Uppgradering av MTB

Billigare lösning

Lizard Skins tillverker de här:

prd_l_levergrips.jpg


Jag fick ett par på en av mina demohojar och de fungerar bra. Betydligt billigare än att byta ut hela handtaget.
 
Genomgående uppgraderingar är sällan prisvärda, om du inte kan få riktigt bra priser på utbytesdelarna eller har något tungt vägande skäl för att behålla resten av cykeln.

Biltemas bromsar funkade inte för mig, de gav ett bromsgnissel som inget skruvande i världen kunde råda bot på.

Man måste inte byta handtag bara för att man byter från canti till v-bromsar. Det är ofta en bra ide, men inte absolut nödvändigt. Man kan kolla lite på längden på handtagens hävarm för att få en uppfattning om oddsen för att det skall gå bra.
Bara du ger dig lite tid att välja dig vid den nya bromsresponsen så brukar det ordna sig.
 
Gamla bromshandtag fungerar inte med v-bromsar. För att bromsa med v-bromsar måste man "dra" mer vajer och därför är det svårt att få v-bromsar lika effektiva som cantibromsar så länge man har cantihandtag.

Ett alternativ är att skaffa adapters. Det är en utväxling som gör att du kan kombinera V-broms med cantihandtag eller racerhandtag. Kostar ungefär 150 kronor styck.

Själv tycker jag cantibromsar är coolt. Har du en gammal Indygaffel så är väl cykeln lyxspecad för sin tid och då är det ju en retrocykel som alla idiotiska cykelfantaster kommer att vilja betala dyrt för om några år. Byt till nya belägg och behåll bromsarna. Det går att få bra bromsverkan även i cantibromsar. Man körde faktiskt downhill med cantibromsar för tio år sedan.

Här är en länk om hur du får optimal bromskraft med cantis:
http://www.bontrager.com/keith/rants.asp?id=27&page=4&ck=0&fl=1
 
oxr; sa:
Gamla bromshandtag fungerar inte med v-bromsar.
Det där är strunt och jag har tre cyklar som bevisar det.
Visst är det så cantihandtagen generellt drar mindre vajer, men ofta går de att använda ändå. Framförallt fram, där glapp och töjning enkelt går att hålla till ett minimum har jag ännu aldrig stött på något problem. Bak kan det vara värre, men det är inte så svårt att hitta en fungerande kombination där heller.
 
Bromshandtag för canti-broms drar färre mm vajer per cm handtagsrörelse, på engelska säjer man att de har ett bättre "mechanical advantage". V-Broms med canti handtag har mycket kraft men lite känsla. Fungerar gör dem. Fungerar bra beror på åsikten, men de flesta anser att det är bättre att ha en matchande, välinställd bromssystem oavsett typ, ålder eller pris.
 
Lizard Skins - var hittar man dem?

Hej!

Ser först nu din intressanta bild med Lizard Skins som strumpor på bromshandtagen. Vet du om man hittar såna i Sverige, eller annars i nån webbutik?

Känns ju klart intressanta!

Tack, Eva
 
Jag har aldrig sett liknande här i Sverige, men Wiggle.co.uk säljer Lizard Skins Lever Grips för £2,99 och ODI Brakenecks för £3,50.

Tygtejp (som man använder på en hockyklubba) fungerar också bra.
 
Vill ni veta hur det blev?

Tack för alla svar. Efter lite övervägande och besök hos en cykelhandlare beslutade jag mig för att uppgradera cykeln i alla fall. Trots allt har jag varit väldigt nöjd med cykeln. Bytet gick på ca 1800 kr inklusive service. Då blev det Deore bromsar och handtag. Växelreglagen blev ett par XT då det bara finns det och STX-RC i åttadelat.

Jag insåg att man lätt trissar upp sig själv och köper mer än vad man egentligen behöver. Cykelhandlaren sa att cykeln var i väldigt bra skick. Nu har jag sjysta grejor som duger för mitt behov. Dämparen fungerar alldeles utmärkt. En oljedämpare är dessutom inte underhållsfri och den kostar massor att serva (sa cyklelhandlaren). Skulle jag nu vilja ha en bättre cykel om något år blir det lättare att sälja min, då jag har bra grejor på den.

Nu får ni allt akta er i skogen, nu kommer jag...

/Ove
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BillyLindqvist Uppgradering av MTB Mountainbike 15
perlowdin Uppgradering av MTB runt Uppsala Mountainbike 0
perwickström Kostnad för uppgradering av komponenter Mountainbike 4
Martin Gidlund Uppgradering av Giant ATX 840 Mountainbike 4
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.