Trangia Primus Gasbrännare hur många Watt ?

Jag fick en gasolbrännare av en kompis, den funger som den ska. Det står Trangia / Primus på den, och den är gjord
för att sitta i ett Trangia stormkök, jag har kontaktat både Trangia och Primus, men ingen vet någonting om den, som jag kan tycka är lite märkligt, för dom har trots allt tillverkat en sådan. Det jag vill veta är hur många watt den är på.
Tacksam om det är någon som har lite bättre info om brännaren.

Bilagor

• IMG_2995.jpeg
    3.4 MB · Visningar: 54
Det är ingen modell jag sett förut, men påminner en del om den första generationens gasbrännare till Trangia tillverkad av EPI gas (vilket även står på brännarhuvudet på den äldre brännare jag har i förrådet). Kranen och monteringen till gasflaskan är samma, liksom monteringen i köket, däremot är slangarna och brännarhuvudet annorlunda liksom förvärmningsröret som har en annan form. Jag gissar att den modell du har är en version som tillverkades mellan EPIgas versionen och GB-74.

Bilagor

• EPI-gas brännare till Trangia.jpg
    EPI-gas brännare till Trangia.jpg
    1.7 MB · Visningar: 19
Det jag vill veta är hur många watt den är på.
Det där är nog en variant av EPI-gas-brännaren. Klart bättre utförande
än det brittiska originalet imho.
Och: Jag har absolut ingen aning.

Men med tanke på att GB74 och GB77 bägge ligger mellan 2 och 2,5 kW så kan vi
anta att den där mackapären ligger i samma härad. Den vanliga spritbrännaren har
en effekt på ungefär 1,7 kW och de flesta av de olika Trangia-anpassade gasol-
brännarna avger mellan drygt 2 och knappt 4 kW.

Man måste vara klar över att kastrullen normalt inte kan ta till sig all avgiven energi
från brännare med över ~3,5 kW, det blir bara ett onödigt eldande för kråkorna...
Och redan uppe vid 4,5-6 kW blir det en stor risk för skador och smältning av själva
stommen/vindskyddet (kastrullen klarar sig så länge det finns vätska i den).
/Odd

Senast ändrad:
Jag har absolut ingen aning. Men med tanke på att GB74 och GB77 bägge ligger
mellan 2 och 2,5 kW så kan vi nog anta att den där mackapären ligger i samma härad.
Den vanliga spritbrännaren har en effekt på ungefär 1,7 kW och de flesta av de olika
Trangia-anpassade gasolbrännarna avger mellan drygt 2 och knappt 4 kW.

Man måste vara klar över att kastrullen normalt inte kan ta till sig all avgiven energi
från brännare med över ~3,5 kW, det blir bara ett onödigt eldande för kråkorna...
Och redan uppe vid 4,5-6 kW blir det en stor risk för skador och smältning av själva
stommen/vindskyddet (kastrullen klarar sig så länge det finns vätska i den).
/Odd
Hur tror du du skillnaden är mellan 27 och 25 modellen.
Tror jag försökte köra gamla Nova i 27 an och handhavande fel eller men den slocknade. Länge sedan.

27:an blir ännu lättare överhettad än 25:an. Luftvolymerna är klart trängre men brännaren
är densamma. Överbelastade 25 ser inte bra ut, överbelastade 27 försvinner...

2025-06-09 12;15;03_BILD0384_DxO+Odd_small.jpg 2025-08-20 12;28;14_BILD0497_DxO+Odd_small.jpg
Min 25:a före respektive efter brännartestserien. En 27:a hade inte överlevt de där
allra kraftigaste brännarnas effekter, den hade smält ner delar av övre vindskyddet.
Och som ni kan se så drabbades även nedre vindskyddet av värmeproblem...

Jag kunde inte IR-mäta temperaturer över 280°C (mättes ovanför monogrammet) men
vissa av brännarna nådde dit på bara någon minut - och sedan långt mycket högre
antar jag - ytterligare en bit in i provandet. Jag undrar vad Trangias aluminiumlegering
har för smältpunkt? Jag får fråga H...
/Odd

Senast ändrad:

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips