Usel konsument test utemagasinet

Dålig trend i konsumenttester

Jag tycker det finns en dålig trend i konsumenttester i friluftstidningar.

Det blir mere och mer sammanställningar av information som finns i respektive tillverkares katalog och mindre och mindre sticka ut hakan och testa (och då inte bara kolla igenom tältet, skon eller dylikt på kontoret). Exemeplvis har flera tidningar tagit bort betyg, det kan vara OK men då måste man klart ha något att säge inte räkna upp ett antal plus och minus som jag skulle kan se ur katalogen (tex stor absid, liten absid osv)
Andra exempel än kajaktestet ovan är Climbings senaste test of klätterskor (som är ÄNNU sämre), vad det gäller utemagsinets senaste tälttest så skulle man kunnat sticka ut hakan mer.

Tidningar: Våga säga mer i era tester! Bättre få bra tester än många simpla sammanställningar
 
Synd att okunniga personer på Utemagasinet ska ge sig på att testa kajaker. Kan tipsa om den suveräna tidningen "Paddling". För några nummer sedan hade dom en grym sammanställning av markandens olika märken och modeller.
 
Grym å grym, det var väl samma typ av sammanställning som Utemagasinet hade vad jag minns. Senaste numret hade Paddling en grym klasssificering av paddlare, känns ju jättespännande. Jobbar inte du på den där blaskan Paddlingförresten?

/Andreas
 
Re: Dålig trend i konsumenttester

f94-ave; sa:
Jag tycker det finns en dålig trend i konsumenttester i friluftstidningar.

Det blir mere och mer sammanställningar av information som finns i respektive tillverkares katalog och mindre och mindre sticka ut hakan och testa (och då inte bara kolla igenom tältet, skon eller dylikt på kontoret). Exemeplvis har flera tidningar tagit bort betyg, det kan vara OK men då måste man klart ha något att säge inte räkna upp ett antal plus och minus som jag skulle kan se ur katalogen (tex stor absid, liten absid osv)
Andra exempel än kajaktestet ovan är Climbings senaste test of klätterskor (som är ÄNNU sämre), vad det gäller utemagsinets senaste tälttest så skulle man kunnat sticka ut hakan mer.

Tidningar: Våga säga mer i era tester! Bättre få bra tester än många simpla sammanställningar

Har prenumerat på Utemagasinet nu ett antal år, och tycker precis som du att testerna blivit i princip intetsägande, och jag tycker att det är en negativ trend, mer och mer tillverkarnas marknad och mindre vad man faktiskt behöver veta som konsument. Överhuvudtaget har friluftssnobberiet förlorat alla proportioner där en nybörjare förleds att tro att man behöver kläder och tält anpassade för en Everestexpedition när man egentligen bara ska ut och tälta en natt på hemmaleden.

Därför har facktidningarna en viktig roll att sortera ut vad som egentligen behövs för olika nivåer av friluftsutövning, och vad man som nybörjare ska tänka på när man investerar i dyra friluftsprylar. Vill jag läsa vad tillverkaren skriver om sin produkt, läser jag väl deras produktinfo. Skärpning pressen!
 
Svar från redaktionen

Skickade in mitt inlägg i mailform till utemagasinet och här är svaret jag fick:

Hej Anders!

Det är inget test du har läst i Utemagasinet utan en guide. Vi har sammanställt alla kajaker som finns för långfärd utan att värdera huruvida de är dåliga eller ej. Kajaker som är tidigare testade i Utemagasinet och som fortfarande säljs på marknaden är redovisade i kortare texter i tabellen. Övriga fakta kommer från tillverkarna, det är inte omdömen vi gjort. Och det står också i texten.

Denna guide en del av en helhet av guider, köpråd och tester som vi publicerar. Vi tycker det är svårt att testa kajaker rättvist eftersom det handlar mycket om vilken fysik och paddelstil varje person har. Dessutom utvecklas ju båda kriterierna hela tiden. Utöver det handlar det om personlig smak och tycke, hur många packluckor man vill ha, vilket styrsystem man vill ha, material, färg, skrovform och så vidare.

Jag skulle vilja rekommendera dig att läsa en av våra tidigare artiklar som egentligen är bästa guiden innan köp, Välj kajak efter paddelstil.som vi kommer att lägga ut på vår hemsida, titta under Utearkivet, guider.

Om du har kritik mot andra tester så får du vara snäll och precisera dig för att vi ska kunna bemöta kritiken. Syftet med tester är just att subjektivt tycka saker. I den inledande texten framgår vad som anses bra och dåligt med olika produktgrupper, eftersom de testas för specifikt syfte. I kängtestet i förra numret testades exempelvis högskaftade kängor för användningsområdet vandring i blöta fjäll.


MVH

Erika Willners
Utemagasinet
Box 164
Leveranser: Årevägen 55
830 13 Åre
0647-514 42
http://www.utemagasinet.se

SLUT PÅ SVAR.

