Utbildning i lättpackning?

Senast när jag var på väg till Sarek så mötte jag ett gäng som utbildade sig till bergsguider på en norsk högskola. De hade jättelika pulkor och mycket prylar där de svettades fram längs Kungsleden vid Pårtestugan ungefär. Detta fick mig att börja fundera över om det informeras och eller utbildas om lättpackning eller ultra light backpacking på de olika folkhögskolor med mera som har olika former av friluftsutbildningar. Någon som gått en sådan utbildning eller har någon uppfattning om läget?

Jörgen
 
Senast när jag var på väg till Sarek så mötte jag ett gäng som utbildade sig till bergsguider på en norsk högskola. De hade jättelika pulkor och mycket prylar där de svettades fram längs Kungsleden vid Pårtestugan ungefär. Detta fick mig att börja fundera över om det informeras och eller utbildas om lättpackning eller ultra light backpacking på de olika folkhögskolor med mera som har olika former av friluftsutbildningar. Någon som gått en sådan utbildning eller har någon uppfattning om läget?

Jörgen

Hur menar du? Att man behöver en särskild utbildning i att köpa lätta standardprylar?
 
Var det Bergsguider, dvs UIAGM eller bara "bergsguider"? Jag är inte vansinnigt insatt i själva utbildningen men vet av de guider jag känner att vikt är något som man är väldigt medveten om "lätt är rätt" är en devis som man ofta kör med för toppturer med skidor och det diskuteras mycket om skidor, pjäxor och bindningar. Men sen vet du kanske inte vad de tänkt sig för aktiviteter; de kanske planerat toppturer med randonnéutrustning över glaciär. Kanske klättring. Ska man ha med sig randonnéskidor, pjäxor, sele, rep, yxa, lavinutrustning etc så drar vikten snabbt iväg. En utbildningssituation kräver dessutom lite extra utrustning i form av back up-rep etc.
 
Hur menar du? Att man behöver en särskild utbildning i att köpa lätta standardprylar?

Lite tillspetsat: "Det verkar så".

Det jag egentligen är ute efter är om man informerar om att det finns möjlighet att genomföra allt från enklaste vandring till mer avancerade expeditioner (typ bestigning av Denali/MtMcKinley) med betydligt lättare utrustning än de flesta har som genomför sådana aktiviteteter.

Jag har t ex på Vildmarksmässan haft diskussioner med gamla, garvade färdledare och liknande som hävdar att den typ av prylar jag förordar "aldrig skulle funka med de människor vi går med". En gissning är då att sådana personer inte nämner lättpackning som ett alternativ överhuvudtaget, och om någon annan gör det så dömer de ut det hela.

Jag pratade just med en person som deltagit i Kebnekaise Classic och fick höra just om fokus på lätta skidor och lätta bindningar osv. Risken där är kanske att en del silar mygg och sväljer kameler. Det vill säga glömmer de tre stora, sparar 10 gram på småprylar och missar 1 kilo på sovsäck, tält eller ryggsäck.

Och naturligtvis drar packningen iväg om man har en massa rep och annat. Liksom att man i en utbildningssituation naturligtvis måste prova olika saker och därmed kanske dubblerar olika typer av utrustning.

För att bli konkret; när man vintertältar i utbildningssammanhang har man då inte enbart med Hillebergtält utan äver t ex Stephenson Warmlite? Testar en del elever att använda ryggsäckar utan ram för lätta packningar? Jämför man om en ryggsäck på över 1,8 kilo egenvikt är bättre för att bära 25 kilo än en som väger 3,5 kg osv.

Frågan är alltså om lättpackning över huvud taget är med på banan som ett alternativ, eller om alternativen mest är olika alternativ av "traditionell" packning.



Jörgen
 
Lite tillspetsat: "Det verkar så".

Det jag egentligen är ute efter är om man informerar om att det finns möjlighet att genomföra allt från enklaste vandring till mer avancerade expeditioner (typ bestigning av Denali/MtMcKinley) med betydligt lättare utrustning än de flesta har som genomför sådana aktiviteteter.

Jag har t ex på Vildmarksmässan haft diskussioner med gamla, garvade färdledare och liknande som hävdar att den typ av prylar jag förordar "aldrig skulle funka med de människor vi går med". En gissning är då att sådana personer inte nämner lättpackning som ett alternativ överhuvudtaget, och om någon annan gör det så dömer de ut det hela.

Jag pratade just med en person som deltagit i Kebnekaise Classic och fick höra just om fokus på lätta skidor och lätta bindningar osv. Risken där är kanske att en del silar mygg och sväljer kameler. Det vill säga glömmer de tre stora, sparar 10 gram på småprylar och missar 1 kilo på sovsäck, tält eller ryggsäck.

