Stockholmare i fjällen?

Ni kanske känner er lite trötta på att informera nybörjare om hur man ska gå till väga, men jag försöker ändå. Jag har läst i forumet men inte riktigt hittat vad jag söker.

Jag min sambo och vår hund är sugna på att fjällvandra i sommar, typ slutet på juli början på augusti. Vi tänker oss en 5-7 dagars tur någonstans inte alltför långt från Stockholm; och ja, jag vet att fjällen de facto ligger långt från Stockholm.

Vi har tänkt att övernatta i tält då det är skönare för hunden att slippa samsas med andra hundar i fjällstugor.

Essensen i min fråga är vart ska vi ta vägen? Vi ser gärna att det inte är överbefolkat på leden där vi går, men då jag är novis vet jag inte ens om det är möjligt; det kanske är högsäsong för vandrare vid den tidpunkten på året.

Tack på förhand.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Inte allt för långt från Stockholm finns Fulufjället. Det är kanske lite platt (som Jämtlandstriangeln minus topparna, skulle man kunna säga) men om man är bilburen är det oslagbart nära.

Det ligger i närheten av Idre: karta på Eniro

Vill man att det ska vara tidsmässigt nära Stockholm snarare än geografiskt är Kebnekaisefjällen oslagbara att flyga till. Du reser på morgonen och kan börja vandra på eftermiddagen. Men det kräver såklart att man inte har några miljöskrupler.

Tack för alla svar, vart får man tag på information om de lederna då? Köpa böcker?

miljöskrupler: inte jag inte, "riktiga bilar drar över två liter milen" eller vad säger man?!

Sen behöver ju lång restid inte vara så katastrofal om det ändå är tid som man inte gör något på förutom att sova. Om man t.ex. tar tåget 18:12 från centralen så kan man vara framme i Suorva ca 13:30 dagen efter, gå över dammen och rakt upp i fjällen - en restid på nästan 20 timmar, men ändå är det ju bara en förmiddag som försvinner.

Vill man att det ska vara tidsmässigt nära Stockholm snarare än geografiskt är Kebnekaisefjällen oslagbara att flyga till. Du reser på morgonen och kan börja vandra på eftermiddagen. Men det kräver såklart att man inte har några miljöskrupler.

...och en hund som pallar att resa ensam i fraktutrymmet på planet.. :/

//zanoii (inget flyg för oss inte)

avslutad210712

Gäst
Sen behöver ju lång restid inte vara så katastrofal om det ändå är tid som man inte gör något på förutom att sova. Om man t.ex. tar tåget 18:12 från centralen så kan man vara framme i Suorva ca 13:30 dagen efter, gå över dammen och rakt upp i fjällen - en restid på nästan 20 timmar, men ändå är det ju bara en förmiddag som försvinner.

Problemet med hund är att man i så fall får sova i en sittvagn eller betala städning av en sov/ligg-kupe.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips