Att köpa sin första kajak

Hjälpmedel

Jag har en plastkajak, en Necky Looksha V som jag är skitnöjd med och trots dess höga vikt och min kassa rygg fixar jag upp den på taket själv. Jag tillverkade helt enkelt en takbågeförlängare som jag krokar om takbågen när jag ska lyfta av eller på kajaken på bilen. På det sättet behöver jag ju bara lyfta en ände i taget och jag är alltid ensam när jag paddlar för jag saknar paddelkompisar..



Kajaken är jag för övrigt jättenöjd med, den rymmer mycket packning om jag vill semesterpaddla långt, den var begagnad och både repig och relativt billig och eftersom jag inte är nån "putsbög" så struntar jag i att den är repig och flera repor blir det ju när den används bland skärgårdens kobbar och skär. En i mitt tycke trevlig och stabil allroundkajak.
 
Nu är det ju inte bara ner från biltaket som man behöver lyfta den .
Den skall ju helst i vattnet också utan att behöva släpa i den.
Tahe Wind är ju en kajak jag också skulle rekomendera .
Ganska lättdriven,lätt och rolig att paddla .
Lite rank i början kanske men man vänjer sig fort och blir förhoppningsvis en duktigare paddlare på köpet.
Anders
 
Nu är det ju inte bara ner från biltaket som man behöver lyfta den .
Den skall ju helst i vattnet också utan att behöva släpa i den.
Det är för såna transporter man köper en enkel Biltema-kajakvagn. Jag bär inte kajaken 10 meter under mina utflykter, förresten, jag KAN inte bära den för då pajar ryggen totalt. Det är pga. min kassa rygg som jag paddlar minst en gång i veckan året runt..



Det gäller att se möjligheterna istället för svårigheterna.;)
 
Det är pga. min kassa rygg som jag paddlar minst en gång i veckan

Håller med! Men jag å min kassa rygg kräver minst 3paddlingar per vecka;)
Mitt problem med vikten är just när jag ska lägga i tex lyfta i från pontonbrygga! Min rygg tycker 18-23kg är ok! Men inte 25kg eller mer,då kan det bara nypa till å så är det kört för minst 2-3veckor!
En Epic V10 Surfski i super elite utf. väger 8,5kg! Låter underbart men den är dyr(76.950:) å skör såklart men man blir impad att en 6,5m kanot kan väga så lite!

/Janne
 
Jag lägger i från stranden, jag har ingen brygga att lägga i från där jag är så då är det ju bara att köra ut med vagn och kajak och låta kajaken glida av. När jag ska fika nånstans ser jag alltid till att det antingen är "snäll" strand eller också stora men låga stenar, då behöver jag bara lyfta upp en halva i taget av vikten. Eftersom jag alltid paddlar i torris spelar det ju ingen roll hur bottnen ser ut, jag är ju plurrsäkert paketerad.:)
 
Jag har också problem med ryggen just därför paddlar jag för att stärka den.
Och då räcker det med en kajak på i mitt fall 19kg .Man kan ju inte ha en vagn med sig överallt.
Det finns liksom ingen ide att släpa omkring på en massa extra onödiga kg.
Dessutom så är det så mycket mer känsla att paddla med en lätt kajak.

Har man möjlighet så ser jag ingen svårighet att hellre ha en lätt kajak.

Man behöver inte dansa med kängor bara för att det går.

Anders!
 
Bortse dock inte från vikten !
Det är en avsevärd skillnad att lyfta upp 20-24 kilo kilo glasfiberkajak än 25-30 kilo PE kajak på biltaket, särskilt om du vill ta improviserade kvällsturer ensam.
Anders

Med tanke på pris,vikt och kvalitet tycker jag att du skall titta på en Sea Star som tillverkas av Smögenkanot.Köpte i höstas efter provpaddling och har nu börjat använda den med stor förtjusning.
 
bara en fråga kvar...

Återigen ett stort tack till alla bra tips. Ingen nämnd, ingen glömd.

Tråden håll visst på att ramla över till ett helt annat ämne men jag förstår att det inte är lätt att få upp kajeken på taket alla gånger. Jag tänkte skaffa Thule Hydroglide som verkar vara en bra hjälp för lata som mig själv. Min bil är ganska hög så det vill till att lyfta upp en kajak själv.

Du som ännu inte svarat men som kanske testat en Everest 505 Composite för gärna dela med dig av dina erfarenheter. /Anders
 
Everest 505 Composite

Jag har inte testat den och inte ens sett den i verkligheten, men på bilden på Stadiums sida ser den väldigt mycket ut som en Point 65 XO 16. Stadium XXL i Göteborg får in den inom ett par veckor var beskedet när jag var där igår så då kanske jag får veta mer om den.

/Klas
 
Det finns liksom ingen ide att släpa omkring på en massa extra onödiga kg.
Dessutom så är det så mycket mer känsla att paddla med en lätt kajak.

Anders!

Personligen ser jag inte vikten som problem. På en vanlig tur med normal paddelutrustning (som väger minst lika mycket som kajaken) Så blir kajaken säkert att väga 120-140 kg på vattnet (kajak, utrustning och paddlare). Om jag skulle byta ut min rockpool på 23kg till något "lätt" på ca 15-20 kg så blir vinsten i slutändan ganska liten.

Jag vet att det under normala förhållanden skiljer en hel del på den "normala" utrustningen havskajakpaddlare och motionspaddlare har med sig och min poäng är bara att vi alla har väldigt olika behov. Ett par kilo kan vara viktiga för en tävlingskanotist men helt ointressant för många andra.
 
Personligen ser jag inte vikten som problem. På en vanlig tur med normal paddelutrustning (som väger minst lika mycket som kajaken) Så blir kajaken säkert att väga 120-140 kg på vattnet (kajak, utrustning och paddlare). Om jag skulle byta ut min rockpool på 23kg till något "lätt" på ca 15-20 kg så blir vinsten i slutändan ganska liten.

Jag vet att det under normala förhållanden skiljer en hel del på den "normala" utrustningen havskajakpaddlare och motionspaddlare har med sig och min poäng är bara att vi alla har väldigt olika behov. Ett par kilo kan vara viktiga för en tävlingskanotist men helt ointressant för många andra.

Diskussionen om vikten var för att lyfta själv. Diskussionen var mellan plast och glasfiber, inte "extrem tävling". Rockpool är vad jag vet glasfiberkajak, så i det här sammanhanget räknas din kajak som en lätt kajak.

--- Mats ---
 
Jag är ägare till en Everest 505 Composite. Köpte den dock sent i höstas, och jag har tyvärr ännu inte paddlat den. Trots detta har jag ändå några "synpunkter" att delge:

Min bakgrund liknar den som Anders inledningsvis beskriver. Jag hade alltså paddlat olika hyrkajaker ett par gånger och blev alltmer sugen på att införskaffa en egen. Att hitta en lämplig och billig kajak på begagnatmarknaden var emellertid inte alls enkelt och när Stadium hade ett rabatterbjudande slog jag till.

Det som avgjorde var alltså priset. Nettokostnaden för kajak, paddel, kapell, säkerhetspaket och frakt blev i mitt fall endast 7.650 kr. (Kajaken var i november nedsatt till 9.999 kr. På detta pris fick man 20 % "stadiumkortrabatt". Dessutom ger Stadium 6 % bonus på alla inköp om man handlar för mer än 6.000 kr.)

Så vitt jag kan bedöma är Everest 505 Composite en välbyggd kajak med okej finish såväl invändigt som utvändigt. På en dekal inuti kajaken anges att den är designad av Johan Wirsén. Han har bland annat ritat ett antal modeller åt Point 65° N.

Det är även Point 65 som tillverkar kajaken. Detta sker i deras nya fabrik i Kina. Richard Öhman (grundare av Point 65) har en blog. Om man kollar noga på hans bilder från fabriken syns Everest-kajaken bredvid kajaker med Point 65-emblem.

Någon riktig test eller recension av Everest-kajakens faktiska prestanda har jag heller inte hittat. Det närmaste är väl Sjögurkan som iaf tycks vara nöjd med sitt köp.

Vi får väl se vad jag tycker om ett par månader...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Lico Köpa tillbh & utr i Uppsala? Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Loifen köpa kanot Paddling allmänt 5
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
fuchs köpa Beckson luckor, vart? Paddling allmänt 1
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
Erik Barkefors Köpa begagnat... Paddling allmänt 0
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
hannulan Köpa halsmudd Paddling allmänt 3
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Sara L Köpa Yoo-A-Kim av äldre modell?, Rimligt? Paddling allmänt 13
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
segerholm Intresse att köpa träpaddel? Paddling allmänt 6
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
Trilla Köpa kanot i Norge? Paddling allmänt 5
Togt Skall köpa en kanot och söker tips. Paddling allmänt 11
Niftigolebb köpa latex Paddling allmänt 5
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.