Usel konsument test utemagasinet

Köpte nr:3 av Ute magasinet för att läsa deras så kallade test av 110 kajaker och blev rejält besviken. Som total nybörjare vill man givetvis ha informationen saklig, det ska vara enkelt att jämföra saker. Efter att ha kollat igenom testen kan jag nog påstå att en sämre guide kan nog inte göras.

I princip har de 2 st kriterier för kajak val. 1 är hur mycket last kajaken klarar och 2 är användningsområde.

Kriterie 1 är last, alla uppräknade kajaker klarar minst 110 kg last förutom en del rena tävlingskajaker. Jag tror att 95% av alla användare klarar sig med mindre än 110 kg packning även om de ska vara borta en vecka eller 2. Då passar alla kajaker alla användare, som värde mätare ointressant. I alla fall som en stor orsak för att välja just en viss kajak.

Kriterie 2 är användnings område. För att göra det enkelt borde de rada upp några användningsområden, tex dagstur, långtur, expedition och motion. På första sidan med 26 kajaker finns 14 olika användningsområden. Fast då måste man samtidigt godkänna att "passar alla" är ett användningsområde. Ett annat är "nybörjare och erfarna". Tydligen finns det en skillnad där mellan nybörjare och erfarna som inte täcks in, annars borde den nog gå under "passar alla". osv osv...

Kajaken Lettman Eski 530 har ett användnings område som kallas "slank, lättdriven". Slank måste med andra ord vara kajaker som är smalare än 55 cm. Borde då inte de andra 42 kajakerna med samma bredd eller mindre få samma användningsområde?

Sen fortsätter det i samma anda hela testen igenom. Hur kan någon få nån form av behållning av en test som görs på så lösa grunder.

Jag har hunnit läsa en del andra tidningar och tester och det känns som om det bara kan bli bättre med tanke på den nuvarande låga nivån.

Borde man inte istället plocka ut några kajaker inom varje segment och jämföra för och nackdelar. Har man 2 st kajaker från samma tillverkare och modell är det rätt ointressant att den i kevlar väger 3 kg mindre, det är bara ett par % av lastkapaciteten om någon mot förmoden lastar den full. I övrigt borde de vara nästintill omöjliga att skilja åt.

Fram för bättre tester!
 
Jag är böjd att hålla med. Var som ett stort frågetecken efter att ha läst detta test... De har ju bara sammanställt tillverkaruppgifter, vilket kan vara bra..
Men säger ju inget som helst om hur kajakerna är och beter sig.
 
Har Utemagasinet någonsin haft ett bra kajaktest? De brukar klassa kajaker som bra om de är stabila och dåliga om de är ranka. De är mer intresserade av att visa upp lite coola prylar och ordagrant återge tillverkarnas egna åsikter än att göra kvalificerade tester. Vissa sidor liknar mer Sportguiden (gratistidning) eller DI Weekend som brukar återge vilka prylar som är inne för de som har lite koll men mycket pengar.

Man ska vara lite skeptisk mot tidningar som tar med självförhärligande insändare av typen "ni är världens bästa tidning", det luktar dålig reklamradio.

Men tidningen är snygg, det finns ingen annan i Sverige så man prenumerar ju ändå.

/Andreas
 
Jag blev besviken och tycker också det var rätt värdelöst. Men sedan läste jag det finstilta - det är ingen test. Det är en "kajakguide". Jag tolkar det helt enkelt som en förteckning över vilka kajaker som finns.

"As much use to a girl as last year's Vogue".

//Aina
 
sweden_faltboot; sa:
Köpte nr:3 av Ute magasinet för att läsa deras så kallade test av 110 kajaker ...

Jo, såna där "tester" är usla.

Men för att du ska hamna någorlunda rätt: Fullvolymskajaker brukar ha en konstruktionsvikt på ca 135 kg, dvs besättning+båt+packning. 75+25, så blir det 35 kilo kvar för prylarna. Stämmer ganska bra med praktiken. Volymen tillåter att man packar i 50-60 kilo, men då går de inte längre bra i vattnet.
Se också upp med de tillverkaruppgifter som trots allt går att kontrollera. Lade en XP på vågen häromdagen. 30 kilo med luckor och linor. I katalogbladet står (numera) "26- ", så dom ljuger ju inte längre. Vilket jag har en känsla av att väldigt många andra gör. 4 kilo märks när man lägger upp kajaken på biltaket. Kan man kapa ytterligare några kilo med kol/kevlar kanske det är värt drygt 1000Kr/kilo för somliga.
Sen är ju frågan hur mycket fiber det finns i laminatet och hur mycket /dåligt utrollad/ plast som ligger kvar? Sådant får man aldrig veta. Men många tunga båtar är ganska ömtåliga (och då får man hoppas att säljaren har en generös reklamationspolicy).
Du måste prova/hyra/låna många kajaker med packning och snacka med många paddlare innan du hittar "din" kajak.
 
sweden_faltboot; sa:
Kriterie 1 är last, alla uppräknade kajaker klarar minst 110 kg last
Jag har inte läst testet, men "klara last" borde inkludera både vikt och volym. Kapacitet när det gäller volym skiljer sig rejält och väsentligt mellan olika kajaker. Tog de inte upp detta?

Shit, 1-0 till England :-(
 
De flesta brukar ange maxdeplacement för långfärdskanoter, dvs högsta rekommenderade vikt av kanot +kanotist+packning.

För motions och tävlingskanoter brukar kanotistens rekommenderade vikt anges.

Lika mycket som maxdeplacement är intressant är även mindeplacement. Har aldrig sett att sådant anges, men hur roligt är det att paddla en kanot som flyter som en kork på vattnet? Rank och och stort vindfång.

Tester avslöjar egentligen mer om kanotisten än kanoten om vi bortser från rent rådata.
 
Det värsta med såna här kajaköversikter är att inte ens datat dom skriver på kajakerna brukar stämma.

Har inte läst utemagasinets översikt, men gå ut på nätet och jämför olika återförsäljare så får ni se.

En Valley anas acuta är tex 4 cm bredare hos escape i Göteborg än hos Svima i Stockholm osv....

Sedan verkar det vara väldigt svårt att skriva ut data om kajakerna över huvud taget.

Gå in på Skims hemsida så får ni se hur jag vill att det ska se ut.

Vänliga hälsningar från en morgontrött och gnällig Kristoffer :)
 
Nordesjö; sa:
Ungefär som om en k2 skulle vinna över en k1 för att den har fler paddlar.
Klart att den vinner i ett race ju ;)

Jag tycker tyvärr att de flesta tester i U-maggan är urvtattnade och ointressanta. De är dåliga på att faktiskt gradera och rangordna testobjektens egenskaper så att jämförelser går att göra. Det som är bra att de fokuserar på egenskaperna och användningsområdet får man stå för själv. Tester a' la' Råd & Rön som korar en multi-användare-vinnare i testerna ger jag heller inte mycket för. Därför är det bra med beskrivningar för användningsområden snarare än att anta att alla användare har samma behov eller önskningar. Kajaktestet kanske inte lyckades särskilt bra med användningskategorierna bara.

Än så länge har U-maggans tester inte väglett mig på ett enda köp, tyvärr. Ändå prenumererar även jag.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.