UL mat

en skvätt olivolja är ju rimligt att ta med. Och knaperstekt bacon är både lätt & gott att ha med för första dagarna. Tveksamt om min mage tål färsk (rutten) bacon som legat i packningen mer än en vecka... Hellre Bacos då, fejkbacon av sojaprotein, den håller i månader.

Pemmikan = Powerbar

Jajaja, allt går igen, men det visste vi ju redan.

Vad åt indianer på den gamla goda tiden (innan de åt dubbla Whoppers extra allt...)? Vad åt (/äter) polarfarare på sina turer? Jo pemmikan, högenergikakor av torkat malt kött blandat med fett och andra närande ingredienser som frukt och bär. Gårdagens motsvarighet till Powerbar med andra ord.

Se recension här på Utsidan http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1165

Pemmikan kan fortfarande köpas via nätet från http://www.cathay.de/

ct0504e-.jpg

Har inte testat det själv, men varför inte pröva på nästa prylträff, om den inte går på Mallis vill säga...

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2003-10-01 kl 17:10]

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Karavanmat

Du har säkert inga kameler att slakta då och då men enligt SLVs tabeller så ligger torkad frukt och nötter rätt bra till. Mörk choklad och wirre gör det mesta uthärdligt.

Go tur

Johan K

Elvis

Kakor är bra, digistive t.ex. Nästan ren energi, hållbart, lite fibrer, funkar att äta i minus 40 (nästan det enda som gör det).

Nästa gång ni går till affären, kolla energi, kolhydrat, protein och fett i JORDNÖTSSMÖR. Wow! Elvis visste hur man fick i sig energi!

Pemmikan "sågas" i de moderna överlevnadsböcker jag läst. Att inuiterna åt (och äter?) det som "färdkost" berodde på att ingredienserna var vad de hade att tillgå och de har en kraftigt förstorad lever som gör att de klarar en kost som består av nästan bara fett och protein. Det finns inte så mycket kolhydrater i sälar och fisk.

Amerikanska flygvapnet hade på 50-talet pemmikan som nödproviant men de har såvitt jag läst mig till frångått det nu då det visat sig att det finns bättre föda om man inte är inuit.

nermander; sa:
Amerikanska flygvapnet hade på 50-talet pemmikan som nödproviant men de har såvitt jag läst mig till frångått det nu då det visat sig att det finns bättre föda om man inte är inuit.

Man måste kanske äta förpackningen oxå för att få i sig kolhydrater och fibrer?

Re: Elvis

Vandrare; sa:
Nästa gång ni går till affären, kolla energi, kolhydrat, protein och fett i JORDNÖTSSMÖR. Wow! Elvis visste hur man fick i sig energi!
Ännu mer OT, Elvis recept på nattmacka:
Rosta 2 skivor VITT BRÖD (typ färdigskivad formfranska)
Bred tjockt med SMÖR på båda brödskivorna
Bred därpå tjockt med JORDNÖTSSMÖR ovanpå smöret, på båda brödskivorna
Lägg skivad BANAN på en brödskivan och lägg den andra skivan ovanpå
Stek anrättningen i mycket SMÖR, på båda sidor

Avnjut!

/Håkan

Re: Elvis

Vandrare; sa:

Man kan ju köra med Moose Goo annars, jordnötssmör, honung och majsmjöl: http://www.ultralightbackpacker.com/moosegoo.html

Fast jag gillade inte riktigt smaken på det. Det var inte äckligt, men smakade lite för sliskigt. Men det kanske funkar bättre "på fältet".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips