Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Tvätta ull sockor?

Eller förresten, det kan vara "strykfritt" jag valde av misstag - det som filtade sönder min aclima woolnet

Ska man anta att "strykfritt" är anpassat för syntetkläder?

Sen har vi "fintvätt"-programmet. Överlag tycks det vara lite oklart exakt vad "fintvätt" som program betyder, det tycks betyda olika på olika maskiner. Ofta finns det både fintvätt-program och ulltvätt, sen finns det program för vanlig tvätt och för "strykfritt".

Jag läste någon gång någon som påstod att "Fintvätt" på äldre maskiner betydde ett hårt tvättprogram för syntetkläder, eftersom de då ansågs vara en ny typ av kläder som var mjuka och fina - och att "fintvätt" går hårdare åt kläderna. Jag har dock inte sett belägg för detta någon annanstans, så jag får väl utgå från att det inte stämmer.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag körde dom som handtvätt utan centrifugerande , sen klämde jag ur vattnet ur sockan. Jag vred inte sockan utom endast klämde ihop näven. Fungerade iaf bra.

Väcker liv i den här tråden. Köpte Woolpowers ulltvättmedel med 3% lanolin i för ett par veckor sedan. Ni som tvättar med detta hur är era erfarenheter?

Läste tråden och Gro som är textilutbildad har en hel del intressanta inlägg om det här med lanolin. Dels att det tvättas ur innan det återinförs i tillverkningsprocessen mm. Då just ull och dess egenskaper tillskrivs sådana egenskaper som vi vill ha är det rätt intressant. Antibakteriella, värmande i vått tillstånd, luktfria mm mer eller mindre. Vad spelar lanolinet för roll i just dessa sammanhang?

Såpa

...är perfekt för alla ullprodukter. Särskilt linsåpa, som är ganska fet.

...galltvål har också god effekt.

Tvättar på 30-40 grader i maskinen (ullprogrammet) och hänger som vanligt (tröjor kan behöva dras och formas lite).

//J

...är perfekt för alla ullprodukter. Särskilt linsåpa, som är ganska fet.

...galltvål har också god effekt.

Tvättar på 30-40 grader i maskinen (ullprogrammet) och hänger som vanligt (tröjor kan behöva dras och formas lite).

//J

Så det är inte nödvändigt att använda tvättmedel med lanolin?
Flaskan från Woolpower på 500 ml kostade 150:- men jag räknade ut att det blir ändå rätt billigt per tvätt då det är drygt. Fast priset är inte så viktigt utan mest att man vårdar de rätt dyra ylleplaggen på ett bra sätt så egenskaperna behålls.

Så det är inte nödvändigt att använda tvättmedel med lanolin?
Flaskan från Woolpower på 500 ml kostade 150:- men jag räknade ut att det blir ändå rätt billigt per tvätt då det är drygt. Fast priset är inte så viktigt utan mest att man vårdar de rätt dyra ylleplaggen på ett bra sätt så egenskaperna behålls.

Njaa, lanolin i all ära men jag tror det är en sales pitch. Viktigast är att undvika tvättmedel med enzymer som bryter ner ullen. Har också lärt mig att ull inte tål snabba och stora temperaturförändringar, så ljummet vatten och lätt handlag (eller bra ulltvättprogram på maskinen).

Linoljesåpa är trevligt och funkar förbluffande bra även för andra plagg som är hårt smutsade. Perfekt för handtvätt också :).

//J

Olika tillverkare, olika ullkvalitéer, olika bud

Icebreaker säger så här på sin webbsida "We strongly recommend that our customers only wash their garments on a normal cool or warm wash cycle with regular washing powder.".

Jag mailade dem för ett tag sedan och frågade varför de avråder från ulltvättmedel och fick det här svaret.

"The structure of Merino is actually quite different to that of regular wool. Our fabric is designed to be washed on a regular cycle with regular detergent without enzymes. Detergents that are designed especially for wool products are suitable for use on coarser wool but often contain softeners that can actually damage the finer Merino fibres, potentially causing holes or general fabric deterioration."

Eller förresten, det kan vara "strykfritt" jag valde av misstag - det som filtade sönder min aclima woolnet

Ska man anta att "strykfritt" är anpassat för syntetkläder?

Sen har vi "fintvätt"-programmet. Överlag tycks det vara lite oklart exakt vad "fintvätt" som program betyder, det tycks betyda olika på olika maskiner. Ofta finns det både fintvätt-program och ulltvätt, sen finns det program för vanlig tvätt och för "strykfritt".

Jag läste någon gång någon som påstod att "Fintvätt" på äldre maskiner betydde ett hårt tvättprogram för syntetkläder, eftersom de då ansågs vara en ny typ av kläder som var mjuka och fina - och att "fintvätt" går hårdare åt kläderna. Jag har dock inte sett belägg för detta någon annanstans, så jag får väl utgå från att det inte stämmer.

Fintvätt är ett skonsammare tvättprogram än normalt enligt t ex
https://www.via.se/tvattips/tvattrad/
och det stämmer med mina vaga minnen från hemkunskapsundervisningen på högstadiet.
Så det du hört/sett är diametralt felaktigt.

Strykfritt versus "normal" skiljer väl sig i att strykfritt hoppar över förtvätt.
Vid måttligt smutsad tvätt är strykfritt ett sätt att spara lite vatten och energi.
För att vara helt säker bör du läsa bruksanvisningen för just din tvättmaskinsmodell, även om jag hoppas och tror symbolerna och språkbruket här är hyfsat standardiserade.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips