Träna i kyla

Jag har precis fått en redig dos motivation vilket tyvär är ganska sällsynt. Nu börjar jag oroa mig för att vintern ska ta dö på den, jag tycker det är ganska jobbigt att träna när det blir kallt får ont i bröstet osv. Har någon några bra tips på hur man kan undvika eller minska att det gör ont i bröstet när man tränar? Tacksam för alla tips för hur jag ska hålla kvar motivationen hela vintern så jag inte behöver sitta inne och få nervösa ryck hela vintern.....

// Micke
 
blodsmak

Kanske läge för ett sånt här "filter" som värmer upp inandningsluften (vet inte vad de heter). Skidåkare och löpare använder ju sådana rätt mycket vid sträng kyla. Vad gäller att hålla uppe motivationen kan du ju försöka variera träningen med det du känner för för stunden. Ex löpning, skidåkning spår el ospårat, styrke m.m, m.m./ lycka till.
 
Lungplus

telekiting; sa:
Kanske läge för ett sånt här "filter" som värmer upp inandningsluften (vet inte vad de heter). Skidåkare och löpare använder ju sådana rätt mycket vid sträng kyla.

Antar att du menar en Lungplus (http://www.lungplus.se/)? Finns på Apoteket. Funkar jättebra när man vant sig.

/Stina
 
m_junken; sa:
Jag har precis fått en redig dos motivation vilket tyvär är ganska sällsynt. Nu börjar jag oroa mig för att vintern ska ta dö på den. Tacksam för alla tips för hur jag ska hålla kvar motivationen hela vintern så jag inte behöver sitta inne och få nervösa ryck hela vintern.....

// Micke

Ett bra sätt att hålla motivationen på topp är att skriva upp alla resultat var gång du tränar. Tider, längder osv. På det sättet ”tävlar” du lite med dej själv. Det sporrar i alla fall mej när jag tränar, och håller som sagt motivationen uppe.
/g
 
Eller tvärtom ...

strand; sa:
Ett bra sätt att hålla motivationen på topp är att skriva upp alla resultat var gång du tränar. Tider, längder osv. På det sättet ”tävlar” du lite med dej själv. Det sporrar i alla fall mej när jag tränar, och håller som sagt motivationen uppe.
/g

På vintern gör jag tvärtom och släpper resultattänkandet. Försöker träna i lugnare tempo men i större mängd. När det är svårt att springa i skogen och jag måste hålla mig till gångbanor springer jag till och från jobbet. Då slipper jag motivera mig att ge mig ut igen när jag har kommit hem på kvällen. Åk skidor och skridskor, simma eller kör spinning. Tänk på att vädret inte är lika kasst ute som det verkar vara genom ett fönster ...

/Klas
 
Airtrim

Airtrim täcker både näsa och mun till skillnad mot lungplus. Jag är överlag nöjd med airtrim men två mindre bra bieffekter finns också. Har du glasögon till skydd mot kalluften så immar dessa igen. Kondensen som bildas i andbningsskydet rinner ner på bröstet. Airtrim finns hos de flesta stora sportkedjor. Åtminstone i Luleå.

/Tommy
 
Airtrim

Har börjat använda min airtrim redan nu. Har problem med köldastma och överlag känsliga luftrör vilket gör att jag lätt drar på mig förkylningar eller värre vintertid. Köpte airtrimen för cirka 1 månad sedan och har som sagt redan börjat använda den, temperaturen har legat mellan +2 och -5, fördelen jag har märkt hittills är att jag slipper torrhostan som gärna infinner sig lagom tills dess att man står i duschen.

Dessutom har den kvardröjande förkylningen jag haft släppt, men om det är placebo eller inte vette tusan! :)

Airtrimen finns även hos http://www.polder.se

//Martin
 
Lubba i snön

Hej Micke. Jag gillar inte heller att träna på vintern (löpträning i mitt fall, samma för dig?), men jag gör vad jag kan för att hålla ångan uppe ändå. Jag ställde samma fråga här på forumet för något år sedan och fick en del kloka svar (sök på "piggelin" så borde du hitta tråden :). Just bröstsmärtor vet jag inte vad man gör åt förutom de värmeväxlare som föreslagits, men det finns en del annat man kan göra för att få det lite trevligare. Mitt bästa tips är att satsa på bra grejor: skaffa en vindtät overall, bekväm mössa, fingervantar och ordentligt underställ. Bara där har man underlättat rejält. Håll dig på torra underlag med bra grepp (asfalt) eller skaffa broddar, så slipper man slira omkring. Ett annat höjdartips: sätt på dubbla kalsonger! Det sistnämnda kom jag på själv och det blev en riktigt aha-upplevelse :)

Lycka till, och hoppas att du håller formen i vinter.
 
Kroppen vänjer sig

Jag har samma erfarenheter av träning (löpning) på vintern som de många andra, ont i luftrören, viss blodsmak och en del obehag men jag måste säga att åtminstonde jag tycker att kroppen vänjer sig. Om man börjar att träna på hösten och det får bli lite kallare för varje gång man är ute så funkar det alldeles utmärkt att spring ner till -15 grader, (kallare har jag inte prövat). Ett tips från mig är att ta det lite lungnare den första kilometern tills du bilr varm i hela kroppen och sen öka farten. Så har jag själv gjort och det funkar mycket bra för mig även om det är ordentligt kallt och man inte vant sig under hösten. Kämpa på och ge inte upp för att det är kallt för som sagt funkar det bättre än man kanske tror.
Lycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergholm Farligt att träna i kyla? Träning och hälsa 8
camoscio träna med skavanker och handikap Träning och hälsa 6
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
anoonym Träna Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
Patriksg träna samma muskelgrupp 2 gånger om dagen? Träning och hälsa 12
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
roal90 projektarbete; vad driver dig till att träna? Träning och hälsa 9
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Polarnatt Träna knän Träning och hälsa 2
adventure_transport Träna med brutet revben Träning och hälsa 20
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
schweingaard Träna för mycket Träning och hälsa 9
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Tommy125 Träna inför kanotpaddling Träning och hälsa 8
henry99 Träna före vandring i bergen Träning och hälsa 24
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
traser Träna med Airtrim Träning och hälsa 4
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
mrhandley Träna hemma Träning och hälsa 17
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20
Northstar Träna inför lumpen Träning och hälsa 6
Träna inför lumpen med skadat knä Träning och hälsa 21
Pontus Lundberg Löpning i kyla? Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.