Utbildning i lättpackning?

norske folkehøyskoler vil de selvfølgelig ikke få noen slik utdanning. For en nordmann er det nederlag å benytte pulk før sekken veier minst 30kg (gikk med en så tung sekk i påsken), og har du med pulk bør den minst veie 50 kg. Er turen så kort at sekken veier under 20 kg, tar du med en kasse øl.

Jeg må advare deg Jørgen mot å ta med "rulken" over Kjølen. På den norske landsbygda blir lettpakning ansett som feminint. Å kappe Paris-pulken sin i to er enda værre enn å kappe tannbørsten. Det hjelper ikke om du går forbi nordmennene - vi er vant til at damene går fra oss.

Är "feminint" och "damene" skällsord?
 
Går man fjäderlätt så har man minskat på marginalerna och det vill man inte göra när man har att göra med andra människor.

Varför anser du att man har minskat på marginalerna för att man packar fjäderlätt och varför skulle man inte vilja göra det för att man har med andra människor att göra?

Jag anser att det framkommit mer än en gång, i diverse trådar, att man inte behöver minska på marginalerna för att packa lätt visats mer än en gång att.

Senast jag var ute och vandrade var vi fyra killar som för 4 dygn hade en sammanlagd packningsvikt på 48kg och då körde vi lyxpackningsvarianten.

//Peter
 
norske folkehøyskoler vil de selvfølgelig ikke få noen slik utdanning. For en nordmann er det nederlag å benytte pulk før sekken veier minst 30kg (gikk med en så tung sekk i påsken), og har du med pulk bør den minst veie 50 kg. Er turen så kort at sekken veier under 20 kg, tar du med en kasse øl.

Bare tull!
Det vet ju alla att "i Norge är det ingen som skulle gå med större ryggsäck än 50 liter, de skrattar åt oss svenskar som tror att man måste ha 100-literssäckar".

I och för sig räcker det ju med en 30-literssäck för att den ska väga 50 kilo om man fyller den med ölflaskor.

vi er vant til at damene går fra oss.

Det förstår jag ;)

---

Det där med minskade marginaler för att man packar lätt är intressant. Själv har jag mest erfarenhet av att marginalerna har minskats rejält för att man har burit onödigt tungt. Jag tror att marginalerna snarast handlar om att packa rätt, oavsett vikt.
 
Varför anser du att man har minskat på marginalerna för att man packar fjäderlätt och varför skulle man inte vilja göra det för att man har med andra människor att göra?

Jag anser att det framkommit mer än en gång, i diverse trådar, att man inte behöver minska på marginalerna för att packa lätt visats mer än en gång att.

Senast jag var ute och vandrade var vi fyra killar som för 4 dygn hade en sammanlagd packningsvikt på 48kg och då körde vi lyxpackningsvarianten.

//Peter.
Du minskar t.ex marginalerna bara genom att använda en dunsovsäck genom att den inte tål vatten under några omständigheter, men har du en syntet så värmer den även när den är blöt.

(tupp fäkning ) var ute med ett gäng på 10 perssoner i 2 dygn så medfördes bara denna utrustning förutom kläderna de hade på sig. Detta kallar jag fjäderlätt ;) men marginalerna är inte lika stora som när man har full utrustning.
67160bfdc71fd3cebf7b8b3ab0f89c7a.jpg
 
norske folkehøyskoler vil de selvfølgelig ikke få noen slik utdanning. For en nordmann er det nederlag å benytte pulk før sekken veier minst 30kg (gikk med en så tung sekk i påsken), og har du med pulk bør den minst veie 50 kg. Er turen så kort at sekken veier under 20 kg, tar du med en kasse øl.

Jeg må advare deg Jørgen mot å ta med "rulken" over Kjølen. På den norske landsbygda blir lettpakning ansett som feminint. Å kappe Paris-pulken sin i to er enda værre enn å kappe tannbørsten. Det hjelper ikke om du går forbi nordmennene - vi er vant til at damene går fra oss.

Senast jag var på vintertur i Norge var i Gjendesheim. Då hade jag tjocka vadmalsbyxor, träskidor med stålkant och låg fästpunkt (men utan spann) och 3 ggr så mycket prylar som norrmännen. Jag var helt fel den gången också :)

Jörgen
 
Går man fjäderlätt så har man minskat på marginalerna och det vill man inte göra när man har att göra med andra människor.

