100% merinoull i underställ?

Det finns nu "antikrymp"-behandlingar som använder en vegetabilisk olja som bas för polymeren man täcker fibrerna i. Ullen förlorar mindre av sina egenskaper än med klassisk superwash-behandling. Schoeller (stor företagsgrupp som sysslar med fibrer och garn, inget konsumenter kommer i kontakt med) säljer athenagarnet med detta t.ex. Men då ska man komma ihåg att allt vi tillför fibrern gör den sämre, t.ex. vanlig färgning med en syrafärg (vilket är det man använder på ull, oavsett om färgämnet är naturligt eller syntetiskt) försämrar epidermisfjällen och därmed ullens egenskaper. Värst är att färga i starka färger som t.ex. genomsvart.

Sen finns det ett knepigt undantag för just ullmaterial. Material får marknadsföras som 100% ull fast det inte är 100% ull! Vilket är helt skogstokigt, men så är det! 100% ull kan innehålla upp till 5% annan fiber, oftast polyester, vilket förbättrar spinnbarheten kopiöst mycket, vilket leder till att man kan ha mycket sämre ullfibrer och ändå få ett garn som ser bra ut. Detta undantag används mkt. Jmfr prisskillnader på en flatstickat tröja i "lammull" från butiker i olika kundsegment, okulärt sett samma vara men helt olika pris. Man får vad man betalar för, inte bara i form av arbetsvillkor utan även på fibernivå. Kund uppfattar polyesterinblandningen som bättre nötningshållfasthet och är säkert glad för det. Men det är sämre ull. Sen förekommer det en hel del fusk i branschen också. En garnleverantör erbjuder ett restlager 100% ull som inte alls är vad det är osv.

Det finns ullgarn (och därmed trikå) som är riktigt riktigt bra. ZKS (zwickau kammgarnspinnerei) gör ett jäkligt trevligt garn som inte bara är ekologiskt, utan KBT-certifierat, nej, inte pseudopsykologimetoden utan kulturbiologischentierhaltung (typ kulturbiologiskdjurhållning), vilket är typ som demeter är för livsmedel. Det är inga polymerer tillsatta alls, däremot lite lite paraffin för spinnbarheten. Second sunrise i stockholm har haft tischor i det, En känd friluftsprofil lanserar snart en tröja gjord av det, och astas ullrike säljer varor av trikå från det garnet. Finns säkert fler i större skala, men de är de jag kan komma på.

99 % av allt kommersiellt tillgängligt garn är merinoull, till och med inslag till mattor, så att tro att det är någon annat än merino i ullplagg är bara tarvligt. Man säger ull. Punkt. prefixet merino visar bara okunnighet.
 
Ja det förklarar ju mina observationer. Kan det vara så att den glesa sprayningen kan variera? Dvs mer eller mindre tätt lager. Att det överhuvudtaget ingår plast förklarar vart lukten fastnar.
Har du märkt någon skillnad mot andra merinounderställ du ev. haft? Jag går klädd i ull inifrån och ut, både hemma och på vandring, skidåkning etc. Tycker mina merinoplagg beter sig utpräglat som ull (utom att de inte kliar) och luktar inte - och då är jag ändå ett riktigt ånglok, så fort jag är fysiskt aktiv. Någon gång har jag sprungit på något loppisfynd som känts mer "plastigt!, men då var där en rejäl tillblandning av syntetfiber.
 
Det klarnar! Det enda jag kan jämföra med är mina gamla Janus undertröjor från 90-talet. Lite tjockare kvalitet, blir lite säckiga, men har inte den där egenskapen att dra åt sig lukt som syntetkläder har.
Med all den här kunskapen blir min fråga, Hur kan jag tvätta tröjorna så lukten faktiskt går ur. Uppenbarligen är jag för snäll med handtvätt.
 
Tvätta dom i utspädd såpa (10% blandning). Det måste vara ren såpa, typ Hälsingesåpan etc och inte Grumme såpan som innehåller tensider.

Såpan i sej är antiseptisk och motverkar framtida svettlukt.
Vanlig handtvätt i handfatet med 30-40 gradigt vatten funkar bra.

Det går också att tvätta i maskin med ullprogrammet men då bör du veta hur mycket vatten den tvättar i så att du vet hur du ska dosera såpan.
 
Tack fyad, äntligen gedigna fakta, och superintressant läsning. Fusk med fiberlängden gäller inte bara ull; jag har för länge sen köpt mitt sista nya bomullsplagg och letar hellre gammal fin kvalitet på loppis.

Den sortens fusk är ju otroligt svårt att upptäcka som konsument, och utvecklingen mot sämre kvalitet drivs ju också av att den helt perversa "marknaden" för kläder inte premierar hållbarhet - vi slänger våra plagg väldigt fortare än när de är utslitna. Ska bevaka dina tips om de "bätte" tillverkarna.

Vad skönt i alla fall, att jag alltid, utan att veta detta med färger, valt så vita/ljusa plagg som möjligt; hittills av helt andra skäl, men nu har jag fått ett bra skäl till :)
 
Tvätta dom i utspädd såpa (10% blandning). Det måste vara ren såpa, typ Hälsingesåpan etc och inte Grumme såpan som innehåller tensider.

Såpan i sej är antiseptisk och motverkar framtida svettlukt.
Vanlig handtvätt i handfatet med 30-40 gradigt vatten funkar bra.

Det går också att tvätta i maskin med ullprogrammet men då bör du veta hur mycket vatten den tvättar i så att du vet hur du ska dosera såpan.
Jag tvättar all ull och siden med enzymfria tvättmedel - har fått lära mig att det är viktigt för att bevara deras egenskaper (eller så är det skrock, men det är ju ingen skada skedd heller).
 
Senast ändrad:
Precis som Joanna skriver, går att tvätta i maskin på ullprogram med ensymfria tvättmedel ex Änglamark flytande eller Y3 flytande fintvättmedel.
 
Senast ändrad:
Dilemmat i det här fallet är ju att gör man rätt med ullen så blir inte plasten ren/luktfri och gör man rätt med plasten så förstör man ullen. Jag har köpt lite Hälsingesåpa och ska prova. Såpa är det jag använder om jag har plastskor som börjar lukta.
 
Jeg har et par merino uld t-shirt med en smule kunststof i. Disse vasket på 30 grader med uld vaske middel.
oplever ikke de lugter efter vask, og ej heller at de lugter på tur, selv efter flere dages brug.
skal siges jeg altid sveder en del på ryggen, når jeg går med rygsæk.

t-shirts er fra ullvang og lundhags samt spejdersport.dk eget mærke asivik
 
Har racerdepåns Värmetröjor som t-tröja, tvättar i kallt vatten och kör utan centrifug och dropptorkar, detta är merionoull och 40% poly rekommenderas och ingen har klagat på att de luktar, men jag byter och tvättar frekvent.
 
I nummer 8-2023 av Råd&Rön var det ett test av 14 fintvättmedel
Bäst blev Ica Skona Fintvättmedel
 
Jag tvättar ullplaggen i Skonas Fintvättmedel -funkar bra.
Men något ullplagg börjar till slut lukta precis som Belcanto beskriver -vad gör vi då?
Bikarbonat och/eller ättika är ju klassiska rengöringsmedel mot bakterier/dålig lukt, men vågar jag använda dem på ull?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
skallagrimson merinoull eller ej Kläder 100
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.