Uppdaterad packlista för fjällvandring

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Nu ska jag inte vara sådan - listan är jättebra! Men har jag missat solcreme? Om man har tur och vädret är bra hela tiden kan det svida en del efteråt annars.

Nu ska jag inte vara sådan - listan är jättebra! Men har jag missat solcreme? Om man har tur och vädret är bra hela tiden kan det svida en del efteråt annars.

Min packlista är vad jag tycker är bra att ha med. Alla är olika. Vill du ha med solcreme eller något annat som inte står på listan är det bara att packa ner det. :)

Såg bra och "itererad" ut! Jag har själv några olika för vinter- och höstjakt, fiske och vandring. Något jag lämnat hemma sedan många år är min Fjällrävenkudde, tar lika mycket plats som en komprimerbar jacka. Funkar väldigt bra med fleecen i en tom packpåse eller som i mitt fall packpåsen till mitt Exped-underlag. Det sitter snörstumpar så man kan fästa den vid liggunderlaget till och med.

Såg bra och "itererad" ut! Jag har själv några olika för vinter- och höstjakt, fiske och vandring. Något jag lämnat hemma sedan många år är min Fjällrävenkudde, tar lika mycket plats som en komprimerbar jacka. Funkar väldigt bra med fleecen i en tom packpåse eller som i mitt fall packpåsen till mitt Exped-underlag. Det sitter snörstumpar så man kan fästa den vid liggunderlaget till och med.

Kul att du gillar den!
Ja, det där med kudde är en besvär. Avvägning mellan komfort och vikt, liksom. Jag kommer nog fortsätta på min vattentäta packpåse med en fleece i.
Smidigt att kunna fästa påsen i liggunderlaget. Det saknar jag på min.

Min packlista är vad jag tycker är bra att ha med. Alla är olika. Vill du ha med solcreme eller något annat som inte står på listan är det bara att packa ner det. :)

Anledningen till att jag nämner solcreme är att jag aldrig har det med. Jag har bränt mig två gånger - första gången var när jag gjorde misstaget att snorkla på Malta i flera timmar utan att bära T-shirt. Den andra gången var i fjällen för ett par år sedan - det var helt enkelt för bra väder hela tiden... Efter det kommer jag alltid att ha med mig lite solcreme på fjällvandringar...

Bra lista som känns som att den bygger på erfarenhet och inte på friluftskatalogen :).

Själv har jag oftare och oftare fotlappar istället för strumpor. Beror ju lite på vilka skor som ska brukas förstås. Men lapparna är enklare att tvätta och torka och sitter skönare tycker jag.

//J

Bra lista som känns som att den bygger på erfarenhet och inte på friluftskatalogen :).

Själv har jag oftare och oftare fotlappar istället för strumpor. Beror ju lite på vilka skor som ska brukas förstås. Men lapparna är enklare att tvätta och torka och sitter skönare tycker jag.

//J

Nu blir jag nyfiken! Vad är fotlappar? Det är något jag har missat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips