Hur länge räcker gasolen??

  • Trådstartare petca994@student.liu.se (Peter Caputa)
  • Start datum

petca994@student.liu.se (Peter Caputa)

Gäst
Hej!
Jag kommer att testa ett av Primus gasolkök under sommarens 10-dagars vandring. Nu undrar jag om det finns någon som vet hur länge en stor gasolflaska (450g;800ml)räcker för två personer under normal användning. Vi kommer använda den vid frukost lunch och middag. Jag har provat den mindre gasolflaskan och om jag inter minns helt fel så räckte den ung. 1tim och 30-45min om man räknar kontinuerlig drift. Vore tacksam för tips från någon som har lite mer gasol-erfarenhet.
 

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Mitt riktmärke.

Hej!


Jag räknar med att en stor 450g-flaska ger lika mycket som 1l metanol.


Har i och för sig aldrig gjort några noggranna mätningar. Samtidigt tycker jag om att ha rejält med bränsle med mig. Kyliga kvällar kokas mycket tevatten, buljong etc., men under sommaren kanske det inte blir så aktuellt.


Hälsningar
Bert
 

kg@avantel.se (Kalle Grönvik)

Gäst
Trangia: 25 g/pers och dygn bör räcka

Kanske detta kan vara till någon hjälp:


Jag använde sprit-Trangia konverterat till gas sommaren -98 i Vindelfjällen, och försökte föra ganska noggranna anteckningar. För oss (två personer) gick det åt 365 g gas på 5 dygn (frukost, lunch, middag).


Ca 16,5 l vatten användes till tillagningen, dvs koka upp och sjuda lämplig tid.


Många parametrar spelar in på förbrukningen (förutom skillnaderna mellan ditt Primuskök och mitt Trangia dito): vindförhållanden, lufttemperatur, höjd, koktid, vattenmängder, hushållande med energin vid tillagningen, etc, etc...


Men förbrukningen (g gas/l vatten) blir i mitt fall 22 g/l, vilket stämmer förbluffande bra med mina hemexperiment på diskbänken, som krävde 20 g för att koka upp en liter vatten. Med tanke på att jag använder en vanlig mekanisk hushållsvåg för vägning verkar överensstämmelsen osannolik! Men prova själv med ditt kök, uppskatta vattenförbrukningen, räkna ut gasmängd, lägg på marginal 20-40% (?), så borde du klara dig. OBS att uppkoket kräver ganska mycket energi (W=c*m*(100-T0); att sjuda 5 min tar ganska lite energi.


Frågor/kommentarer på detta?
Hoppas att detta gav något!
 

Kalle Grönvik

Gäst
Se även fråga 37 under Mat/matlagning!

Inget att tillägga...
 

Lars Svanström

Gäst
Aktuella erfarenheter!

Har just kommit hem från en ensamvandring i Lapplandsfjällen, och förbrukningen blev i genomsnitt ca 20 gr per matlagningstillfälle (frukost med bara kaffe, lunch med soppa, frystorkat, kaffe och en halv kastrull ljummet vatten till disk, middag med soppa, kaffe och diskvatten), dvs ca 60 gr per dag. Förbrukningen givetvis störst till lunch, kanske hälften av dagsförbrukningen.


Vädret var bra, temperaturen normal eller lite över, ingen hård blåst.


Jag använde ett litet Trangia-kök. Dessa siffror stämmer bra med åsikten att en 450 gr gasflaska räcker bra för en person i en vecka (7 x 60 = 360 gr).


Hälsningar Lars
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.