Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk?

Hej!

Jag och min flickvän jobbar i Luleå över sommaren och nästa helg, 25-27, har vi hyrt bil och tänkte ta oss till fjällen. Planen är att åka upp på fredag efter jobbet, göra en dagstur på lördagen och "något" på söndagen så vi är tillbaka i Lule vid ca 19. Vi har inte tält, och vi vill gärna upp på kalfjäll. Jag är fågelintresserad (målarter snö- och lappsparv, som jag inte sett än).

Vi tar gärna emot tips om lämpliga ställen att åka till, och bra dagsturer med mkt fjäll. Vi har tittat runt lite och funderar i första hand på Kvikkjokk eller Abisko. Hur är turen till Årrenjarka i Kvikkjokk? Vad det gäller Abisko läste jag något tips om Peissivagge där man utgår från Kaisepakte 2 mil från Abisko, men har inte lyckats hitta så mkt om det på nätet. Någon som vet mer? Andra tips på dagsturer är som sagt mkt välkommet!

Tack på förhand!

/ Adam och Tessie
 

avslutad210712

Gäst
Vill Ni upp på kalfjället och det vill ni med tanke på mängden insekter nu så åker Ni förbi Abisko upp till Katterjokk eller Riksgränsen.
 
Gå från 1 Vakkotavareh turiststation till teusajaure stuga och tillbaks eller upp till 2 Saltoloukta turiststation (båt över älven först). 3 Åk båt från Ritsem och sov i akkajaurestugan. Alla har högfjäll runt om och är nära luleå.
 
Tips på korttur från Luleå

Hej,
Kul att ni ska till fjällen, men ni har lite väl kort tid och med tanke på det skulle jag rekommendera:
Åk till Ammarnäs ca 33 mil, 4 timmar) och bo på STF vandrarhem. På lördag går ni upp till STF Aigert och övernattar, skapligt enkelt vandring och trevlig stuga med bastu. Den ligger inte så högt, men ni hinner med en tur upp på någon av närliggande fjäll.

Aigertstugan:
http://www.svenskaturistforeningen.se/upptack/Omraden/Lappland/Fjallstugor/STF-Fjallstuga-Aigert/
Det är visst ett bra fågelställe, från hemsidan:
Fåglar
Att titta på fåglar runt Aigert passar alldeles utmärkt. Turer i början på sommaren kan ge många trevliga möten.
Sedan några år är Aigertstugan ett ”näste” för fågelskådare i början på sommarsäsongen. Dubbelbeckasinen har hörts och synts till utmed Kungsleden, endast någon kilometer från stugan. Jorduggla har funnits nära stugan i flera år. Området runt Tjulträsk är också fågelskådarområde.

Mygg finns det så glöm inte myggmedel.

Mvh Stefan Larsson, Avan
 
Jag är fågelintresserad (målarter snö- och lappsparv, som jag inte sett än).

[...] och funderar i första hand på Kvikkjokk eller Abisko. Hur är turen till Årrenjarka i Kvikkjokk?

Årrenjarka är i och för sig fint, men det är sjö och skog. Mer för fiske än fågelskådning, tror jag.

Kvikkjokk Fjällstation är annars en bra utgångspunkt för en tur upp på kalfjället. Det närmaste är Vallevarre. Först några minuters båttur, sedan ca 1,5-2 timmars promenad upp till Prinskullen. I skogen på väg upp kan (med lite tur) ses järpe, lavskrika, korsnäbbar, mm. Vid Prinskullen är man uppe på kalfjäll (någorlunda). På Vallevarre bör mer än en lappsparv kunna letas upp utan alltför mycket arbete. Snösparvar finns längre upp i Vallevagge, det är nog svårt att hinna om ni inte övernattar uppe på Vallevarre. Övernattning kan kanske ske i renvaktarstugan, tala med personalen på fjällstationen så kanske de kan hjälpa er i så fall. Tänk bara på att det kan ta längre tid än man tror att röra sig på fjället, särskilt om vädret inte är det bästa.

När det gäller båtturer bör ni avtala i förväg med någon av båtförarna (Björn eller Kenth) om ni vill komma iväg extra tidigt eller bli hämtade extra sent på kvällen.
Om båttrafiken, se
http://www.battrafikikvikkjokk.se/baattrafik-kvikkjokk.html

Lycka till, vad det än blir!
/Hans
 
Beror på...

Satsa på Abisko istället för Kvikkjokk då kommer ni snabbare upp på fjället.

Skulle dock rekommendera att ni kör till Norska gränsen via Arjeplog. Gör dagsturer. Bo på Campingen som ligger 2 mil från gränsen. Ni kan dag 1 gå norrut och dag 2 söderut. Ni kör upp och parkerar på "på fjället", parkeringen ligger vid vägen och det är ovan trädgränsen. Har ni bara två dagar är detta en lämplig tur där ni får mycket tid på fjället och human körtid.
 
Jag föreslå Kilpisjärvi med boende i Kilpisfärvis turiststation. Det finns en del fina dagsturer att göra, första dagen en tur till Saana toppen ( 1029m) med underbar utsikt runtom. Samma dag kan man göra en tur till den närliggande sjön Saanajärvi. Andra dagen kan ni ta båten över sjön och vandra de 3km till Treriksröset med möglighet att vandra ytterligare 3km till Goldahytta, sedan tillbaks. Då ni har bil är det enkelt att ta sig dit, med buss blir det lite krångel.
Mvh Veni
 
Postleden/Pensionärsleden Årrenjarka-Kvikkjokk är en mycket fin vandring på fjällhed.Speciellt om man tar sej tid att gå ut mot Brudslöjan samt runt uppe på Snjerak.
 
Hej!

Tack för alla svar! Det lutar starkt åt Abisko. Förslag på bra dagsturer för lördagen? Gärna med mkt tid på fjället och mindre i björkskogen. Ett alternativ skulle också vara att gå från Abisko lördag morgon, sova någon annan stans till söndagen och sen tillbaka till abisko senast ca 14. Finns den möjligheten? Vi har inte tält eller någon vidare fjällvana, men liggunderlag, sovsäck och glatt humör;)

/ Adam
 
Man kan ta linbanan upp på fjället från Abisko. Gå till Låktatjåkka fjällstation, övernatta, dag två gå till Låktatjåkka tågstation och ta tåget tillbaka till Abisko eller vidare söderut. En annan populär dagstur är att från Låktatjåkka tågstation gå upp i dalen till Trollsjön och tillbaka samma väg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6
borefelt Tips på stugboende i fjällen önskas Fjällvandring 4
Tagetes Tips på tur i Norska fjällen ca 5 dgr? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.