Jag kan hålla med i att de skriver att det är en Guidé och inte en test. Enligt mig är däremot test och guidé ungefär samma sak. En guidé ska påvisa bra och dåliga saker med en produkt. Det här är en ren sammanställning som inte uppfyller någon som helst nytta annat än att några företag har fått med sina respektive märken och sin webaddress.

En sak som jag däremot tycker är direkt iriterande är då hon skriver, citat "Syftet med tester är just att subjektivt tycka saker" En test ska väl ändå baseras på fakta. Det finns dataprogram för att räkna ut den teoretiska farten på ett båt/kajakskrov. Det finns nog många duktiga paddlare för att kunna paddla en strcka och se hur fort en kajak går.

Sen är det helt ok om man skriver att testaren tycker att jag föredrar kajaker med roder och därför får de kajakerna bra betyg. Men har man några olika testare är inte det heller ett problem. Då kollar man om det är någon testare som har samma preferenser som jag har.
 
Re: Svar från redaktionen

sweden_faltboot; sa:
Enligt mig är däremot test och guidé ungefär samma sak. En guidé ska påvisa bra och dåliga saker med en produkt.

Visst har du rätt. En guide skall ge vägledning. En datatabell är inget annat än en översikt. Att säga ifall en kajak är rank utifrån att bara titta på bredden går inte. En lång kanot behöver inte vara snabbare än en kortare etc.

Ärligt talat tycker jag att Paddlings översikt av 666 kajaker var slöseri med papper. Att lista modell X alla olika utföranden är mer än vad den normala konsumenten behöver.
 
Skillnad mellan test och guide

För mig i min yrkesroll är skillnaden mellan guide och test, inte bara ett ordval. Utemagasinet skriver faktiskt på flera ställen att det är en guide med uppgifter från tillverkarna eller återförsäljarna.

När man testar en sak, så provar man den. På jobbet skickar vi regelbundet alla mätinstrument och givare till SP http://www.sp.se/sv/default.asp för test (prov) att de uppfyller katalogdata (eller bättre). I lab provar vi våra egna produkter, ibland med förstörande provning, d.v.s man håller på tills produkten går sönder på ett eller annat sätt. Jag jobbar inte i bilbranschen där man sedan många år använder sig av förstörande provning, i form av krocktester.

Ska man testa en kajak kan man börja med att kolla om tillverkaren håller vad dom lovar i form av mått, vikt och volym. Till detta behövs bara en krönt våg, ett måttband, mätglas + massor av vatten och en massa vilja.

Per
 
Men nu verkar det ju som om det inte ens är en bra guide, eller ens en bra sammanställning.

Jag har själv inte läst guiden, men trådstartarens huvudsakliga kritik är ju Utemagasinets luddiga begrepp som gör "guiden" oanvändbar:

Användningsområde: passar alla
Användningsområde: nybörjare och erfarna
Användningsområde: slank, lättdriven

För det första är ju detta inte användningsområden, för det andra är de enligt trådstartaren godtyckligt utdelade. Alla 42 som är lika slanka som den "slanka lättdrivna" har inte fått detta "användningsområde".
Och om en kajak har "användningsområdet" "nybörjare och erfarna", på vilket sätt skiljer den sig från en som "passar alla"? Är den olämplig för den medelvane?

En test förutsätter att man testar, så en test var det ju inte, det är vi överens om.
Men en guide förutsätter att man guidar. Så någon guide var det i så fall inte heller.
En sammanställnig förutsätter att man radar upp information på ett konsekvent sätt och använder samma enheter och måttstockar. Så någon sammanställning var det kanske inte heller.
Alltså var det en lista eller en halvsorterad hög med information.
 
förutom alla andra klagomål ...

de ville alltså samla ... "alla kajaker som finns för långfärd" ... nåja, de har fullständigt missat kategorin faltkajaker.

Rätt anmärkningsvärt, jag trodde att Kanarieöarna-Västindien eller Tyskland-Australien skulle klassas som långfärd ;-)

Tyvärr, samlade intrycket är att någon på PRAO-besök satts att skriva av produktblad efter att ha fått lära sig att en kajak antingen byggs i plast eller glasfiber.
 
Re: förutom alla andra klagomål ...

Sven S; sa:
Tyvärr, samlade intrycket är att någon på PRAO-besök satts att skriva av produktblad efter att ha fått lära sig att en kajak antingen byggs i plast eller glasfiber.

Erinrar mig att när jag en gång i tiden höll på med vindsurfing hade en vindsurftidning en sammanställning (tabell) över alla vindsurfingbrädor på marknaden, med längd, bredd, vikt, segelarea, skrovform, importör, pris och vad det nu var för uppgifter.

Men mitt i tabellen stod det något i stil med ”fan vad det är tråkigt att sitta och skriva in saker i sådana här tabeller”

Per
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.