Ungdomar i fjällen

Hejsan!

Jag skulle gärna ta del av någon som vet vilka möjligheter det finns att ta med 35 gymnasieungdomar till Sylområdet för en fjällvandringsupplevelse i slutet av augusti nästa år. Vår tanke är att de ska vara ute i ca 5 dagar med utgångspunkt Storulvån. Finns det någon fiskemöjlighet vid Sylsjön? är det lämpligt att göra en toppbestigning utan guide (vi lärare har bra erfarenhet)?, hur är djurlivet runt massivet etc etc. Är det knökat med fjällvandrare vid tidpunkten? Var kan man få kontakt om man vill ha någon form av egen guide för att "reka" området osv?

Många frågor men kanske att någon har erfarenhet av just en liknande resa eller någon som vet var man kan vända sig.

Mvh Johan
 
Kan tänka mig....

.... att STF har bra förslag och kan ta hand om ett sådant arrangemang på ett bra sätt.

Kontakta dem!

Mvh Bert
 
Undvik sista helgen på säsongen (omkring 15 sept???) Då är det många på Sylarna. Vi var där med en grupp på "bara " 12 och hade svårigheter att få plats.

Jag kan tänka mig att STF mycket gärna vill ha lite förvarning innan 35 ungdomar invaderar stationen :) Jag märker ju själv hur övriga gäster kryper in i hörnen när man kommer med en grupp på 12 stillsamma vuxna... Grupper DOMINERAR.

Per

ps: Storulvån skriver du visst, men det är nog samma där.
[Ändrat av pery 2005-09-22 kl 10:27]
 
Mycket folk...

Hej Johan! Jag jobbar själv på gymnasiet med ungdomar och friluftsliv. Självklart går det utmärkt att ta en stor grupp till Sylarna. Vandringen är ju relativt lätt dit/därikring. På din fråga om fiske i sylsjön så skulle jag hellre föreslå att ni fiskar i Enan eller Handölan, alternativt någon av småtjärnarna påväg dit. På en femdagarstur skulle ni kunna ta en dagstur över Stråten/Lapten-/Metjeburretjakke till Bunnersjöarna (från Storulvån t.ex.) som faktiskt har en endemisk öringsart (fler gältänder än normalt), för vad jag hört så har de släppt fiske i dessa nu. Djurlivet runt sylarna består i stora drag av ren, ljungpipare, humlor och en del rovfågel, en och annan ripa lär ni nog se också. Med lite tur kan ni se en fjällpipare. Bort mot Bunnerfjällen fanns (förr i allafall) fjällrävsgryt, men undvik att söka dem för att inte störa arten, däremot kan det ju vara roligt att informera om.
Information om guider etc. kan ni säkerligen få via Storulvån eller någon annan station. Ett bra tips för att höja "känslan" är att besöka gravmonumentet i Handöl och samtidigt besöka Handölsforsarna (med hängbro över) strax bortanför. Sedan finns ju även monument i Duved (med bra bilder och beskrivningar av marshen) + Tännforsen och Ristafallet (Glupafallet i Ronja rövardotter). Utnyttja tiden på bästa sätt... Lycka till.
 
guldstjärna!

Skulle bara vilja skicka en stor guldstjärna till er som lärare och initiativtagare till detta!

Jag var iväg på en tur på skidor (ca en vecka) mellan abisko & nikkaloukta mitt sista år på gymnasiet, det var bland det bästa jag varit med om och blev en stark drivkraft till mitt fortsatta friluftsliv. Visserligen en helt annan typ av tur men ändå.

Bara ni ger rikligt med info innan framförallt om packning och mental förberedelse om det handlar om oerfarna elever så är jag övertygad om att det blir lyckat. Viktigt också att ha en någorlunda jämn grupp konditionsmässigt så att inte en person sinkar resten hela turen, störande för alla, inte minst den stackarn.

God tur!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofiah Vandra i Norge v 31 med barn/ungdomar - tips önskas Fjällvandring 0
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
greendanger Ungdomar vilse vid Sylarna Fjällvandring 17
OlleBlad Fjällvandringar med ungdomar Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.