Utrustning för en nybörjare på led

Har klättrat topprep inomhus i ca 1 år och ska precis börja klättra led och har lite funderingar kring vilken utrustning jag ska välja. I början kommer jag bara klättra inomhus men till våren/sommar börja köra utomhus också.

Kollat runt lite och kommit fram till att ett 60m rep bör va lugnt, sen 6 st quickdraws av nåt slag?

Funderar på detta rep, 10mm Mammut Vertex, är det ett bra nybörjarrep för inomhus och utomhus?

http://addnature.com/product.aspx?pf_id=MAMMUTVERTEX60

Vad ska man tänka på när jag gäller quickdraws, bara personligt eller ska man välja väldigt lätta, eller wire eller nåt annat?

Både kollat på http://addnature.com/product.aspx?pf_id=BLACKDIAMONDHOODWIREPACK och http://addnature.com/product.aspx?pf_id=BDOZQUICKDRAW_S08 men har ingen aning, 6 bör ju räcka i de flesta fall, iaf om polaren har ett set också?

Tips på andra saker som kan vara bra när man ändå är igång o skaffar sakerna tas gärna emot?
 
Senast ändrad:
Hej,
Att klättra ute är en helt annan grej än att klättra inne.
Bättre på alla sätt i min värld. Men du måste ta hand om din säkerhet själv.

Having said that. Repet käns klockrent. Kanske lite tungt, men utmärkt till att klättra mycket på. Jag har haft ett par mammut-rep och de känns outslitliga! Ha gärna en repsäck till det, eventuellt en Ikea-kasse, så slipper du ha repet på backen, och slipper dessutom kveila det och få onödigt tvinnat rep.
Hoodwire-QD-setet känns också som ett bra val. Lättast lättast kan börja bli värt det på långa leder onsight, långturer och trad, men är inte nån hjälp på sportklippan. Däremot vill du ha minst 10 st, gärna 12. Och jag tycker man bör ha några/hälften med längre slingor på, själv har jag på ett drygt dussin QDs bara 2-3 korta slingor, resten 20/30 och en 60cm slinga. (Med 30cm-slingorna dubbla = korta i selen och normalklipp och 60cm 3dubbel = 20 cm i normalklipp).

Du behöver dessutom några stycken skruvkarbiner och långa slingor och eventuellt statiskt rep för att göra ankare med.
 
Flickan min har just en Vertex rep som vi klättrat en hel del på, ett bra rep för sportklättring.

När du säger "leda ute" antar jag att det är bult klipping du tänker på? Själv kör jag bara med korta slingor på mina quickdraws och har 12 av dem för sport klättring. Visst kan man behöva någon längre då och då, men tycker det är mest längre leder utomlands då det behövs. Ska du tradda är det en dock annan femma.
 
Det där med quickdraw är helt klart en smaksak och beror väldigt mycket på vad man ska klättra. Som sagt har man inte så jättestor nytta av superlätta när man sportklättrar. Då kan de snarare vara en fördel med en tjockare slinga mellan karbinerna som gör att det blir lätt att handdogga. Det är viktigt att det är keylock på karbinerna eftersom det underlättar när man rensar en led.

Jag tycker dessa är riktig bra och prisvärda.
http://www.camp-usa.com/products/quickdraws/orbit-express-dyneema-125404.asp
Man kan oftast köpa dom för under 8 € st nere på kontinenten. Själv tycker jag att dom är helt klart likvärdiga med t ex petzl spirit som kostar minst det dubbla.
 
Tack för svar, då vet jag att det inte är skit om jag köper ett sånt rep. Quickdrawsen tänker jag att det till en början är bra för träning inomhus om man vill klättra annat än där det redan sitter QDs. Får väl gå o klämma på några i en butik, lär ju räcka med 6st 12-15cm inomhus till en början så kan man komplettera med karbiner, slingor och annat när man väl kommer igång ute.

Uteklättringen blir inte av förrän jag tagit mig igenom någon grundkurs för klippa men vi snackar sportklättring till o börja med, ingen trad.
 
Vet inte var du klättrar eller hur höga väggarna är, men har för mig att på Telefonplan (K2) är det 9 quickdraws för att komma till ankaret på topprepsväggarn, däremot hänger det ju redan quickdraws på ledväggarna.
 
