Vad tror ni om den här cykeln?

Hej,
är sugen på att köpa cykel, är less på att ta bilen överallt men kommer även ev. cykla en del i skogen. Har tyvärr inte råd att lägga ut någon större summa på en cykel, så därför har jag tittat en del på begagnade. Vad tror ni om den här cykeln?

Fin MTB XC Merida säljesför 4000 kr. Den är några år gammal och har rullat en del mil, men har alltid blivit väl omhändertagen. För två år sedan uppgraderade jag cykeln med nytt bakhjul, framdämpare (värd 2900 kr) och pedaler. Nypriset på cykeln är ca 14000 kr.

Cykeln har följande komponenter:
Ram: Merida, matts comp
Hjul fram: Ritchey, rock comp
Hjul bak: Mavic, Cross Land, ust "tubeless" (går att köra utan slang, med rätt sorts däck såklart!)
Däck: Schwalbe , Fast Fred
Fram gaffel: Marzocchi, MX Comp ETA (med lock out)
Växlar, bromsar, kedja och lager: Shimano, Deore LX, (utom bak.växel som är XT)
Pedaler: Shimano, PD-M324 (kombination av vanlig och spd pedal)

Cykeln saknar sadel och sadelstolpe, samt att det främre växelreglaget börjat bli sliten och kan behövas byta. Allt annat funkar utmärkt


Har för dålig koll på cyklar för att veta om det är bra köp eller om man kan hitta något bättre för dom pengarna, men jag kan nog få ner priset en 500-hundring alla fall.

/Jonas
 
Nej

Det viktigaste med cyklar är att de dvs i första hand ramen passar dej och en cykel som du inte ens kan provcykla skall du inte fundera på. Om du trots allt vill titta på hojen så provcykla och kolla följande. Vad är det för bromsar? Behöver drivlinor bytas? Status på fälgarna?

Thure
 
Sluta fundera på det där objektet!

Som Thure skriver provcykling är ett minimi krav. En cykel måste passa dig och din kropp!
Spar pengarna till ett bättre projekt. Numera är cyklar färskvaror och till en 5 år gammal cykel kommer du snabbt underfull med att reservdelar inte längre lagras!
En defekt växelförare kan betyda att du måste byta allt från styre till växel! Där ryker lätt mycket mer än 500 som idag knappast räcker till sadelstolpe och sadel.....
Is i magen och hålla hårt i börsen är två grundråd...
//J
 
Ordmärkare där! Givetvis menar jag att en sliten växelförare kan föranleda bytet av samtliga växeldetaljer från styret och bakåt bara pga av utgången årsmodell på reservdelarna.
Vänligen
//J
 
Reparation

hej, verkar som om ni har koll på "meka med hoj"? kanske finns annat forum för min fråga:
mitt mellandrev fram är skadat och sitter på en shimano STX RC vevaxel, men för att byta måste jag lossa vevaxeln, vad använder man för verktyg för den manövern?? mvh ulf
 
såg en fin länk som thure skrivit om på annat ställe "harris cyclery" o där fanns massa info, bra community denna utsidan, alltid finns där goda råd att få!!
hittade i alla fall rätt verktyg med sin speciella gängtyp
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.