Hur långt räcker gasolen?

Hej!

Har köpt mig ett Primus Easy Fuel kök.
Vad kan jag räkna med gällande förbrukningen?
Det finns ju "gasol" på två olika primusburkar, 2202 och 2207, 450 resp 225 gram. Hur lång räcker dessa?
Givetvis beror det på hur det blåser etc när jag lagar mat men hur många "burkar" behöver jag ha med mig under en vecka. Köket skall användas för matlagning åt två peroner.

Tack på förhand!

Mvh niclas
 
en som snålar.

mina gasoltuber rymmer c:a 54 gram och räcker två
dagar. Då är jag noga med mat som spar bränsle,
t ex lagar jag inte gröt utan börjar dagen med muesli
och mjölk. Jag äter också mindre än de flesta.
Bränslet går åt till kaffe på morgonen, samt en
pastapåse och pulvermos till middag.
För mig skulle alltså en sådan där bomb på
450 gram räcka en dryg vecka.

il C.
 
Brukar räkna med att en liten tub räcker till en helgtur.
Det är svårt att veta hur mycket gas som går åt beroende på mängd mat och sort mat.
Men mitt tips är att testa en helg. Ta mat som är representabel för ditt normala bruk. Ta två små tuber.
Kolla och se om det räcker med en.
Utgå sedan från detta när du själv beräknar din mängd gas.
 
Ett helt batteri bomber!

Tack Il C!

Otroligt vad saker kan räcka länge om man vill.
Dock är jag ingen gramjägare och vill gärna bli mätt och äta varmt. Dock intressant att veta hur/vad jag kan tänka på om jag vill snåla.

Mvh Niclas
 
Gasåtgång!

På ca 1 veckas vandring tar vi(jag och sambon) med 2 små(2207) och en stor(2202) för två personer. De räcker gott och väl för till frukost, lunch, middag och kvällsfika, men även för att värma vatten till att skölja sig med efter de iskalla fjällvatten-tvagningarna(lite lyx måhända, men är man badkruka så är man). Vi kör enbart på gas nuförtiden och vi använder 2 gasbrännare vilket fungerar smidigt och snabb. Vad som blir kvar är nästan en hel 2207(liten) efter 1 veckas vandring, men det är bra med en säkerhetsmarginal vad gäller gasen.

MVH JP
 
450 g/person

Hej!

För mig går det åt ca 450 g per person och vecka, och då är jag inte snål, men är noga med att justera lågan till lägsta möjliga om något behöver koka lite längre.

Beroende på årstid har man kanske också med sig en lampa, med en mindre tub, som kan tjäna som reserv om det skulle krisa.

Mvh Bert
 
225g

Jag klarar mig fint på 225g i veckan när jag sommarvandrar själv. Men jag har ingen mat som skall koka länge. Kokar upp en halvliter vatten till gröt och kaffe på morgonen. 3dl vatten till kaffe vid förmiddagsfikat och sen ca 4dl vatten som ofta kokar några minuter till lunch och middag. Ev. en kopp kaffe/choklad på kvällen också. Jag är noga med att försöka sitta vindskyddat och kör på sparlåga när det skall koka en stund. Värmer sällan vatten till tvätt och disk.
Men sådant här är individuellt och beror lite på typ av kök, mat och klimat. Varför inte väga tuberna innan och efter turen så ser ni hur mycket som gott åt.

/Fredrik
 
Gas

Hejsan,

Jag gjorde ett test förra sommaren i sarek. Då hade jag en stor tub som räckte under hela nio dagar för både mig och min flickvän. Vi var då extremt snåla med gas. Vi åt dock som vanligt och hade således gröt till frukost varm soppa eller kräm till lunch och en stadig middag. Dock så utnyttjade vi värmen ordentligt.

Exempelvis så kan man värma en del vatten i stekpannan när man kokar middagen som man sedan kan spara i en termos. Då höjer man tempen till en så där 30 grader vilket spar en del när man skall koka gröt på det under morgonen.

Om man vill kan man spara pastavattenet och göra gröt eller kaffe på det under morgonen, man tar då vara på all energi och det smakar enbart gröt eller kaffe. Vi testade, det kan kanske tyckas dumsnålt men som sagt var så var det ett test på hur länge det kan räcka om man snålar ordentligt.

För er som undrar så hade vi dock en till i reserv men det blev en kul sak att se hur länge det gick att använda den första.

Martin
 
Funderar lite på besparingen

Jag funderar lite på alla råd om att spara varmvatten i termos, för att spara gas.
Hur mycket extra vikt och volym får man bära i form av termos och varmvatten i förhållande till den insparade gasen?

Visst finns det andra poänger med att spara bränsle, och visst är det bra att ha "färdigt" varmvatten till rasten, men ändå?
 
Re: en som snålar. och räknar som en kratta.

pehac@mai.liu.se; sa:
mina gasoltuber rymmer c:a 54 gram och räcker två
dagar. Då är jag noga med mat som spar bränsle,
t ex lagar jag inte gröt utan börjar dagen med muesli
och mjölk. Jag äter också mindre än de flesta.
Bränslet går åt till kaffe på morgonen, samt en
pastapåse och pulvermos till middag.
För mig skulle alltså en sådan där bomb på
450 gram räcka en dryg vecka.

il C.

Drygt två skulle det vara, förstås ...

il C.
 
Re: Re: en som snålar. och räknar som en kratta.

pehac@mai.liu.se; sa:
pehac@mai.liu.se; sa:
mina gasoltuber rymmer c:a 54 gram och räcker två
dagar. Då är jag noga med mat som spar bränsle,
t ex lagar jag inte gröt utan börjar dagen med muesli
och mjölk. Jag äter också mindre än de flesta.
Bränslet går åt till kaffe på morgonen, samt en
pastapåse och pulvermos till middag.
För mig skulle alltså en sådan där bomb på
450 gram räcka en dryg vecka.

il C.

Drygt två skulle det vara, förstås ...

il C.

Men borde det inte vara så att du ur dina "pyttebehållare" får ut en större andel av gasen än vad man får ut ur den stora? I så fall funkar ju inte resonemanget.

Tänker på tidigare diskussioner på utsidan där det konstaterats att mindre behållare ger mindre gas kvar med för dåligt tryck. Dina "pyttebehållare" måste ju vara än bättre i detta sammanhang. En direkt omräkning till vilken vikt gas det blir med stor behållare känns då som olämplig...

/Andreas
 
Re: Funderar lite på besparingen

GustavOh; sa:
Jag funderar lite på alla råd om att spara varmvatten i termos, för att spara gas.
Hur mycket extra vikt och volym får man bära i form av termos och varmvatten i förhållande till den insparade gasen?

Visst finns det andra poänger med att spara bränsle, och visst är det bra att ha "färdigt" varmvatten till rasten, men ändå?

Icke att förglömma är oxå all tid som du sparar!

En effektiv termos håller värmen bra: (minne från nån reklam) 100 C blir efter 12h 92 C.

När du stannar för Frukost lunch middag så lagar du maten med vattnet från termosen viket sparar in ett gäng minuter. Sedan när du äter så kokar du en ny termos till nästa rast. Vilket gör att du slipper sitta och vänta på att det förbannade vattnet ska koka...

Sedan att man kan dricka varm choklad och te/kaffe är ju ett litet plus i kanten...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.