träna på vintern.

Hur mycket och vad tränar ni på vintrarna? Jag tycker det är så ruskigt svårt att få träningen att bli av denna mörka och kalla tiden på året. Det blir lite ridning ibland för att jag är tvungen att hålla igång hästen och en o annan cykel/jogging tur i skogen. Vad gör ni för att hitta inspiration? ? =)
 
Skidor och snöskottning.
Skidorna: göra egna spår med skidor och sedan åka i dom.
Snöskottning: mest får bort den snön som ställer till det.
 
Skidåkning och klättring inomhus. Så länge det är snö och bra före är det bara härligt att vara ute och inga problem med motivationen, det är bara att titta ut genom fönstret och se all snö så blir man sugen.

Men nu när all vinter söderöver regnat bort är det svårare med både träning och motivation. Nu är det mest löpning på slask och is, blir dock inte så mycket utan mesta av tiden spenderas i klätterhallen.
 
När jag bodde i Östersund åkte jag längd och toppturade kompletterat med lite gym för att balansera all benträning och stärka bålen.

Här i Mälardalen blir det långfärdsskridskor, i nödfall lite löpning och gymet som ovan.
 
Hur mycket och vad tränar ni på vintrarna? Jag tycker det är så ruskigt svårt att få träningen att bli av denna mörka och kalla tiden på året. Det blir lite ridning ibland för att jag är tvungen att hålla igång hästen och en o annan cykel/jogging tur i skogen. Vad gör ni för att hitta inspiration? ? =)
Vad hindrar dig att träna samma sak på vintern som sommaren - sitter det i huvudet - kanske en så enkel sak som en pannalampa är lösningen - eller lite funktionella kläder om det är temp/kyla som avskräcker.

Själv försöker jag köra längdskidor eller skridsko när vädret medger - annars löpning och cykling med belysning. Snö för utförs- och längd-åkning reser jag till några veckor per år.

/Patrik
 
Kör på gymmet för både kondition och styrka under vintern.

Mitt gym har löpband, gåband, roddmaskiner, stakmaskiner, crosstrainers och cyklar så konditionen kan bibehållas även på vintern. Cykeln och roddmaskinerna är dock så tråkiga att jag personligen inte utnyttjar dom. Jo, någon gång ibland kör jag roddmaskinen 1000-2000 meter vid ryggpass men det är ovanligt.

På frågan hur mycket jag tränar så är det som resten av året med ett genomsnitt på fyra gånger i veckan. Nu på vintern dock oftast fem gånger i veckan eftersom jag inte är ute i skogen lika ofta och knallar runt.

Inspirationen hittas inte alltid. Men man går dit på ren automatik. Väl där så är det bara att köra. Allt är ju bättre än inget. Varje pass måste inte vara ett monsterpass med spykänslor. Har jag tagit cykeln till gymmet och tillbaka så är ju bara det mer än att sitta i soffan.

Varför blir det bara ridning ibland för att hålla igång hästen ? Varför rider du inte snudd på varje dag ? Finns ju dessutom många övningar man kan göra i ridsadeln som träning.

Mvh / Johannes
 
skidor har jag aldrig åkt o här finns ingen snö heller så det blir svårt, men kan tänka mej att det är bra träning.
Jag har prövat att cykla/jogga o rida i skogen med pannlampa i mörkret men tycker att det lyser upp "skakigt" och sedan har det hänt att lampan slocknat flera gånger, är det bara mej det är så för?? Hinner ju bli riktigt nojjig innan jag lyckats få igång det igen.

Hästen försöker jag rida så mkt som möjligt varannan vecka när jag är barnledig, men tycker det är svårt att känna att jag har tränat efter ett ridpass om jag inte tränat för tränare då. Har jag vart ute med mtb:en i skogen så känns det alltid efteråt.
På sommaren känns det alltid kul att ge sej ut o träna när man kan åka iväg o cykla en helg eller ta en härlig tur i morgonsolen. Men nu är det precis tvärtom,men vet ju att jag kommer bli besviken på mej själv till våren/sommaren när konditionen är i botten =(

Men planerar ni veckan innan hur träningen ska se ut ? Eller ger ni er ut helt spontant?
 
Men planerar ni veckan innan hur träningen ska se ut ? Eller ger ni er ut helt spontant?
Personligen har jag tränat så pass mycket och regelbundet att det är ett behov och en vana jag vill och måste stilla. Jag har ingen stenhård plan jag måste följa till punkt och pricka, exempelvis struntade jag i dagens planerade pass eftersom jag fick andra saker för mig. Men jag strävar efter ett visst antal träningsdagar i veckan. Vissa kör varje dag, andra mindre. Hur mycket man tränar är ju individuellt.

Steg ett till att hitta motivation när man är i dålig form är kanske att släppa prestationskrav? Låt det gå som det går, huvudsaken är att man rör på sig.
 
