Kebnekaise möjligt för nybörjare?

Vi är några damer och herrar i 35-55 årsåldern som har gjort några lättare vandringar i Jämtlandsfjällen och en hel del vandring på platt mark. Några av oss har pratat om att det vore kul att ta sig upp på Kebnekaises högsta topp någon gång.

Nu har jag har läst om Kebnekaise i olika trådar och har konstaterat att en toppbestigning på egen hand precis som jag misstänkte kräver mer erfarenhet, mer utrustning osv än det vi har idag.

En bekant, som brukar veta vad han pratar om, hävdar dock att det finns organiserade turer med guide som vem som helst med hyfsad fysik och lite vandring i benen borde kunna följa med på och att det går att hyra viss utrustning. Är det någon som vet om det stämmer och vart man i så fall ska vända sig? Alltså, tror ni att vi skulle kunna genomföra en toppbestigning nästa sommar? Några tips?

Jag vill bara understryka att vi i övrigt är vana friluftsmänniskor och det är inte tal om att åka helikopter halva biten eller något sådant.
 
Nuskani; sa:
Vi är några damer och herrar i 35-55 årsåldern som har gjort några lättare vandringar i Jämtlandsfjällen och en hel del vandring på platt mark. Några av oss har pratat om att det vore kul att ta sig upp på Kebnekaises högsta topp någon gång.

Nu har jag har läst om Kebnekaise i olika trådar och har konstaterat att en toppbestigning på egen hand precis som jag misstänkte kräver mer erfarenhet, mer utrustning osv än det vi har idag.

En bekant, som brukar veta vad han pratar om, hävdar dock att det finns organiserade turer med guide som vem som helst med hyfsad fysik och lite vandring i benen borde kunna följa med på och att det går att hyra viss utrustning. Är det någon som vet om det stämmer och vart man i så fall ska vända sig? Alltså, tror ni att vi skulle kunna genomföra en toppbestigning nästa sommar? Några tips?

Jag vill bara understryka att vi i övrigt är vana friluftsmänniskor och det är inte tal om att åka helikopter halva biten eller något sådant.

Västra leden är den de flesta väljer om man går själv. Den utgår från fjällstationen. Därifrån går även guidade turer som följer östra leden. Ni behöver inte mer utrustning för västra leden. Västra leden är längre och man skall även ta sig upp och ner på berget Virranvarre (stavning?) så det blir lite mer höjdmetrar. Under högsäsong går det ett ordentligt lämmeltåg längs västra leden av människor på väg mot toppen. Jag tvivlar inte en sekund på att det bland dessa människor finns de med ett minimum eller ingen fjällvana. Med den vana du beskriver att ni har, samt ålder tycker jag inte det låter som att ni skall vara avskräckta från en topptur på egen hand längs västra leden.

Lycka till!
Peter P.

ps. Går ni västra leden så glöm inte att gå upp på Toulpagorni när ni passerar på hemvägen! ds.
 
Håller med föregående talare. Västra leden kräver ingen utrustning utöver normal vandringsutrustning. Lång, jobbig dag blir det förstås, men inget övermänskligt alls. Låt inte avskräcka er!

Klicka på min hemsida ovan, så får ni en del bilder och tips från sommarens tur till Svensktoppen med min 13-årige son.

Jörgen
 
Om ni har läst två första utmärkta svaren här ovan, så läs inga flera: snart uppenbarar sig med stor sannolikhet nämligen olyckskorpar, pessimister och festförstörare ;)
 
Västra leden...

... Håller med föregående talare... Rekommenderar definitivt västra leden, har mött bedydligt äldre personer än er de gånger jag gått västra... ta det bara i er egen takt så är det inga problem. Gick senast i somras med sambons lillebror och det gick bra. Tycker inte att den är så dryg som många andra säger, det handlar mer om vilket tempo man väljer att hålla.

Jag vill bara nämna att om ni funderar på Östra leden så är den ganska luftig och exponerad, dv s man bör inte ha anlag för höjdskräck. Den är däremot mycket fin med glaciärvandringen och och klättringen är inte speciellt avancerad, men det krävs nog att ni isf går guidad tur.
 
Det låter bra! :)

Då är det bara att börja träna då så man slipper avbryta pga överansträngda knän eller något annat försmädligt...

Det jag känner mig mest osäker på är nog egentligen att vi knappt har någon erfarenhet av snö, is och oväder i fjällen. En gång skulle vi gå upp på toppen av ett fjäll, Gåsen var det nog, men efter bara några hundra meter rakt uppför berget förvandlades sommarvädret plötsligt till en hagelstorm. Vi såg ingenting och fick vända. När vi väl kom ner till stugan var vädret lika lugnt och fint som tidigare så de blev en del roade leenden från kamraterna när de hörde att vi inte kunde ta oss upp hela vägen pga vädret.

Räcker det alltså med vanlig sommarfjällspackning? (I den brukar det ingå mössa och vantar). Man kanske t o m kan lämna en del av packningen på fjällstationen och bara ta med mat och nödutrustning? Eller bör man ha med tält och sovsäck och grejer? Jag tänker på risken att bli fast i ett oväder eller skada sig där uppe. Det finns tydligen en stuga nära toppen. Är det bara en liten raststuga eller brukar man sova där?

Usch, nu tycker jag själv att det låter som att jag har noll koll men eftersom det finns så mycket duktigt folk här kan jag inte låta bli att fråga.
 
varning

Kebnekaise är stenhårt, t.ex. har inte Reinhold Messner kommit upp. Utan Hilleberg tält och Arcyterex jacka är det i alla fall helt omöjligt. Ville bara varna er...
 
Nöj er med dagtursutrustning, dvs mat, vatten och förstärkningskläder mm.

På STF:s fjällstation Kebnekaise så sätter de upp väderprognoser för nästkommande dagar, läs dessa så minskar risken för tråkiga överaskningar. Jag har viserligen varit på toppen i dimma också men det är betydligt roligare om man får se utsikten också.

Det finns faktiskt två toppstugor, nya och gamla, de är i första hand avsedda som raststugor och för övernattning i nödsituationer.
 
Ja, ja...

och Göran Kropp gick uppför Kebnekaise när han var 7 år. Men nu är jag ingen Messner eller Kropp och mina föräldrar tog inte med mig på fjällvandring när jag var liten så jag måste tyvärr ställa korkade frågor.
 
Re: Det låter bra! :)

Lämna i stort sätt allt. Jag skulle ta med regnkläder, extra tröja, vantar, mössa, liggunderlag/sittdyna, Termos med varmvatten, plastflaska, lunchpaket, fikagrejer, godis osv. Sista stället att bunkra vatten är med all sannolikhet i kaffedalen. Kamera måste ju med för bevisföringen. Släng ner någon elastisk linda och lite skavsårsgrejer för säkerhets skull. Ni behöver knappast en linda per knä men just knäna är nog det som tenderar att krångla.

Att karta/kompass ska med borde vara oförskämt att påpeka men dessvärre.....

Vill ni ha en lite roligare tur med tält så sök på Durlings/Dürlings led här på utsidan så kommer ni att hitta en alternativ väg.

Kolla väderleksprognosen på stationen. Håll ögonen öppna. Ni kommer att vara långt ifrån ensamma på leden om ni går under högsäsong. Med tanke på att du/ni HAR erfaranhet av skitväder i fjällen som du skriver, så är ni mer förberedda än många andra.

Det är inte många som sover över i toppstugan. De allra flesta som går upp gör det just som en dagstur. Dessvärre lär det vara så att alltförmånga utnyttjar den (dem, det finns 2) som sopstation för sopor/förpackningar de orkar bära upp men inte ner.

Mvh
Peter P.
 
Re: Ja, ja...

Nuskani; sa:
och Göran Kropp gick uppför Kebnekaise när han var 7 år. Men nu är jag ingen Messner eller Kropp och mina föräldrar tog inte med mig på fjällvandring när jag var liten så jag måste tyvärr ställa korkade frågor.

Absolut ingen korkad fråga. Vissa "äventyrare" här på utsidan vill dock överdriva äventyrligheten spänningen och farorna i sin hobby...
 
Ok

Då får jag tacka så mycket för hjälpen. Nu tror jag att jag har ett ganska bra grepp om läget, men skulle någon vilja komma med fler bra tips eller tankar så är det förstås alltid välkommet. Jag hade fått uppfattningen att det var frågan om mer klättring och balanserande på hal is och sådant men det är klart, det man läser och hör kan ju vara från kallare årstider och svårare leder än vad som är aktuellt för oss.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.