

I sommar kommer jag spendera en del tid i Norge på fjället. Det kommer vara på varierande längd, men någon 10 dagars period ute kommer det bli, blandat tält och stuga.

För detta behöver jag uppgradera min utrustning lite och jag söker lite tips på var jag bör lägga mer kraft.

Är det tex värt pengarna att köpa merino underkläder vs vanliga i bomull?
Har mest haft syntet hitils, men behöver ull, några tips på var man hittar billiga ullkläder?
Tänker, T-shirt, Tjocktröja och ev underkläder?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Även ITAB har merinoulls-underställ till bra priser, har ett därifrån och det fungerar utmärkt även om formen och kvaliteten kanske inte känns som Icebreaker.
 
Tid

Hej!

I sommar kommer jag spendera en del tid i Norge på fjället. Det kommer vara på varierande längd, men någon 10 dagars period ute kommer det bli, blandat tält och stuga.

För detta behöver jag uppgradera min utrustning lite och jag söker lite tips på var jag bör lägga mer kraft.

Är det tex värt pengarna att köpa merino underkläder vs vanliga i bomull?
Har mest haft syntet hitils, men behöver ull, några tips på var man hittar billiga ullkläder?
Tänker, T-shirt, Tjocktröja och ev underkläder?

Kan tänka mig att du använder dina yllekläder fler gånger än denna sommaren. Annars är jag vän av bommul och tar nackdelarna med ett leende. Blandmissbrukare även här.

Plast på dagen under vandring och bommul och ylle på kvällen är mitt tips.
 
Om du menar att du vill ha tips på annat än bara underställ att uppgradera måste du nog först berätta vad du har för utrustning indag.
 
Jag är en frusen själ och köper därför Janus Extra ullunderställ från Ullboden i Köping. 770 kr för hela stället, och då håller man sig varm även på vintern!

Hälsn Pelle
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Hej!

I sommar kommer jag spendera en del tid i Norge på fjället. Det kommer vara på varierande längd, men någon 10 dagars period ute kommer det bli, blandat tält och stuga.

För detta behöver jag uppgradera min utrustning lite och jag söker lite tips på var jag bör lägga mer kraft.

Är det tex värt pengarna att köpa merino underkläder vs vanliga i bomull?
Har mest haft syntet hitils, men behöver ull, några tips på var man hittar billiga ullkläder?
Tänker, T-shirt, Tjocktröja och ev underkläder?

Jag tycker att bomullsunderkläder är helt förkastligt i friluftssammanhang. Jag använder syntetunderkläder sommartid och när det blir kallare på hösten blir det ylle.
 
Om du menar att du vill ha tips på annat än bara underställ att uppgradera måste du nog först berätta vad du har för utrustning indag.

Jag förstår din poäng, när jag väl skulle sätta mig ner och skriva så insåg jag att det mesta hade ordnat sig.. Så det blev kanske en lite missvisande rubrik..

Tilläggsfråga är kanske om det är värt att köpa ett ryggsäcksregnskydd om man ändå vattenpackar allt? Kanske dumt att köra utan om säcken håller en massa vatten (vikt)?

Jag tycker att bomullsunderkläder är helt förkastligt i friluftssammanhang. Jag använder syntetunderkläder sommartid och när det blir kallare på hösten blir det ylle.

Tack för feedbacken, ja du har nog rätt. Tänkte köpa mig ett par olika i varierande grad syntet/ull blandat.

Kan tänka mig att du använder dina yllekläder fler gånger än denna sommaren. Annars är jag vän av bommul och tar nackdelarna med ett leende. Blandmissbrukare även här.

Plast på dagen under vandring och bommul och ylle på kvällen är mitt tips.

Har dragit mig för att köpa ull pga av priset och kört mycket på syntet, men nu har jag inget val. Dessutom vet jag att jag kommer att använda dem tills det är dax för nya =)
 
Jag är en frusen själ och köper därför Janus Extra ullunderställ från Ullboden i Köping. 770 kr för hela stället, och då håller man sig varm även på vintern!

Hälsn Pelle

Tack för tipset!
Själv är jag oftast ganska varm, iaf under dagen. TÄnkte testa ITABs först och prova
 
Jag förstår din poäng, när jag väl skulle sätta mig ner och skriva så insåg jag att det mesta hade ordnat sig.. Så det blev kanske en lite missvisande rubrik..

Tilläggsfråga är kanske om det är värt att köpa ett ryggsäcksregnskydd om man ändå vattenpackar allt? Kanske dumt att köra utan om säcken håller en massa vatten (vikt)?



Tack för feedbacken, ja du har nog rätt. Tänkte köpa mig ett par olika i varierande grad syntet/ull blandat.



Har dragit mig för att köpa ull pga av priset och kört mycket på syntet, men nu har jag inget val. Dessutom vet jag att jag kommer att använda dem tills det är dax för nya =)
Nej, jag tycker det är onödigt med ryggsäcksregnskydd. Vid långvarigt rengnande blir det vått i ryggsäcken även med regnskydd. Det rinner vatten från axlarna ned längs ryggen och tar sig in ryggsäcken den vägen. Om du måste stanna i hällregn och ta fram något ryggsäcken kan också utrustningen blötas ned om den endast skyddas av yttre regnskydd. Sånt som absolut inte får bli blött har jag i dry sacks.
 
@ MultiS - var det verkligen bara tips om underställ du ville ha när du startade den här tråden? I så fall har jag missuppfattat det första inlägget totalt eftersom jag trodde att du frågade om utrustning i största allmänhet... Vad gäller?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.