Och naturligtvis drar packningen iväg om man har en massa rep och annat. Liksom att man i en utbildningssituation naturligtvis måste prova olika saker och därmed kanske dubblerar olika typer av utrustning.

För att bli konkret; när man vintertältar i utbildningssammanhang har man då inte enbart med Hillebergtält utan äver t ex Stephenson Warmlite? Testar en del elever att använda ryggsäckar utan ram för lätta packningar? Jämför man om en ryggsäck på över 1,8 kilo egenvikt är bättre för att bära 25 kilo än en som väger 3,5 kg osv.

Frågan är alltså om lättpackning över huvud taget är med på banan som ett alternativ, eller om alternativen mest är olika alternativ av "traditionell" packning.



Jörgen

De flesta (alla?) utbildningar är inriktade på guidning och turism, risken att nåt falerar är för hög och en viss komfortsänkning innebär det. Folk vill inte betala för sånt.
 
De flesta (alla?) utbildningar är inriktade på guidning och turism, risken att nåt falerar är för hög och en viss komfortsänkning innebär det. Folk vill inte betala för sånt.
Ursäkta mitt inhopp i debatten, men jag måste få inflika följande:
Enligt mig så innebär lättare packning en ökad komfort för mig som bär denna packning.
Sedan så är det det ju det sunda förnuftet som skall råda, när det gäller hur hårt man skall banta sin packning för att inte äventyra både säkerhet och komfort.
För övrigt så är det här med känslan av komfort lika individuellt som att tex. diskutera vad som är god smak.

God tur!
 
Senast när jag var på väg till Sarek så mötte jag ett gäng som utbildade sig till bergsguider på en norsk högskola. De hade jättelika pulkor och mycket prylar där de svettades fram längs Kungsleden vid Pårtestugan ungefär. Detta fick mig att börja fundera över om det informeras och eller utbildas om lättpackning eller ultra light backpacking på de olika folkhögskolor med mera som har olika former av friluftsutbildningar. Någon som gått en sådan utbildning eller har någon uppfattning om läget?

Jörgen
Går man fjäderlätt så har man minskat på marginalerna och det vill man inte göra när man har att göra med andra människor.

Jag var i vintras och utbildade vid Storumanns folkhögskola som utbildar fjälledare och där har de ful koll på lätt utrustning.
 
Det finns olika aspekter på det hela.
Dels kan det vara scoutfenomenet, dvs gemensam utrustning som används av många olika människor, som kanske inte alltid är så vana eller ens försiktiga.
Dels är det säkerhet/komfortbiten. Som guide har du kunder som betalat dig, då funkar det inte att småfrysa eller saker som strular, vilket kommer att hända oavsett hur komfortabel du känner dig i en lätt sovsäck och tarptält, du är inte en förmögen och lite till åren kommen dam på "äventyrssemester" ;-)

Jag har svårt att tro att lättpackning inte är bekant bland de som går dessa utbildningar, men å andra sidan är det kanske inte alltid läge att välja det lättaste alternativet.
 
Ge dig nu Jörgen. Är det några som alltid funderar Light is Right så är det klättare och alpinister. Funderar du på att utbilda dom får du nog göra några bigwalls först så att du vet hur tunna rep man kan jumarera på, hur tunn jacka man kan ha utan att den pajar vid kaminklättring samt om det är värt att köra tvådagarsturer på bara powergel eller inte.
Läs en modern klätterbok så får du nog se både det ena och andra om lättviktsgrejor. Sen är det en annan sak att många skandinaver alltid har övergrova grejor, men kunskapen finns.
 
Senast när jag var på väg till Sarek så mötte jag ett gäng som utbildade sig till bergsguider på en norsk högskola. De hade jättelika pulkor och mycket prylar där de svettades fram längs Kungsleden vid Pårtestugan ungefär. Detta fick mig att börja fundera över om det informeras och eller utbildas om lättpackning eller ultra light backpacking på de olika folkhögskolor med mera som har olika former av friluftsutbildningar. Någon som gått en sådan utbildning eller har någon uppfattning om läget?

Jörgen

norske folkehøyskoler vil de selvfølgelig ikke få noen slik utdanning. For en nordmann er det nederlag å benytte pulk før sekken veier minst 30kg (gikk med en så tung sekk i påsken), og har du med pulk bør den minst veie 50 kg. Er turen så kort at sekken veier under 20 kg, tar du med en kasse øl.

Jeg må advare deg Jørgen mot å ta med "rulken" over Kjølen. På den norske landsbygda blir lettpakning ansett som feminint. Å kappe Paris-pulken sin i to er enda værre enn å kappe tannbørsten. Det hjelper ikke om du går forbi nordmennene - vi er vant til at damene går fra oss.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.