100% merinoull i underställ?

Fotnot. Ull värmer inte när den är blöt. Det är total bs. Däremot tar den inte lika mkt energi från kroppen då den torkar eftersom den torkar mkt långsammare än cellulosa- och syntetfibrer.

Det vi pratar om här har inget med någon "vävteknik" att göra överhuvudtaget, samtliga plagg som dykt upp i tråden har varit väfttrikå, som inte har någon varp. Väfttrikå stickas på rundstickmaskiner (i dessa delningar som diskuterats ) och det är ingen komplex eller elastisk varp inblandad överhuvudtaget. Om ni inte kan något i ämnet behöver ni inte hålla på och killgissa. (Norska karitraa stickar mkt varptrikå som har andra egenheter men de har inte nämnts än). Ullgarnet som används till plaggen som nämnts är vanliga enkeltrådiga ullgarner med låg snodd. Inget konstigt eller avancerat överhuvudtaget.
 
Fotnot. Ull värmer inte när den är blöt. Det är total bs. Däremot tar den inte lika mkt energi från kroppen då den torkar eftersom den torkar mkt långsammare än cellulosa- och syntetfibrer.

Det vi pratar om här har inget med någon "vävteknik" att göra överhuvudtaget, samtliga plagg som dykt upp i tråden har varit väfttrikå, som inte har någon varp. Väfttrikå stickas på rundstickmaskiner (i dessa delningar som diskuterats ) och det är ingen komplex eller elastisk varp inblandad överhuvudtaget. Om ni inte kan något i ämnet behöver ni inte hålla på och killgissa. (Norska karitraa stickar mkt varptrikå som har andra egenheter men de har inte nämnts än). Ullgarnet som används till plaggen som nämnts är vanliga enkeltrådiga ullgarner med låg snodd. Inget konstigt eller avancerat överhuvudtaget.
Nej. Ullen värmer inte. Men den brinner rätt ok. Det är ett uttryck - Ullen värmer..... Precis lika dumt som att säga att veden värmer 6x hugger klyver osv Nej Jag värmer ullen och ullen har fåraktigt bra egenskaper som gör att jag upplever att jag håller värmen trots att den är dyngsur - så länge jag tillför min värme till ullen. Det upplever jag inte med syntetkläder. Där blir mitt värmespill inte belönat alls. Tack för all gedigen kunskap och allt gott till er som är nyfikna och älskar att ha ett fint samtal där vi stöder och hjälper varandra! Jag är klar med den här tråden känner jag ;)
 
Ullfibern innehåller luft och stickade ullplagg suger inte lika mycket vatten som bomullstrikå. Värmer inte nåt vidare efter t ex ett plurr men bättre än bomullstrikå.

Olika vävar har olika såna egenskaper. Ventilebomull som är impregnerat suger inte så mkt vatten t ex.

Thure
 
Jo, det är ju det som gör att ullen inte kliar och går att tvätta i lite högre temperatur utan att filta sig. Ullen alla goda egenskaper är inte borta - det handlar inte om heltäckande plastfilm, utan en gles sprayning som håller isär fibrerna. Det här är en rejält miljöbelastande process; nu börjar det dock komma skonsammare metoder, som också behåller mer av ullens egenskaper.

Men det är förklarar fortfarande inte varför TS plagg beter sig så annorlunda än de flesta jag hunnit slita ut över nu rät många decennier.
Jag har 3 tröjor från Icebreaker, en riktigt gammal och 2 nyare. De nya börjar lukta direkt så fort jag är svettig, känns plastiga och bli genomblöta och torkar långsamt. Den äldre är lite luftigare och beter sig som ull ska. Jag har slutat köpa deras produkter, det finns inte tydlig information på plaggen att de är behandlade vilket jag tycker är fel dessutom är de dyra men i mina ögon helt oanvändbara.
 
Jag har 3 tröjor från Icebreaker, en riktigt gammal och 2 nyare. De nya börjar lukta direkt så fort jag är svettig, känns plastiga och bli genomblöta och torkar långsamt. Den äldre är lite luftigare och beter sig som ull ska. Jag har slutat köpa deras produkter, det finns inte tydlig information på plaggen att de är behandlade vilket jag tycker är fel dessutom är de dyra men i mina ögon helt oanvändbara.
Tack, bra att veta. Bekräftar kanske mitt helt ovetenskapliga men självupplevda spontanintryck när jag provade en icebrearkertröja. Det blev inget köp, den var inte alls lika skön mot huden som mina andra.
 
Om jag får summera så här långt. Tack till Fyad som vet där vi andra gissar. Problemet handlar uppenbarligen inte om vanlig ull som dom flesta av oss har erfarenhet av och vet hur man sköter. Vad det handlar om i mitt fall är lätt inplastad ull blandat med polyesterfiber. Fördelen med den är att den håller ihop bättre men isolerar sämre än obehandlad ull. Men frågan kvarstår, går det att tvätta denna häxblandning så den slutar att lukta?
 
Fotnot. Ull värmer inte när den är blöt. Det är total bs. Däremot tar den inte lika mkt energi från kroppen då den torkar eftersom den torkar mkt långsammare än cellulosa- och syntetfibrer.

Tack för informativt inlägg mycket bra info alltihop. Men skulle du vilja utveckla just detta lite? Det är ju en fråga många funderar över tänker jag.

När du skriver att ull inte värmer, menar du att om man står i, låt säga, 10C, helt vindstilla, så blir man inte varmare med ett blött ylleunderställ på sig än om man är naken? Tolkar jag dig rätt då?

(Jag hoppas att jag slipper göra denna jämförelse i praktiken, känns som om man är i en rätt dålig situation ifall man behöver testa detta..)
 
Jag kan instämma i att kvalitetsskillnaden är stor mellan olika merinoplagg även i liknande tjocklek. Jag föredrar 150-200g som mest allsidiga, 150g i T-shirts för varma vandringsdagar sommartid, annars 200g för de flesta plagg.
Just hål som uppstår spontant och utan anledning tyder på olika kvalitet. Vissa fabrikat fungerar perfekt under många års användning, medan andra knappt överlever en dag. Tog på ett par helt nya Devold underställsbyxor för en kall vinterdag ute, när jag skulle ta av dem på kvällen upptäckte jag cm stora hål på flera platser (även sömsläpp invid midjeresåren). De gick i retur till butiken. Samma med ett plagg från Janus Blackwool, men det har jag kvar som underställ i sovsäcken där det trots "skönhetsfelen" gör sitt jobb. Hustrun köpte ett set 100% merinowool av fabrikatet Pierre Roberts inför en skidsemester, dessa plagg höll knappt halva semestern utan stora (flera cm stora) hål uppstod vid vanlig användning, både på tyget men inte minst i närhet av sömmarna så inget fabrikat vi köper igen. Andra plagg från Devold, Ulvang mfl är vi mer nöjda med och favorit T-shirts är från Ullmax (150g, 100% merino) som överlevt många vandringar i ett decennium. De senare såldes ut till ett mycket bra pris av Ullmax 2014 då de missat superwash behandla dem (kanske därför de fungerar så bra inte minst ur luktsynpunkt?), hade jag vetat hur silkesmjukt sköna och bra de var hade jag köpt på mig många fler.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
skallagrimson merinoull eller ej Kläder 100
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.