Jag var i vintras och utbildade vid Storumanns folkhögskola som utbildar fjälledare och där har de ful koll på lätt utrustning.

Att ha full koll kan ju betyda mycket, från att man använder det dagligen till att man bildat sig en uppfattning och dömt ut det.

En anledning till att jag lyfte frågan är amerikanska NOLS. Vid en kurs jag gick på Backpackinglight för några år sedan var en av lärarna från NOLS med. Man hade då från BPLs sida tagit initiativ till att informera NOLS om lättpackning och de hade samma sommar 2007 ordnat en första liten trevande kurs som Mike hållit i. Han menade att NOLS var lite av en sekt, som gjorde saker på det sätt de alltid gjort dem (grundaren Paul Petzoldts idéer hade det tagit decennier att frigöra sig från och anpassa sig till bl a den tekniska utvecklingen). Idéer som inte passade in i det man "visste" vara "rätt" hade alltså inte så lätt att slå igenom.

Det andra var att NOLS är en kommersiell verksamhet där man lånar/hyr ut prylar. För ekonomin är det viktigaste då att prylarna håller länge för användning av ovana människor som vet att det inte är deras prylar.

Därför var jag lite nyfiken på hur det var i Sverige, och är alltså intresserad av att veta om och hur lättpackning behandlas på olika utbildningar.

Jörgen
 
Du minskar t.ex marginalerna bara genom att använda en dunsovsäck genom att den inte tål vatten under några omständigheter, men har du en syntet så värmer den även när den är blöt.

Vet man hur man skall behandla en dunsovsäck så är inte det några problem och samtidigt så finns det lätta syntetsovsäckar också. Bara för att du bär med dig en syntetsovsäck så innebär inte detta att du inte kan packa lätt.
Så jag anser fortfarande inte att jag har fått svar på frågan.

I princip kan det tolkas som: "Du kan inte bära med dig dunsovsäck när du har med andra människor att göra", men nu överdriver jag lite.

//Peter
 
Jag tror att norrmännen bara är avundsjuka för att vi får köra skoter om vi vill. För övrigt så tror resten av norden redan att vi är homosexuella allihop.

Mer på allvar så finns det väl grader av lätt packning. Om ryggsäcken väger 1,5kg istället för 3,5 så har man väl inte tullat på marginalerna. Så bra kvalitet är det väl ändå på grejorna?
 
Min bild av folk från såna där friluftsskolor av olika slag är att de brukar vara extremt prylintresserade. Jag träffade på ett gäng häromdan på en fjällanläggning, det var idel skinande prylar och kläder med pressväck som man knappast skulle hitta i annat än de senaste katalogerna. Med tanke på friluftsindustrins ständiga och outtrötliga strävan att hitta på nya koncept, där just lättvikt och minimalism dominerat rejält de senaste åren så har jag svårt att tro att den inriktningen och sådana tankar inte skulle vara helt självklara på utbildningarna.

Däremot behöver det ju inte innebära att man alltid prioriterar låg vikt före komfort (eller att man definierar låg vikt som komfort och säkerhet) när man snackar utrusting. Och just det prylintresset lär ju inte innebära att man äter mat ur tomma smörpaket och sover på milimetertjocka liggunderlag från Jysk. För att få in folk på den banan krävs det nog mer målinriktade insatser - kanske att man plokar små vargungar ur deras tungpackande föräldrars fördärvande inflytande i tidiga år, och placerar dem i något slags lättpackartalibanläger i avlägsna tassemarker, där de kan utveckla ett fritt och öppet sinnelag som gör att de utan orena tankar om tältgolv och torra fötter kan ta till sig den sanna läran?

;)
 
...
Det där med minskade marginaler för att man packar lätt är intressant. Själv har jag mest erfarenhet av att marginalerna har minskats rejält för att man har burit onödigt tungt. Jag tror att marginalerna snarast handlar om att packa rätt, oavsett vikt.

Helt enig!

Jeg hadde en altfor tung sekk i påsken. Farlig! Øker risiko for beinbrudd mm. En litt annen prioritering hadde gjort sekken mangel kilo lettere, uten at det hadde gått utover sikkerhet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.