Utrustningstips, länge vandring

Hej!

I sommar kommer jag spendera en del tid i Norge på fjället. Det kommer vara på varierande längd, men någon 10 dagars period ute kommer det bli, blandat tält och stuga.

För detta behöver jag uppgradera min utrustning lite och jag söker lite tips på var jag bör lägga mer kraft.

Är det tex värt pengarna att köpa merino underkläder vs vanliga i bomull?
Har mest haft syntet hitils, men behöver ull, några tips på var man hittar billiga ullkläder?
Tänker, T-shirt, Tjocktröja och ev underkläder?
 
Även ITAB har merinoulls-underställ till bra priser, har ett därifrån och det fungerar utmärkt även om formen och kvaliteten kanske inte känns som Icebreaker.
 
Tid

Hej!

I sommar kommer jag spendera en del tid i Norge på fjället. Det kommer vara på varierande längd, men någon 10 dagars period ute kommer det bli, blandat tält och stuga.

För detta behöver jag uppgradera min utrustning lite och jag söker lite tips på var jag bör lägga mer kraft.

Är det tex värt pengarna att köpa merino underkläder vs vanliga i bomull?
Har mest haft syntet hitils, men behöver ull, några tips på var man hittar billiga ullkläder?
Tänker, T-shirt, Tjocktröja och ev underkläder?

Kan tänka mig att du använder dina yllekläder fler gånger än denna sommaren. Annars är jag vän av bommul och tar nackdelarna med ett leende. Blandmissbrukare även här.

Plast på dagen under vandring och bommul och ylle på kvällen är mitt tips.
 
Om du menar att du vill ha tips på annat än bara underställ att uppgradera måste du nog först berätta vad du har för utrustning indag.
 
Jag är en frusen själ och köper därför Janus Extra ullunderställ från Ullboden i Köping. 770 kr för hela stället, och då håller man sig varm även på vintern!

Hälsn Pelle
 
Hej!

I sommar kommer jag spendera en del tid i Norge på fjället. Det kommer vara på varierande längd, men någon 10 dagars period ute kommer det bli, blandat tält och stuga.

För detta behöver jag uppgradera min utrustning lite och jag söker lite tips på var jag bör lägga mer kraft.

Är det tex värt pengarna att köpa merino underkläder vs vanliga i bomull?
Har mest haft syntet hitils, men behöver ull, några tips på var man hittar billiga ullkläder?
Tänker, T-shirt, Tjocktröja och ev underkläder?

Jag tycker att bomullsunderkläder är helt förkastligt i friluftssammanhang. Jag använder syntetunderkläder sommartid och när det blir kallare på hösten blir det ylle.
 
Om du menar att du vill ha tips på annat än bara underställ att uppgradera måste du nog först berätta vad du har för utrustning indag.

Jag förstår din poäng, när jag väl skulle sätta mig ner och skriva så insåg jag att det mesta hade ordnat sig.. Så det blev kanske en lite missvisande rubrik..

Tilläggsfråga är kanske om det är värt att köpa ett ryggsäcksregnskydd om man ändå vattenpackar allt? Kanske dumt att köra utan om säcken håller en massa vatten (vikt)?

Jag tycker att bomullsunderkläder är helt förkastligt i friluftssammanhang. Jag använder syntetunderkläder sommartid och när det blir kallare på hösten blir det ylle.

Tack för feedbacken, ja du har nog rätt. Tänkte köpa mig ett par olika i varierande grad syntet/ull blandat.

Kan tänka mig att du använder dina yllekläder fler gånger än denna sommaren. Annars är jag vän av bommul och tar nackdelarna med ett leende. Blandmissbrukare även här.

Plast på dagen under vandring och bommul och ylle på kvällen är mitt tips.

Har dragit mig för att köpa ull pga av priset och kört mycket på syntet, men nu har jag inget val. Dessutom vet jag att jag kommer att använda dem tills det är dax för nya =)
 
Jag är en frusen själ och köper därför Janus Extra ullunderställ från Ullboden i Köping. 770 kr för hela stället, och då håller man sig varm även på vintern!

Hälsn Pelle

Tack för tipset!
Själv är jag oftast ganska varm, iaf under dagen. TÄnkte testa ITABs först och prova
 
Jag förstår din poäng, när jag väl skulle sätta mig ner och skriva så insåg jag att det mesta hade ordnat sig.. Så det blev kanske en lite missvisande rubrik..

Tilläggsfråga är kanske om det är värt att köpa ett ryggsäcksregnskydd om man ändå vattenpackar allt? Kanske dumt att köra utan om säcken håller en massa vatten (vikt)?



Tack för feedbacken, ja du har nog rätt. Tänkte köpa mig ett par olika i varierande grad syntet/ull blandat.



Har dragit mig för att köpa ull pga av priset och kört mycket på syntet, men nu har jag inget val. Dessutom vet jag att jag kommer att använda dem tills det är dax för nya =)
Nej, jag tycker det är onödigt med ryggsäcksregnskydd. Vid långvarigt rengnande blir det vått i ryggsäcken även med regnskydd. Det rinner vatten från axlarna ned längs ryggen och tar sig in ryggsäcken den vägen. Om du måste stanna i hällregn och ta fram något ryggsäcken kan också utrustningen blötas ned om den endast skyddas av yttre regnskydd. Sånt som absolut inte får bli blött har jag i dry sacks.
 
@ MultiS - var det verkligen bara tips om underställ du ville ha när du startade den här tråden? I så fall har jag missuppfattat det första inlägget totalt eftersom jag trodde att du frågade om utrustning i största allmänhet... Vad gäller?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Northstar Hur länge räcker gasol? Fjällvandring 36
qawser Hur länge brukar ni vara ute? Fjällvandring 22
Mattias O Hur länge kan man vandra i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
Vonsan Hur länge kan man hålla på?? Fjällvandring 5
sachsaren Skarjabron - hur länge? Fjällvandring 0
flite Komprimera dunsäck, hur mycket och länge? Fjällvandring 4
hur länge räcker gasolen? Fjällvandring 0
Hur länge räcker gasolen?? Fjällvandring 5
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.