Trangia Storm gasolbrännare

Har köpt Trangia Storm gasolbrännare, var ute i helgen, det var 12 plusgrader ute, använde gasol från Biltema
men det blev ingen fart i brännaren, ska tuben stå upprätt eller ska den stå upp och ner. Eller fungerar det inte med vanlig gasol, jag tycker 12 grader, då borde det väl fungera med vanlig gas, eller måste det vara vintergas, som man ska ha.

Tycker att varje tub från Biltema varierar i kvalitet. Ibland måste jag skruva fast gasköket extra hårt för att det ska släppa igenom fullt flöde.

Var det fullt flöde i början som sedan successivt minskade?

Tycker att varje tub från Biltema varierar i kvalitet. Ibland måste jag skruva fast gasköket extra hårt för att det ska släppa igenom fullt flöde.

Var det fullt flöde i början som sedan successivt minskade?
Om tuben stod upp, hände det inte så mycket, men om jag vände den upp och ner, då blev det fart

Biltemas tuber verkar innehålla väldigt stor andel butan så det känns inte orimligt att det blir lite fjuttigt redan vid 12 grader.

Aktuellt

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Jag tror också det är gasen som är problemet. Kolla artikelnumret i den förnämliga lista som Polar300 sammanställt i detta inlägg - de två Albanientillverkade av de tre i Biltemas sortiment skulle inte jag ta med ens på sommarfjället. De innehåller 90 resp. 95% n-butan. Dessutom verkar de hålla ojämn kvalitet, jfr trådens fortsättning. Den koreanska med 25% isobutan borde funka bättre, men kan inte konkurrera ens med Jula.

För tresäsongsbruk är det mest andelen isobutan som det är "lönt" att investera i, om man inte vill gå på diverse vintergasvarianter direkt. Men det känns ju som marginella besparingar hit och dit, om man inte ska vara ute väldig länge eller väldigt ofta.

Gå över till Jula gröna fungerar bra vid +5 och vänd minst till 0 gr C.
Provat flera tuber och olika år ingen skillnad gänga ok.
Plast i vred och axel?
Även äldre Trangia brännare går att köra vända iaf en kort tid tills brännaren blir varm då kan du vända åter om det flammar upp och det fortsätter att vara ok med gas med lite propan som ca 20% som Jula,haglade när jag satt upp tältet och blev ju inte varmare när det var dags för mat men några sekunder vänd tub och bra fart på brännaren tills mat varm.
Tuben var max halvfull men ej tidigare vänd,alltså lite propan kvar men lägre tryck på gasen.

Nu har jag inte Storm brännaren utan bara GB-74, men problemet ligger säkerligen inte hos brännaren utan gasen som många redan varit inne på. +12 grader är ju normal temperatur även för en fjällvandring mitt i sommaren, och jag har aldrig upplevt problem med effekten i dessa temperaturer. Jag har dock inte provat Biltemas nya tuber tillverkade i Albanien utan bara de gamla artikelnumren (17-613, 17-614) som var tillverkade i Korea som delas med många andra fabrikat ex Jula, Primus Power Gas (ej SIP) mfl. Senaste åren har jag använt tuber från Jula utan några problem.

Som Joanna var inne på: Jag håller på och sammanställer ett dokument som redovisar
förhållandet mellan de tre gasolkomponenternas fördelning i de olika campinggasbehållare
som är vanliga i handeln i Sverige - och det verkar som jag får lägga på ett kol och bli klar
med projektet. Jag väntar på svar från några Kundkontaktavdelningar och så ska det läggas
in bilder på de olika behållarna - sen kan excelarket presenteras som en .pdf här på Utsidan.

Rent generellt kan jag säga att: är EN417 -behållaren tillverkad i Korea så är innehållet av en
sammansättning som duger här i Skandinavien under senvår till älgjakten i en brännare som
Trangias Storm utan några speciella arrangemang. Övrig tid räcker inte ens det, då är det
specialgasblandningar för vinterbruk som måste till - eller en brännare som min Storm-Vega...

Biltema har klantat till det med sina blå 300 och 450 gram EN417 från Albanien, de innehåller
enligt Säkerhetsdatabladet 10% propan samt 90% n-butan - vilket stämde mycket väl med
det praktiska prov jag gjorde för några dagar sedan. Men på själva behållarna är tryckt att
de innehåller 25% propan samt 75% n-butan - och det är långt ifrån vad som gäller! Vid mitt
prov fick jag propanhalten till drygt 7% - och enligt expertis i branschen ska man räkna med
att halterna kan variera med ± 10 procentenheter sett över en hel produktomgång. Och 7%
är för långt från 25% för att vara inom normal produktionsvariation, men väl inom variationen
för 10%-värdet...
/Odd

Senast ändrad:
Har köpt Trangia Storm gasolbrännare, var ute i helgen, det var 12 plusgrader ute,
använde gasol från Biltema men det blev ingen fart i brännaren,
ska tuben stå upprätt eller ska den stå upp och ner.
Eller fungerar det inte med vanlig gasol, jag tycker 12 grader, då borde det väl
fungera med vanlig gas, eller måste det vara vintergas, som man ska ha.
En Storm med 'vanlig gas' fungerar utmärkt vid en omgivningstemperatur av 12C
men Biltemas nuvarande Albanienproducerade gasolbehållare är ingen 'vanlig' gas!
Den innehåller bara ca 10% propan oberoende av vad som för närvarande är tryckt
på behållarna...

Det normala är att behållaren i den temperaturen ska stå upprätt, inte upp-å-ner...

Men 10/90 i bara 12C är inte tillräckligt för att det ska bli någon sprutt att tala om
och då är det tur att du har en Storm - till den kan du vända på behållaren (och an-
sluta dig till oss inverterare) för att istället köra med vätskeformig gasol och utnyttja
de få procenten propan som ren drivgas istället. Då får du mer fart än du vill ha -
och måste reglera ner pådraget rejält...
/Odd

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips