Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C

Hej och välkomna mig som är helt ny på detta forumet!

Jag tänkte vandra i fjällen i två veckor, varav en vecka kommer vara bortom leder.

Jag har hittat en Garmin GPSmap 60C för ca 1000kr och undrar om det är ett bra köp? Jag har läst att den endast har 56mb internminne utan möjlighet att utöka det. Hur mycket kartor får man in då? Får man in tex. ytan mellan kebnekaise och narvik?
Säljer berättar också att kartorna finns att hämta gratis på Garmins hemsida, men där hittar jag bara betalkartor!

Om denna GPS inte passar för vandring, vilken hade ni rekommenderat (i samma prisklass)?

Mvh,
 
Jag anser att du är på väg att bli grundlurad om du betalar 1000 kronor för en Garmin 60C.

Jag tycker 100 kronor är ett lämpligare pris för en Garmin 60C om du inte får med massor av kartor och koderna till kartorna (koderna är superviktiga).

Per
 
Hej Garmins GPS60 är bra GPSer, men denna model du skriver om skulle jag inte köpa idag.
Själv har jag ett 60CSx, med miniSD minne, och är rejält nöjd med den, men utan minneskort tyckar jag åt deras tid är över.
Istället skulle jag överväga ett eTrex 20 (Finns från 1350 SEK https://www.tindeberg.se/garmin-etrex-20-handholdt-gps.html kannske även billigare).
Gratiskartor finns väl inte hos Garmin - de tar betalt för allt ;) - men titta på OpenStreetMap www.openstreetmap.org inte samma detaileringen som Lantmäteriets kartor men med en paperskort i fickan gar det bra. Själv använder jag OSM kartor från www.frikart.no.

Henning
 
Om du redan har en smartphone kan en sån duga med lite extra batterier. En begagnad Etrex 30 eller 20 är bra köp i den prisklassen.

Håller i övrigt med om tidigare inlägg i tråden.

Tryckt karta är viktigast att ha med hur som helst.

Thure
 
Ja, välkommen till detta trevliga forum där vi utbyter information och åsikter om allt som rör fjällvandring!

Som thureb redan påpekat måste du ändå ha en papperskarta och en kompass med dig. Lantmäteriets karta BD6 täcker precis det område du frågar efter. Finns att köpa hos www.kartbutiken.se.

Enligt min mening behöver du inget mer. Strunta i tekniken som ändå kan krångla och bli utan ström........

Hälsn Pelle
 
Hejsan.
Självklart en gps och absolut med karta inlagd.
Underlättar enorm om man är nybörjare och lite osäker på att navigera -en säkerhetspryl nummer ett.. :)
Naturligtvis medföljer alltid vattentålig karta och kompass samt xtra batterin(lithium).
kartor till garmin brukar finnas på blocket.
Köper du en ärlig garminkarta så funkar det lättare att samköra gps och datorn. Dvs planera och sedan pussla och knåpa på datorn....
Mvh
 
Calazo app

Hej!

Jag kör med Calazos app i min iPhone som komplement till papperskartan. Fungerat hur bra som helst för att dubbelkolla med mot papperskartan när jag gått utanför led.
Du köper kartan som kostar nån hundring, typ lika mycket som den fysiska varianten, och den laddas då ned till din smartphone. GPSen fungerar ju oavsett mobilteckning. Billig lösning om du redan har en samarphone.
 
Hej!

Jag kör med Calazos app i min iPhone som komplement till papperskartan. Fungerat hur bra som helst för att dubbelkolla med mot papperskartan när jag gått utanför led.
Du köper kartan som kostar nån hundring, typ lika mycket som den fysiska varianten, och den laddas då ned till din smartphone. GPSen fungerar ju oavsett mobilteckning. Billig lösning om du redan har en samarphone.

Fungerar verkligen en smartphone GPS bortom alla leder i vildmarken? Jag hade för mig att telefonen behöver någon form av täckning mot det vanliga nätet för att hitta gps satelliter?

I så fall låter det som billig och bra idé:)
 
Tack för alla svar! Otroligt vad mycket hjälp man kan få.

Då verkar det som att Garmin GPSmap 60C är struken.

Har tittat på etrex 20, men tillsammans med Friluftskartan pro för Norra Norrland blir det ganska dyrt.
Har tittat på OpenStreetMap men tycker inte att det är speciellt detaljerat så fort man avviker från kungsleden. Å andra sidan vet jag heller inte hur Friluftskartans kartor ser ut...?

Ett annat alternativ på GPS;
Garmin Oregon 300 inkl Friluftskartan (vet ej vilken version) för Norra Norrland för 1500kr. Jag tycker det verkar prisvärt.
 
Välkommen till forumet

Hur pass van är du vid vandring och navigering med hjälp av vanlig karta och kompass?
 
Tack!

Jag har varit på några få korta vandringar, men har ingen erfarenhet av navigering med karta och kompass.

Ok. Vill inte verka mästrande men du bör nog satsa på att lära dig det först, innan du funderar på vilken gps-modell du ska ha. Särskilt med tanke på dina planer.

Min åsikt är att en gps är en ganska onödig pryl, såvida man inte finner glädje i just teknikanvändandet, och som faktiskt kan invagga en ovan vandrare i falsk trygghet.

Har du en android-telefon kan du ladda ned appen MapApp Topo som är gratis och sedan komplettera med kartor vilka kostar 20 kr st för 25 x 25 km. De kartorna ser likadana ut som Lantmäteriets Fjällkarta resp. terrängkarta beroende på område.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Diem Vandring i Fjällen eller i Norge Fjällvandring 12
forell Tips på schysst 2-3 dagar vandring i fjällen sökes! Fjällvandring 2
FreddeSkåning Fjällen Vandring Fjällvandring 5
KLAGER Nya böcker om vandring i fjällen Fjällvandring 11
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.