Om din polare har ett halvdussin sa behover du ett halvdussin sjalv, ett rep som det du lankade till, en 60cm slinga, ett par lasbara karbiner och en hjalm. En maillon eller tva kan vara bra att men inte strikt nodvandigt
 
Tycker maillons är ganska överskattade. Inte så stor skillnad att lämna en länk för 30 kr och att lämna en skruvis för 90 kr, som är betydligt mer användbar på selen.
 
OT: Hur man än gör om man bailar så blir det ju inte helt "enligt boken" men det skulle väl kännas lika tryggt att fira av från en icke låsbar karbin om man nu firar av från en bult mitt på leden, och en sån kostar 45:- vid en snabb kontroll. I nästan tio fall av tio kan man ju för övrigt på ett eller annat sätt rensa leden efter sig och då lär man väl ändå fira från en QD.
 
Komplettera med grejer för trad

Jag fortsätter i min egen tråd. Jag har nu kört led ett tag och gått utomhus kurs som gjort att jag "måste" skaffa mig tradutrustning så att jag kan dra ut och träna på allt jag lärt mig!

Jag har redan kortlsingor, några slingor, prusiksnören och ett gäng låskarbiner men jag tänkte komplettera med ytterligare lite saker så det går smidigt att bygga ankare osv.

Detta är vad jag tänkt mig: http://www.addnature.com/view_wishlist.aspx?wishlist_id=6597&key=bc12a3dc

Vad tror ni om det "paketet"?

Det jag funderar på är om det kommer krävas ett gäng kamsäkringar också, och i sånna fall vilka som skulle vara mest lämpliga att börja med, de är ju rätt dyra att köpa. På gott och ont kanske...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
Axel_N Utrustning för utrymning av höghus Klättring allmänt 107
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
M33 Kvarglömd utrustning Vårdberget 16/8 Klättring allmänt 2
ölmefors Hittad utrustning Klättring allmänt 1
moiran Utrustning för veka Klättring allmänt 15
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
3056Claesson Repellering med utrustning Klättring allmänt 38
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Kolkritan Utrustning upphittat på Vårdberget Klättring allmänt 0
Ankaan Duger denna utrustning? Klättring allmänt 2
7S Utrustning till "tillämpad klättring" Klättring allmänt 6
Carolina76 Utrustning för Sydpelaren, Stetind Klättring allmänt 13
pasfocli Kvarglömd utrustning Vårdberget Klättring allmänt 1
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
Jones Utrustning upphittad i Häggsta 23/4 2011 Klättring allmänt 0
luktafotogen Bisarr utrustning? Klättring allmänt 29
paffen Transportav utrustning Yosemite 2011 Klättring allmänt 13
KristianMattiasson Vad kostar komplett utrustning? Klättring allmänt 25
elias.08 Klättring/utrustning i Barcelona Klättring allmänt 5
Peter Lundkvist Lämnad utrustning på Beatelund Klättring allmänt 0
guscha Utrustning/krav för slackline/highline Klättring allmänt 0
klattring utrustning upphittad i häggsta den 19e Klättring allmänt 0
elfizz Tappad utrustning! Klättring allmänt 23
emmis_n Köp av utrustning Klättring allmänt 3
Lollan "Bäst före"-datum på utrustning Klättring allmänt 15
apfaktor Tappad utrustning Klättring allmänt 13
climbingfreaks Komplettera ny utrustning Klättring allmänt 5
Bergström Utrustning för soloklättring Klättring allmänt 28
Henriko Alpin utrustning Klättring allmänt 1
leosmi Utrustning för klättring i Dolomiterna Klättring allmänt 6
rebuz Utrustning Klättring allmänt 3
i-am Clogging, erfarenheter av utrustning??? Klättring allmänt 4
Ehlana Utrustning som behovs Klättring allmänt 4
Sivert Rengöring av utrustning? Klättring allmänt 10
stefkar Utrustning i Barcelona? Klättring allmänt 4
Lottisen utrustning? Klättring allmänt 4
Hinka Snap utrustning ? Klättring allmänt 1
sagaramatha Utrustning i Alperna eller i Sverige? Klättring allmänt 1
21 försvunnen utrustning skevik Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 2
Via Ferrata- utrustning Klättring allmänt 5
Utrustning till Nissedal Klättring allmänt 4
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Hobbabobbabooh Nybörjare i klätterhall Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...