Jag tänkte på det som nämndes i tråden från 2022 som jag länkade till. Om man förvärmer med bensin och man dröjer med att tända förvärmningsvätskan så kan vid extremkyla en del av bensinen hunnit avdunsta, så när man tänder antänds bensinångorna runt om. Bensinen i flaskan som man pumpar upp trycket i är ju instängd. Men om det skulle bli ett läckage från den flaskan är det ju katastrof.
Det är väl mer en fråga om att det, med Bensin, är både hög sannolikhet att något går fel
och att konsekvensen riskerar att bli ganska allvarlig. En dålig kombination i en riskanalys.
Fotogen är ju ett avsevärt säkrare bränsle i alla avseenden.
Men visst - Om du inte förvärmer med bensin så slipper du åtminstone situationen med en massa lättantändliga ångor kring dig.
Men...
En slangkoppling som är "tät" vid normalt bruk i icke extremkyla är inte alltid tät när det är tjugo minusgrader eller kallare.
Vid sträng kyla släpper, som sagt, bensin betydligt mer ångor och packningarna är hårda och styva. Risken att det tar eld i en läckande slangkoppling är inte försumbar.
Jag tycker ändå inte att man ska vara rädd att använda bensin rent generellt, men det kräver extra noggrannhet, erfarenhet och riskanalys (jämfört med fotogen).
Men åter till ämnet.
Om man använder en "flaskmysare" till sin gasflaska så måste man göra det på rätt sätt, annars får man omvänd effekt.
Gas är, generellt sett, tämligen dåligt till långkok och snösmältning i låga temperaturer, men fungerar till kortare kok. Att ha gasflaskan innanför jackan är en fungerande lösning till det senare.
Att köpa, eller tillverka, en flaskmysare och sedan hålla på att kränga av den från flaskan, vid en teoretisk tidpunkt som inte går att veta, mitt under pågående kok, det känns som att gå över ån efter vatten =)
Bättre att ge gasflaskan något som den kan ta värme ifrån. Gärna något som har hög värmekapacitet och bra värmeledningsförmåga. Vanligt vatten uppfyller båda kriterierna.
Ställ gasflaskan i en kopp/mugg/gryta.
När flaskan blivit så kall att effekten minskar, häll i ljummet vatten i behållaren, och flaskan kan stjäla värme därifrån. Byt vattnet om ni kokar så länge att det fryser.
Har man tillgång till en 3D-skrivare kan man säkert designa en fiffig "våt-flaskmysare" med avtappningsgummiplugg i nederkant. Då kan man hålla gasflaskan varm så länge som man har vatten att tillgå.
(Någon annan får räkna på hur mycket gas det går åt för att smälta snön som ska användas till att värma flaskan).