Träna hemma

Så, då var det dags att sätta igång med träningen igen. Viloperioden är slut och jag har en del mål inför cykelsäsongen 2004. Främsta målet är att bli mer uthållig och att inte få ont i rygg/nacke efter några mil på cykel.

Cykelträningen har jag järnkoll på, och likaså med sittställning och liknande.

Vad det gäller är styrketräning. Jag har insett att jag inte har tid att gå på gym (ja det är ju bara en prioriteringsfråga men jag jobbar så mycket så när jag väl har tid med familjen så vill jag inte prioritera bort det). Så då är det bara hemmaträningen kvar.

Det jag tänkt mig var ett lagom program som man kan göra hemma som ger en bra genomgång av kroppen. Nu i uppbyggnadsfasen av säsongen tänkte jag köra hela kroppen, för att senare (när jag klipper fler mil i veckan på cykel) dra ner på benträning och fokusera på överkroppen och händerna.

Det jag hade tänkt mig är:
- Tåhävningar (vaderna)
- Knäböj (lår, framsida)
- Framåtfall
- Stabilt för rygg och mage
A: Placera dina underarmar och fötter i golvet. Låt hela kroppen vara rak och håll in magen. Håll i detta läge i cirka 30 sekunder.
B: Lyft sedan ena benet rakt upp en bit och håll där i så länge du orkar, gör samma sak på andra benet.
- Rygglyft
- Rysshund
- Situps (mage övre, nedre, sidan)
- Armhävningar- Rygghävningar
Osäker på vad den egentligen heter. Fötterna på en stol, rumpa och händer på en annan stol. Sänk ner kroppen nedanför stolen och lyft upp.

Kanske kan man lägga till roddövning (fast med gummiband).

Vad tycks? Kommentarer? En sak som jag inte är helt säker på är underarmarna. Finns det något enkelt sätt att träna dom i hemmamiljö?

Mage och rygg övningarna skall vara centrala, och sedan kan man variera andra övningar så att det inte blir för lång träning varje gång. Tänkt träningsvolym är 2 ggr/vecka nu i början och sedan 3 ggr/vecka när musklerna kommit igång.

/Mattias
 
Jag sökte för ett tag sen efter vettiga träningsprogam just för att köra hemma utan en massa utrustning.

http://www.stumptuous.com/ finns det en hel del program, många är för gym men hon har flera sidor som handlar om att träna utan redskap. Hon har dessutom en massa bra övningar där man klarar sig med en hantelsats.

Hittade också några program skrivna av Lars Törnholm på sportprestation.nu (men den sidan är såvitt jag kan förstå nerlagd och nu verkar sidorna inte finnas kvar heller). Hemmaträning för nybörjare och Hemmaträning för motionärer hette de i alla fall. Fanns både steg 1 och steg 2 (totalt 4 program alltså).

En sak som jag märkte var att benböj utan vikt var nästan meningslöst för mig. Jag klarade 40-50 reps utan vila och då ger det inte mycket träning. Således tog jag och la en 10-liters vattendunk i en ryggsäck och vips så började gränsen för vad jag pallade utan vila att närma sig 20-30 reps.

Armhävningar (inte push-ups utan dra sig upp) kan man göra liggande under ett lagom stort bord genom att hålla i långsidorna och lyfta sig upp. Med en 4-åring på bröstet blev det lagom vikt för mig:)
 
jaså, jag visste faktiskt inte detta. Trodde att om man bara började försiktigt så skulle den övningen vara bra. Men så var det visst inte.
Man lär sig nya saker hela tiden.

///Björn
 
[
///Björn [/QUOTE]

Kinesisk båge gör garanterat mer skada än nytta. [/QUOTE]

Inte alls, det gäller som sagt att inte stå för länge i början utan att öka tiden efter hand. Mycket bra övning!
 
Mycket snack om att kinesisk båge är bra eller dåligt, men inget argument om varför den skulle vara bra/inte bra.

Tills någon kommer med ett bra argument till varför man ska belasta halskotorna med kroppsvikten i en onaturlig ställning väljer jag att tro att den är inte bra...

Överbevisa mig gärna!!!

Stefan
 
Steverino; sa:
Mycket snack om att kinesisk båge är bra eller dåligt, men inget argument om varför den skulle vara bra/inte bra.

Tills någon kommer med ett bra argument till varför man ska belasta halskotorna med kroppsvikten i en onaturlig ställning väljer jag att tro att den är inte bra...

Överbevisa mig gärna!!!

Stefan

Tänkter inte försöka överbevisa då jag tycker samma sak om övningen (Plus en hel del mer negativt ur skadesynpunkt.) men jag frågar mig även varför man bara vill träna nacken statiskt?
Vill man träna nacken finns det ju massor av bra/bättre övningar, för normalt bruk räcker det att ligga framstupa på ett bord och böja huvudet fram över kanten för att sen resa upp det så man tittar rakt ner. Går utmärkt att lägga in i sluter på vanliga ryggresningar förövrigt så är man klar med den biten av träningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio träna med skavanker och handikap Träning och hälsa 6
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
anoonym Träna Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
Patriksg träna samma muskelgrupp 2 gånger om dagen? Träning och hälsa 12
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
roal90 projektarbete; vad driver dig till att träna? Träning och hälsa 9
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Polarnatt Träna knän Träning och hälsa 2
adventure_transport Träna med brutet revben Träning och hälsa 20
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
schweingaard Träna för mycket Träning och hälsa 9
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Tommy125 Träna inför kanotpaddling Träning och hälsa 8
henry99 Träna före vandring i bergen Träning och hälsa 24
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
traser Träna med Airtrim Träning och hälsa 4
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
bergholm Farligt att träna i kyla? Träning och hälsa 8
m_junken Träna i kyla Träning och hälsa 9
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20
Northstar Träna inför lumpen Träning och hälsa 6
Träna inför lumpen med skadat knä Träning och hälsa 21
camoscio intervallträning ute och hemma. Träning och hälsa 6
camoscio armar - hemma och effektivt? Träning och hälsa 26
ebh träningstips spinning hemma??? Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.