Utrustningstips, länge vandring

Min ryggsäck väger 1kg mer när den är dyblöt, värt å tänka på vad gäller regnskydd.

Jag dränkte min i duschen, drygt 100L och cordura 1000, och vägde före-efter. Skillnaden var 86 gram. Bekräftade vad jag alltid upplevt nämligen att regnskydd är onödigt.

Dessutom, som redan påpekats, regnskyddet skyddar inte ryggsidan. Har man svampiga bärremmar, polstring etc som drar åt sig mycket vatten så blöts de ändå ner...

//J

avslutad210712

Gäst
Jag dränkte min i duschen, drygt 100L och cordura 1000, och vägde före-efter. Skillnaden var 86 gram. Bekräftade vad jag alltid upplevt nämligen att regnskydd är onödigt.

Dessutom, som redan påpekats, regnskyddet skyddar inte ryggsidan. Har man svampiga bärremmar, polstring etc som drar åt sig mycket vatten så blöts de ändå ner...

//J

Men är det inte ändå så att på de delar som regnskyddet skyddar så har man oftast en massa öppningar i form av dragkedjor och annat där vattnet kan ta sig in. Jag använder inte regnskydd i första hand för att ryggsäcken skall hålla sig så lätt som möjligt utan för att skydda innehållet i ryggsäcken. Och om man ersätter regnskyddet med drybags så lär man kanppast spara något i vikt. Finns såklart andra enklare lösningar som att använda sopsäckar invändigt i säcken eller att packa ner underkläder och liknande i zip-påsar men allt väger i slutänden.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

avslutad210712

Gäst
När det gäller underkläder så är bomull för alltid borta från min lista.

Delade förut ut morgontidningarna under tre års tid och då körde jag med syntetunderställ. Visst blev de svettiga men de torkade rätt snabbt efter det att man var klar. Ett bomullsunderställ hade varit fuktigt hela dagen.

På sommaren syntet, på vintern ull.

Har testat Ullmax och tycker att deras kvalitet är hög. En nackdel är dock att man måste köpa stället i en storlek vilket är lite struligt för mig som drar olika storlekar upptil och nertill. Man kan (kunde i alla fall förut) köpa Aclimasundeställ hos Northstar i olika storlekar upptill och nertill och ändå få paketrabatt.

Ull i alla väder!

Går i ull såväl sommar som vinter. Yllelinne under vanlig t-shirt även vardagen eftersom ull ger behagligare värme och sällan blir för varmt. Vid en längre tur på fjället skulle jag aldrig tänka på att ta bomull eftersom det blir kyler om det blir blött. Syntetunderställ stinker gärna efter ett tag och jag tycker att det är svårt att få bort lukten. Ull i alla väder är mitt tips. En riktigt tunn t-shirt för varma dagar. Vad gäller underkläder nöjer jag mig med microfiber eftersom det torkar snabbare.
Prisvärda alternativ till Icebreaker: XXL har Isis som är inte lösare i "konsistensen" än ITAB eller Icebreaker. ITAB hade tidigare en ylle t-shirt som var fantastiskt skön och med bra kvalitet.

Behöver inte kosta skjortan (ursäkta uttrycket) att skaffa några sköna t-shirt som underställ att vandra i, perfekt under ex en skjorta. Ullmax just nu säljer dessa för 199kr/st pga ändrat tvättråd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips