Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
"uppfläkt" paddel? Göra något?
- Trådstartare tango
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Låt det torka ut ordentligt inne i bladet. Använd sedan epoxy och försök att limma ihop öppningarna. Eventuellt lägga en tunn bit kolfiber eller glasfiber emellan och pressa ihop öppningen. Sedan kan man förstärka med en smal remsa utanpå. Det blir visserligen lite tjockare på bladspetsen, men då har man lite att slita på.
OK, jag bör sätta epoxi i "hålen".
Funkar detta?
Lägger man på "lite extra" och sedan slipar ner eller?
Är helt nybörjare på "epoxislöjd"...
Vad händer om jag inte går något?
Kommer paddeln att ruttna innifrån?
Eller spricker den?
eller var kommer sannolikt att hända?
/Patrik
Funkar detta?
Snabb-epoxy, 2 x 21 g
Transparent. Extra starkt. Limmar keramik, trä, glas, metall, sten etc. Tvåkomponent epoxylim med extremt hög styrka. Fyller håligheter och ger extra starka,...
www.biltema.se
Eller spricker den?
/Patrik
Epoxy som härdar lite långsammare typ 24 h är lämpligare (SuperEpoxy eller Araldit). Du kan få den lite mer flytande och inträngande genom att värma med ex en hårtork innan du sätter det i press mellan ex två klossar och skruvtving. Kommer du åt, rugga gärna upp ytorna med ett fint sandpapper innan limning.
Tvätta gärna ytorna med T-röd innan limningen. Du kan även torka bort överskott av epoxy innan den härdat med T-röd.
Tvätta gärna ytorna med T-röd innan limningen. Du kan även torka bort överskott av epoxy innan den härdat med T-röd.
OK, jag bör sätta epoxi i "hålen".
Funkar detta?
![]()
Snabb-epoxy, 2 x 21 g
Transparent. Extra starkt. Limmar keramik, trä, glas, metall, sten etc. Tvåkomponent epoxylim med extremt hög styrka. Fyller håligheter och ger extra starka,...www.biltema.se
Eller spricker den?
/Patrik
Jah gillar Biltemas snabbepoxy då den till skillnad från andra blir hård och slipbar. Den härdar dock alldeles för snabbt för en reparation av det här slaget.
Då lamineringsepoxyn är tunnflytande skulle jag blanda i mikroballonger eller annat förtjockningsmedel.OK, en gång till:
Det är lamineringen i din paddel som har släppt och vill du laga det behöver du lamineringsepoxy som tränger in i bladet och ser till att hela ytan lamineras ihop igen utan att det blir fickor som sen fylls med vatten igen.
Detta för att förhindra att det uppstår just luftfickor.
Tackar för alla tips!
OK, lamineringsepoxy rekommenderas, alltså t ex denna
och ev microglasballonger för att det inte ska bli fickor där vatten kan samlas:
Är lamineringsepoxy färgad eller transparant/opak?
Eller får det färg av microballongerna?
Inte så noga men svart gör sig ju bättre än vitt på en i övrigt kolfibersvart paddel
Är det så här man gör:
Tvätta med T-röd
Torka torrt
Blanda lamineringepoxy och microballongerna
Applicera
Kläm ihopa lagom försiktigt, med skruvtving och träklossar
Låt torka 24h
Slipa bort ev överflöd med fint sandpapper
/Patrik
OK, lamineringsepoxy rekommenderas, alltså t ex denna
Lamineringsepoxi, 0,3 liter
Lamineringsepoxin går att använda tillsammans med vävd glasfiber (roving), kolfiberväv och kevlarväv för reparationer av båtar, surfingbrädor, bilar m.m. Lam...
www.biltema.se
Är lamineringsepoxy färgad eller transparant/opak?
Eller får det färg av microballongerna?
Inte så noga men svart gör sig ju bättre än vitt på en i övrigt kolfibersvart paddel
Är det så här man gör:
Tvätta med T-röd
Torka torrt
Blanda lamineringepoxy och microballongerna
Applicera
Kläm ihopa lagom försiktigt, med skruvtving och träklossar
Låt torka 24h
Slipa bort ev överflöd med fint sandpapper
/Patrik
Så här:
-Skydda ytorna som du inte vill ha epoxy på med tejp eller folie, så slipper du kladd.
- Skippa T-sprit och sånt
-Ta på dig handskar, epoxy är allergen
-Blanda epoxy utan fyllnadsmedel och applicera på ytorna
-Blanda in fyllnadsmedel i epoxyn och applicera igen
-Kläm ihop och låt torka 24 timmar
-Glöm inte ansiktsmask och handskar när du sliper. Epoxy är fram till ca. en vecka efter härdning allergen!!!!!
-Skydda ytorna som du inte vill ha epoxy på med tejp eller folie, så slipper du kladd.
- Skippa T-sprit och sånt
-Ta på dig handskar, epoxy är allergen
-Blanda epoxy utan fyllnadsmedel och applicera på ytorna
-Blanda in fyllnadsmedel i epoxyn och applicera igen
-Kläm ihop och låt torka 24 timmar
-Glöm inte ansiktsmask och handskar när du sliper. Epoxy är fram till ca. en vecka efter härdning allergen!!!!!
Tack för alla tips!
Nu har jag äntligen fått loss tummen och använt biltemas laminatepoxy or microkulor på/i min uppfläkta paddel och är ganska nöjd med resultatet. Håll ihopa det under torkning med skruvtvingar och starka klämmor och lät sitta i en dryg vecka.
Men kan man "sätta igen ändträet" på något vis som håller? Nuär ju själva uppfläknignen ihopaklämd men fortfarande en smal remsa exponerat innermatrial, som nog borde täckas med något?
Kan man få epoxy att fästa utanpå?
Eller värma på krympslag eller något annat smart skyddstips?
/Patrik
Nu har jag äntligen fått loss tummen och använt biltemas laminatepoxy or microkulor på/i min uppfläkta paddel och är ganska nöjd med resultatet. Håll ihopa det under torkning med skruvtvingar och starka klämmor och lät sitta i en dryg vecka.
Men kan man "sätta igen ändträet" på något vis som håller? Nuär ju själva uppfläknignen ihopaklämd men fortfarande en smal remsa exponerat innermatrial, som nog borde täckas med något?
Kan man få epoxy att fästa utanpå?
Eller värma på krympslag eller något annat smart skyddstips?
/Patrik
Liknande trådar
- Svar
- 9
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg