Ungdomar i fjällen

Hejsan!

Jag skulle gärna ta del av någon som vet vilka möjligheter det finns att ta med 35 gymnasieungdomar till Sylområdet för en fjällvandringsupplevelse i slutet av augusti nästa år. Vår tanke är att de ska vara ute i ca 5 dagar med utgångspunkt Storulvån. Finns det någon fiskemöjlighet vid Sylsjön? är det lämpligt att göra en toppbestigning utan guide (vi lärare har bra erfarenhet)?, hur är djurlivet runt massivet etc etc. Är det knökat med fjällvandrare vid tidpunkten? Var kan man få kontakt om man vill ha någon form av egen guide för att "reka" området osv?

Många frågor men kanske att någon har erfarenhet av just en liknande resa eller någon som vet var man kan vända sig.

Mvh Johan

Kan tänka mig....

.... att STF har bra förslag och kan ta hand om ett sådant arrangemang på ett bra sätt.

Kontakta dem!

Mvh Bert

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Undvik sista helgen på säsongen (omkring 15 sept???) Då är det många på Sylarna. Vi var där med en grupp på "bara " 12 och hade svårigheter att få plats.

Jag kan tänka mig att STF mycket gärna vill ha lite förvarning innan 35 ungdomar invaderar stationen :) Jag märker ju själv hur övriga gäster kryper in i hörnen när man kommer med en grupp på 12 stillsamma vuxna... Grupper DOMINERAR.

Per

ps: Storulvån skriver du visst, men det är nog samma där.
[Ändrat av pery 2005-09-22 kl 10:27]

Mycket folk...

Hej Johan! Jag jobbar själv på gymnasiet med ungdomar och friluftsliv. Självklart går det utmärkt att ta en stor grupp till Sylarna. Vandringen är ju relativt lätt dit/därikring. På din fråga om fiske i sylsjön så skulle jag hellre föreslå att ni fiskar i Enan eller Handölan, alternativt någon av småtjärnarna påväg dit. På en femdagarstur skulle ni kunna ta en dagstur över Stråten/Lapten-/Metjeburretjakke till Bunnersjöarna (från Storulvån t.ex.) som faktiskt har en endemisk öringsart (fler gältänder än normalt), för vad jag hört så har de släppt fiske i dessa nu. Djurlivet runt sylarna består i stora drag av ren, ljungpipare, humlor och en del rovfågel, en och annan ripa lär ni nog se också. Med lite tur kan ni se en fjällpipare. Bort mot Bunnerfjällen fanns (förr i allafall) fjällrävsgryt, men undvik att söka dem för att inte störa arten, däremot kan det ju vara roligt att informera om.
Information om guider etc. kan ni säkerligen få via Storulvån eller någon annan station. Ett bra tips för att höja "känslan" är att besöka gravmonumentet i Handöl och samtidigt besöka Handölsforsarna (med hängbro över) strax bortanför. Sedan finns ju även monument i Duved (med bra bilder och beskrivningar av marshen) + Tännforsen och Ristafallet (Glupafallet i Ronja rövardotter). Utnyttja tiden på bästa sätt... Lycka till.

guldstjärna!

Skulle bara vilja skicka en stor guldstjärna till er som lärare och initiativtagare till detta!

Jag var iväg på en tur på skidor (ca en vecka) mellan abisko & nikkaloukta mitt sista år på gymnasiet, det var bland det bästa jag varit med om och blev en stark drivkraft till mitt fortsatta friluftsliv. Visserligen en helt annan typ av tur men ändå.

Bara ni ger rikligt med info innan framförallt om packning och mental förberedelse om det handlar om oerfarna elever så är jag övertygad om att det blir lyckat. Viktigt också att ha en någorlunda jämn grupp konditionsmässigt så att inte en person sinkar resten hela turen, störande för alla, inte minst den stackarn.

God tur!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips