Högfjäll/Sälen aug -11

Kanske ett förvirrande inlägg, men ni får ursäkta mitt nybörjardravel. Men någonstans måste man ju börja! :)

Jag med familj ska till högfjällshotellet i augusti, helt enkelt för att bara slappa och finnas till.

Om jag känner mig själv rätt, så kommer vandring etc att locka ganska ordentligt, något som varken min mor eller de yngre deltagarna är sådär jättesugna på. Men, jag har dock ingen som helst erfarenhet av fjällvandring, och vet inte riktigt var jag ska börja. Jag hittade lite info om södra kungsleden, som skulle gå mot östfjällsstugan och sedan över källfjället och syndalen (skulle tydligen bli 25km). Hinner man detta på en dag? Eller är det bättre att vända vid stugan som "nybörjare" och låta turen stanna på 10km? Eller finns det något annat och bättre alternativ?

Sen funderar jag på om det är mycket folk som går där vid den tidpunkten? Som den folkskygga människa jag är (haha) så är jag inte så förtjust i tanken att gå i led efter 40 andra människor. Finns det alternativa vägar man kan ta som är utanför lederna eller sitter alla och ritar upp sånt själva? Jag har orienterat i flera år och kan således hantera kompass och karta ;)

Och till slut, är det ens en bra idé att gå solo? (Något säger mig att jag kanske bör hålla mig till leden just pga detta, men någon erfaren människas kommentar är ju alltid välkommen.)
 
Dalafjällen är populära så räkna med att du möter folk vid den årstiden.
Sälen är ett utmärkt ställe att börja på. Ta det för vad det är. Kartan rekommenderas.
25 km är ju bara en vanlig söndagspromenad, Träna lite och frisk samt ung bör du klara 10 till på en dag.
 
Hej!
Kul att du väljer Sälen för vandring. Det är alltför många som tycker att det inte är något fjällområde på riktigt. Till viss del pga fördomar...

Jag har en hemsida med en massa tips: http://www.salenvandring.se

I augusti så är det en hel del människor ute och vandrar, dock inte så att folkmängden stör. Leden till Östfjällsstugan är dock den mest frekventerade.

Om jag får komma med några tips så rekommenderas jag starkt att gå till Östfjällsstugan, så västerut till ledskiljet och så söderut ner till Gruven. En fin vandring på 8-9 kilometer.

Annars så ska ni ta liften från Lindvallen och låta vädret och kartan styra er över Hemfjället. Kanske gå mot Storfjällsgraven, över till Hemfjällsstugan och så upp till Hemfjällets topp. Härlig utsikt förbi Stensjön fram till rest Snögubben där man tar en våffla innan man tar liften ner igen.

Men kika runt på hemsidan och skicka gärna ett mail om det är något som du inte får svar på. Lycka till!

Mvh Stefan
 
Tack för svaren!

Jag har god kondition, men har ganska dålig koll på hur långt jag tar mig fram varje gång, haha, därav min fråga om man klarar av 25 km :)

Tipset om söderut ned till Gruven låter intressant, jag ska kika närmare på det. Jag måste också erkänna att även jag kanske hade lite fördomar mot att vandra i Sälenområdet, men tänkte att nu när jag ändå ska dit så kan jag ju ge det en chans, samt att det kanske är ett bra "förstagångsområde". Igen, tack för svar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
josefkarlstrom 7-10dagar högfjäll jul-aug och inga mygg Fjällvandring 17
Anders M Kalfjäll, högfjäll, lågfjäll Fjällvandring 45
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
Swift Höstvandring Sälen - Grövelsjön Fjällvandring 5
clasericson Vattentillgång i Sälen just nu Fjällvandring 0
Caminista Vandrat Grövelsjön till Sälen? Fjällvandring 17
Kasch Dagsvandringar i Sälen? Fjällvandring 2
Gregorius Snabbis i Sälen Fjällvandring 7
Gregorius Sälen Fjällvandring 2
Fantomax Hjälp med dagsturer i Sälen! Fjällvandring 13
dek Kuperade leder i Sälen Fjällvandring 5
päeng Sälen Fjällvandring 7
Henriko Led i sälen Fjällvandring 2
Skeebum Vandring runt Sälen Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
anders84 Jotenheimen i Aug/sept Fjällvandring 0
cloud76 riksgränsen 23-31 aug Fjällvandring 0
Erik-Klättra Samåkning Kiruna - Nikkaloukta - 7 Aug 2016 Fjällvandring 0
greenfish Vandring Grövelsjön, mitten av aug, tips Fjällvandring 0
elinjani Temperatur natt aug/sept Kebenekaise fjällstation Fjällvandring 2
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
Coachmike Stavanger i mitten av aug! Fjällvandring 7
Tomjej Sällskap Sarektur 16-23 aug Fjällvandring 5
helenabrogren Dela helikopter Kvikkjokk - Nammatj 17 aug Fjällvandring 1
Freeliving Vandra Abisko-Hemavan (jul-aug) Fjällvandring 9
Hompedompe Ruttkritik önskas, Sarek 7 dagar aug/sept Fjällvandring 8
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug, då var det klart:-) Fjällvandring 24
Norman69 Padjelantaleden Juli-aug -11 Fjällvandring 4
landonia Kebnekaise - Kvikkjokk slutet av jul - början av aug Fjällvandring 9
teronin Vålådalen Aug Fjällvandring 3
Vandersex Temperatur på nätter? juli-aug Fjällvandring 11
Wilde Sau Infraröda bilder från Sarek i aug-09 Fjällvandring 13
claes_t Sarek aug -08 Fjällvandring 10
mdlist Sarek aug/sept - tips om min ruttplan Fjällvandring 11
Lassehan Elbrus aug.2006! Fjällvandring 8
eyck Dela taxi Kiruna-Nikkaluokta 7 aug. Fjällvandring 0
wallewallman Montans i aug-sep. någon som har lite info? Fjällvandring 1
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
Parka Niak - Sarek andra halvan av aug? Fjällvandring 6
Medeltemp. i Keb juli-aug (natt) Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.