Jag har prövat att cykla/jogga o rida i skogen med pannlampa i mörkret men tycker att det lyser upp "skakigt" och sedan har det hänt att lampan slocknat flera gånger, är det bara mej det är så för?? Hinner ju bli riktigt nojjig innan jag lyckats få igång det igen.
Att pannlmapa slocknar har jag itne varit med om - är det glapp i infästning av batterier eller lampa?
Diod-lampor drar lite batteri och lyser hyfsat till bra beroende på pris samt svårt med att få "lampan" att glappa.

Hoppar hela lampan på huvudet när du springer så är tipset att ha keps och "lägga" lampan på keps-skärmen.

/Patrik, just nu med gott och snö, spår och sluttningar i närområdet
 
Men planerar ni veckan innan hur träningen ska se ut ? Eller ger ni er ut helt spontant?
Nä man måste inte planera så mycket. I början när man inte är van kanske man kan tänka efter lite om man tränar mycket styrka så att man inte tränar samma muskelgrupp för tätt inpå och så vidare annars behöver man inte planera något.

Gå till gymmet och kör bara. Vet du inte hur så finns där instruktörer som ska hjälpa dig.

Vill du ha färdiga pass så finner du en mängd här: http://www.styrkeprogrammet.se/fardiga-program/

Då slipper du fundera och planera :)

Mvh / Johannes
 
Det första steget är alltid att bara ge sig ut. På sommaren går det generelllt lättare men alla årstider tycker jag har sin charm som lockar. Vinter och höst kan kräva lite mer omtanke vad gäller kläder och utrustning (om det gäller träning utomhus) men det behöver absolut inte innebära bekymmer för den delen.

Jag tränar i stort sett dagligen året runt, alltid utomhus bortsett några få klätterpass i hallen, och det är lite av en vanesak att hålla i oavsett väder. Men som sagt, alla årstider erbjuder sitt utbud av aktiviteter.

Sommaren och vår öppnar upp för löpturer i alla typer av terräng, cykeln rastas gärna, långa skogsturer med hunden. Vandringar, klättring, simning i öppet vatten och andra vattenaktiviteter.

Vinter och höst kan motivera på så sätt att det ofta mer bistra vädret ger en utmaning att ta sig igenom där man får släppa tanken på att det alltid ska vara bekvämt. Kallt och blött kan ge minst lika mycket belöning när passet väl är genomfört.

Försök se träningen som tid att upptäcka både näromgivning men också mer avlägsna platser. Så fort man tänker på träningen som rena träningspass blir det också lättare att hoppa över just det passet. Försök vara flexibel med vad du tränar just den dagen. Håll god variation så kommer du med tiden att få in tanken på rätt håll per automatik. Hitta någon att träna vissa pass med, ibland behövs gruppens dragkraft för att motivationen ska hållas uppe.
 
Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Pumba Personlig tränare på nätet ? Träning och hälsa 8
camoscio Jakten på en personlig tränare Träning och hälsa 0
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
sinom Tränar jag rätt? Träning och hälsa 3
stea Hur tränar jag ryggen Träning och hälsa 26
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
anoonym Träna Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
vid Trött i huvudet trots att det är kroppen som tränar, näringslära? Träning och hälsa 8
Patriksg träna samma muskelgrupp 2 gånger om dagen? Träning och hälsa 12
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
roal90 projektarbete; vad driver dig till att träna? Träning och hälsa 9
Hobbes73 CrossFIT någon som tränar det? Träning och hälsa 0
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
brigas Varför tränar du? Träning och hälsa 19
Polarnatt Träna knän Träning och hälsa 2
adventure_transport Träna med brutet revben Träning och hälsa 20
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
schweingaard Träna för mycket Träning och hälsa 9
Erik_Strid Vilka muskler tränar de här? Träning och hälsa 5
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
Tommy125 Träna inför kanotpaddling Träning och hälsa 8
henry99 Träna före vandring i bergen Träning och hälsa 24
traser Träna med Airtrim Träning och hälsa 4
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
lactlab Söker en utbildad tränare Träning och hälsa 0
bergholm Farligt att träna i kyla? Träning och hälsa 8
mrhandley Träna hemma Träning och hälsa 17
m_junken Träna i kyla Träning och hälsa 9
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
grodanbolle Kostillskott vid tränig? Träning och hälsa 29
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20
Northstar Träna inför lumpen Träning och hälsa 6
Träna inför lumpen med skadat knä Träning och hälsa 21
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
Xfinger Vad heter dessa övningar på engelska?? Träning och hälsa 1
tango Kvalitet och precision: Garmins pulsmätning på handleden? Träning och hälsa 9
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
arjemma Mäta kalorier på ett ungefär Träning och hälsa 21
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
zzeezz Intervall på motioncykel? Träning och hälsa 4
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
xyz123 Träningsprogram på iPhone Träning och hälsa 2

Liknande trådar

Logga in

Tips!